Gå til innhold
Arkivverket

[#3969] Gifte i Hafslo


Gjest Solfrid V. Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid V. Ormøy

Er det noen som har mulighet for å gjøre oppslag på gifte i Hafslo? Jeg leter etter ekteskapet mellom Mons Pedersen f. 1798 og Inger Marie Pedersdatter f. ca.1807. Hadde vært fint og få oppgitt om det står oppført fedre oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

JoRune, Mons Pedersen er fra Nordnæs i Sogndal, men jeg gikk utifra at de ble gift i Hafslo. Men jeg finner dem ikke gift i oversikten over gifte i Sogn og Fjordane. Er Sogndal med i den databasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Ja, Sogndal skal vera med i databasen, men kvaliteten på akkurat denne basen er ikkje av dei aller beste. Dessutan vantar ein heil masse frå Sogn og Fjordane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brynhild Wik Opdal

Samme materialet JA, men litt andre "søkemuligheter".Finner iallefall 2 Mons Pedersen f 1798, og fedrene står listen på begge - og mor til den ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Mons og hans kone Inger Marie Pedersdatter har nok flyttet en god del rundt, så det er nok uklart kanskje hvor de ble gift. Men jeg finner noen av barna deres og der står det at de er ektefødd. Første barnet som jeg tidligere har fått oppgitt er Jens Andreas fødd i 1834, men jeg vet ikke hvor han ble født, kanskje det kunne ha vært en ledetråd i både hvor foreldrene var fra og kanskje hvor de ble født. Er det noen som kan gjøre oppslag på Jens Andreas for jeg kan ikke finne han født hverken i Hafslo eller Sogn og Fjordane og da har jeg lett både i digitalarkivet og Sogn og Fjordane fylkesarkiv. Finner dere flere barn så hadde jeg også satt pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Kan henda ikkje den du leitar etter, men det vert gift ein 24 år gammal Jens Monsen Hillestad i Hafslo i 1865. han er son av ein Mons Pedersen. Men er i 1865-teljinga oppført som Jens Hansen! Han er i alle høvde fødd i 1841 som son av husmannen Mons Pedersson Botnen og kona Guri Jensdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Jo: nei, dessverre så er nok ikke det riktig Jens. Han skal være fødd i ca. 1834 og foreldren er Mons Pedersen og Inger Marie Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Kva opplysningar har du då om borna deira, og kvar har du opplysningane frå? Di meir du fortel, di enklare vert det å hjelpa deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Mons Pedersen f. ca. 1798 Sogn og Fjordane, død 10.07.1879 Hæreid, Årdal gift med Inger Marie Pedersdatter f. ca. 1807 Sogn og Fjordane. De fikk følgende barn:JENS ANDREAS f. 1834 gift m.Johanne Marie Johannesdatter, Øksnes, Nordland.SVEN OLAUS f. 27.03.1836 i Vigdal,LeikangerOLA MONSEN f. 1838 sted ukjentGUNNIL MARIE f.30 juni 1839 Nordnæs, Selje gift m. Johannes MonsenINGEBRETH f. 25.11.1844 Fimreite, Leikanger,død 16 des. 1844,ANNE MARIE SERINE f.1848 Wisnæs gift Johan Fredrik PalmNIKOLINE f. 1853 Hæreid, Årdal gift m. Ole Johan JohannesenPETRINE f.08 feb 1857 Hæreid, Årdal gift m. Peder Johannesen.Dette er de opplysninger jeg har om barna. Jeg finner dem ikke i 1865 folketellingen, men de fleste har jeg sporet opp i 1900 folketellingen. De som står oppført uten ektefelle har jeg ikke funnet hverken gift eller begravd i Sogn og Fjordane eller Hafslo sine databaser her i digitalarkivet, bortsett fra Ingebreth som døde som spebarn. Jeg leter etter flere etterkommere og også opplysninger om hvor Mons Pedersen og Inger Marie Pedersdatter opprinnelig kommer fra og når, hvor de ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Jeg glemte å skrive at Petrine Monsdatter gift med Peder Johannesen er min tipp oldemor så den delen har jeg fått dekt en del opp. Petrine og Peder flyttet til Odda og døde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Håkon Bjugn

Ang. Jens Andreas Monssen Ifølge Øksnes Bygdebok bind 1 side 344 var han født i Lærdal ca 1832 og d. 1899. Han ble gift i 1868 med enka Johanna Maria Johannesdatter ( 1846-1939)fra Gildeskål . Navn på ungene: Mons Johan f. 1867, Karen Anna Marie f. 1869, Ole Martin f. 1872, Helmer Johannes f. 1875 og Hans Olai f. 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det leia oss nordover:-) I alle høve finn eg Jens Monssen i Øksnes alt i 1865. Kan henda bør vi også leita etter dei andre i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Takker alle sammen for all hjelp!Jeg har også flere ganger fundert på om denne familien i 1865 folketellingen kunne kanskje være lengre nord. Men alle søk i RHD gir ikke tilslag på noen av barna ei heller foreldrene. Så jeg tror at denne familien er "søkk borte" i 1865 tellingen. Jeg finner igjen de fleste av barna i 1900 folketellingen og de bor henholdsvis i Nordland (Øksnes), Finnmark (Vardø), Sogn og Fjordane(Hafslo) og Hordaland (Odda, Bergen) så de spredte seg ganske mye. Sven Olaus og Ola klarer jeg ikke å finne, så de døde trolig som små selv om Ola Monsen er det jo kjempemange av. Men jeg setter fortsatt meget stor pris på den hjelpen dere eventuelt kan gi meg. Er fortsatt mest opptatt av hvem som er foreldrene til Mons Pedersen og Inger Marie Pederdatter, da jeg tross alt ikke kommer lengre bakover i anene siden det stopper opp på de to. De må jo ha giftet seg ett sted, siden alle barna er ektefødde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.