Gå til innhold
Arkivverket

[#4009] Olaf Martin Olsen


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med hvem foreldrene til Olaf Martin Olsen er. Olaf (f.1863)skal visstnok ha vært født i Askøen (kanskje det nåværende Askøy). Konen hans er Gurine Karoline Gundersen, og 2 av barna hans er Nelly og Amandus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Er det folketellinga du har dette frå? Den einaste eg fann i farta, var OMO fødd 1865 på Laksevåg, som på den tida høyrde til Askøy. Veit du kor han var gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

På gifte i Bergen fant jeg en Olav Martin Olsen Seim, D/S Fyrbøder, fødested S.K, gift 2 apr 1901 med Gurine Kroline Gundersdtr Toskø fra Manger. Han født etter hva jeg kan tyde 9 des 1852, hun født 21 aug 1880. Dette stemmer jo ikke med f 1863, men det var det nærmeste jeg kom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Kildene jeg har om han har jeg ifra folketellingene 1900, og Statsarkivet i Bergen. På yrke er han oppført som skipstømmermann. I folketellingene fant jeg han under Askøen SB. Vet dessverre ikke når han giftet seg. Han hadde mer enn de 2 barna som er oppført ovenfor, men begge disse er født etter 1900, og derfor ikke med i folketellingen. Den Gurine som jeg fant er oppført som født i 1866 på Tysnes, men om disse dataene er rette, det vet jeg ikke. Uansett så er det foreldrene til Amandus Georgius (f.1909) og Nelly Olsen (f.1901 og gift med Nils Gjervik), jeg er på leting etter. Jeg får prøve å lete videre, takk for hjelpen begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du har diverre blanda saman to Olaf Martin Olsen. Det er ikkje han du har funne i 1900, men han Linda Østby har funne, som er din. Eg har sjekka AGO i 1909 og NAO i 1901 og dei er son og dotter av fyrbøtar OMO, ikkje skipstømmermann. Men fyrbøtaren var ikkje fødd i 1852, men i 1882, i følgje dåpsregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg trur du har bomma på ho Nelly òg. For her er dei borna eg finn på dei to Linda Østby har funne gift:Nelly Amalie 2309 1011 1901Nelly Lorentse Ovidia 081003 080104Normann 2308 2411 1907Amandus Georgius 1606 2507 1909Om dei hadde fleire etter 1911, veit eg ikkje. Den fyrste Nelly er truleg død som ung, slik at det er den frå 1904 som vert gift. Men det kan du jo sjekke.Ho Gurine Karoline Gunnardtr. (Gundersen) er ikkje heilt stø i alderen sin. Ho nyttar nemleg nytt fødeår for kvart barn, frå 1879, 1880, 1881 og 1882, om ikkje nett i denne rekkefølgja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Tusen takk Linda og Bjørn! Jeg har en farmor, Nelly, hun døde antagelig i midten av 1950-årene. Dere har vært til stor hjelp begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.