Gå til innhold
Arkivverket

[#3978] Ole Hansen, f. 1816 i Vestre Gausdal


Gjest Kåre Mikkelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Mikkelsen

Jeg har kjørt meg fast når det gjelder å finne foreldrene til min tipp-oldefar Ole Hansen (1816-1895). Han gift i Gausdal 5 juni 1845 med Ane Larsdatter(født på Forrestadeiet i 1813, død i Kampen i 1896). Ved giftemålet i 1845 var Ole 29 år, dvs. han var født ca. 1816. Farens navn ved giftemålet ble oppgitt å være Hans Carlsen. Da Ole døde 6 april 1895 bodde han på Holobakken i Gausdal. I kirkeboken for begravelsen ble fødselsår oppgitt å være 1816 og fødested Vestre Gausdal. Så kommer problemet: Dåp av Ole Hansen finnes ikke kirkeboken for 1816 eller årene der omkring. Jeg finner heller ikke når han ble vaksinert eller konfirmert. Jeg finner ingen Has Carlsen i Gausdal ved folketellingen i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Ved et mistak sendte jeg innlegget før jeg var ferdig å skrive det. I tillegg til at jeg ikke finner Hans Carlsen i folketellingen for 1801, finner jeg heller ikke noe i kirkebøkene om at han giftet seg i Gausdal. Liste over innflyttede til og utflyttede fra kommunen har jeg ikke klart å finne. Ole Hansen bodde på Søndre Solberg i 1845, da sønnen Ole ble født i 1848 bodde de på Solbergeiet, og da datteren Karen ble født i 1855 bodde de på Ødegårdseiet. (Jeg har fått oppgitt fra andre at Ole Hansen var uekte sønn av Mari Nilsdatter Forseth og Hans Nilsen Kalstad, og at han derfor skulle være født 19 april 1816. Dette må være feil, for det første er farens navn ved giftemålet feil og for det andre har jeg sett i noen slektssider på nettet at denne Ole Hansen ble gift med Helene Olsdatter Nerby, Søndre Land). Er det noen som kan hjelpe meg, enten med informasjon eller med tips om hva jeg kan gjøre for å komme videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.