Gå til innhold
Arkivverket

[#3966] Anna Kristofferdotter Lemvig


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Hei. Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg lurer på hvem foreldrene til Anna Kristofferdotter Lemvig er. Hun skal ha giftet seg i 1734 med Lars Kristenson Nitter. Barna deres er Kristen og Kristoffer Nitter. Finnes det noe litteratur om familien Lemvig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Du finn to artiklar i "Tidsskrift utgit av Historielaget for Sogn." Dei har dette tidsskriftet på Bergen Offentlige Bibliotek, UBB og på Statsarkivet.Laberg, Jon. "Familien Lemvig i Sogn." Tidsskrift utgit av Historielaget for Sogn 1 (1910): 27-45. ———. "Familien Lemvig i Sogn. II." Tidsskrift utgit av Historielaget for Sogn 2 (1912): 102-110.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Litt i samme gate: Er det noe forbindelse mellom familien Lemvig i Sogn og Lemmeken i Bergen og på Nordfjordeid? Jeg har en formoder Pernille Lemvig (1763 - 1831)født og død i Bergen som datter av Nils Henriksen Lemmeken. Jeg finner ikke hans foreldre og vet ikke hvor han kommer fra. Kanskje Jo Rune har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Lemvig og Lemmeken/Lemmichen er ikkje same namnet i alle fall. I byrjinga av 1600-talet (så vidt eg hugsar i farten) var det mellom anna ein Mattias Lemmichen som var sokneprest i Hafslo i Sogn, så namnet er kjent der også.Det kan likevel tenkjast at t.d. ho er døypt Pernille Lemvig (som førenamn), dersom t.d. Nils Henriksson Lemmeken (eller kona) var i slekt med Lemvig-ætta. Du bør i alle fall kontrollera opplysninga om denne dåpen. Samstundes kan det nok vera verd å sjekka dei nemnte to artiklane om Lemvig-ætta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Jeg tror nok det kan være en forbindelse. I alle fall finner jeg at Matros Niels Henningsen Lemmiche giftet seg med Karen Torgersdatter 2.7.1763 (Vigde i Bergen 1663-1816 linje 10047) De fikk i alle fall tre barn: Henning i 1759, Sophia Amalia Isabella 1762 og Pernelle i 1763.Mesterskomaker John Hansen giftet seg med Pernelle Lemmecken 19.11.1788 (Vigde i Bergen 1663-1816 linje 11068) De får i alle fall fire barn mellom 1789 og 1799 og ved alle disse anledningene er mors etternavn oppgitt til Lemvig eller LemvichPernille Lemwig dør 26.2.1831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ttruls Songstad

Jeg vet ikke om du Øyvind har fått svar på spørsmålet ditt? Jeg har de to artiklene til Laberg liggende her og kan hjelep deg. Desverre ga ikke artiklene meg noe svar på mitt eger problem. Send meg en mail om du fortsatt mangler svar på spørsmålet ditt songstad@libertysurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Hei,i Oppdal i Sør-Trøndelag er det også noen Lemvig'er, som jeg lurer på om har noen tilknytning til Lemvig fra Sogn. Har sjekka litt i kirkebøkene for Bergen, men fant ingen som passet.Det er hovedsakelig snakk om sognepresten i Oppdal, Jens Lemvig (ca. 1727-1792), gift med Rebekka Juliana Hammond (ca.1735-1792). De fikk i alt ti barn i Oppdal mellom 1775 og 1886, hvorav kun seks levde opp. Ett av disse barna fikk en datter som giftet seg inn i min slekt. Hadde vært morsomt å finne ut hvor Jens og fruen hadde sin opprinnelse. Jeg vil vel gjette på at fruen hadde tilknytning til Angell-familien, da hun selv bruker Hammond som slektsnavn, og de gir barna sine både Hammond og Angell som mellomnavn, og også Ruberg og Bugge.Truls, gir artiklene noe mulig svar på hvem denne Jens Lemvig var?Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 1 år senere...
Gjest Berit Knudsen

Torun, om du ser i 'Gards- og ættesoge for Luster kommune' av Lars E. Øyane, bd. II s.657, Fuhr gård så finner du alt om Jens Lemvig og hans forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Til innlegg 8: Jens Lemvig's kone Rebecca Juliane Hammond kan vel ikke være f. så tidlig som 1735, det må være snakk om nesten 15 år senere, særlig siden hun fikk barn så sent som i 1786 (vel ikke 1886). Er hun f. rundt 1750 kan hun passe som b. i generalmajor Johan Johansen Hammond (på Oppdal) sitt 3. ekteskap med Abigail Johanne von Strachen (1722-95), hvis søster og mor begge het Rebecca. Jens er sønn av s.pr. i Klæbu med samme navn.Denne Jens Jensen Lemvig (1668-1741) var g. første gang (1696) med Maren Friis Mogensdatter Stoltenberg (1675-1725) fra Tøsnberg og 2. gang (ca. 1727) med Elen Cathrine Angell (f.ca.1704). I første kull fikk han i allfall barna Anna Catharina, Dorthea Marie og Magnhilda Christine.Er også Else Marie Lemvig datter i dette ekteskapet ? (Hun ble første g. g.m. Trondhjemsborger Christen Andersen Røst (1692-1734) og 2. g. med skipper Christen Thode f.ca.1701).I 2. ekteskap fikk J.J. Lemvig til Klæbu barna Jochum Abgell L., Jens (g.m. Rebecca Hammond), Maren Friis L., Karen Tønder L. og Abraham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.