Gå til innhold
Arkivverket

[#4015] Petra Olsen, født 1871, Fana


Gjest Anni Grasdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anni Grasdal

Petra Olsen, f 1871 i Fana, fikk en sønn, Oskar Waldemar i 1893. Da bodde hun i Jonas Reinsgate 9 i Bergen. Barnets far var ungkar og stenarbeider Sven Svensen Meland, født 1869. Barnet ble oppfostret på Osterøy og hadde kontakt med moren rundt 20-års alderen. Da var hun gift og hadde flere (?) barn. Jeg er barnebarnet til Oskar Waldemar og lurer nå på om det finnes etterkommere etter noen av foreldrene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

En Petra Olsen, født i Fana i 1871, gifter seg med paraplymakersvend Peter Theodor Pedersen i Mariakirken den 10. april 1897, ifølge Digitalarkivet (Vigde i Bergen-1816-1911). Hilsen Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

....og ved folketellingen 1900 for Bergen var hun bosatt med sin paraplymakersvenn-mann i Ladegårdsgaden 24c. De hadde da sønnen Jahn, født i 1898. :o) Siri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anni Grasdal

Takk skal du ha Siri! Jeg hadde forsåvidt funnet det samme, men kan ikke være helt sikker..... Den eneste måten er vel å finne ut om sønnen, Jahn, hvis det er noen etter ham. Har noen tips om hvordan jeg kan få slike opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dei fekk mange barn, særleg etter 1900. Den siste før 1911, var ei Edit i 1910. Men det er litt arbeid å finne dei, for namna til foreldra vart skrive på så ymse vis i kyrkjebøkene (Petter/Peter med og utan Theodor osb.). Med god fantasi i så måte, kan farsnamnsregisteret på lesesalen til SAB gje svara fram til 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anni Grasdal

Tusen takk for hjelpen, Bjørn! Dette var interessant. Det ser ut til at jeg kan ha mange ukjente slektninger. Vet noen hvor det er mulig å få flere opplysninger om disse "barna" som bar født mellom 1900 og 1911 og evt. senere? Om det er etterkommere etter disse osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Paraplymakeren Petter T. Pedersen døde 17. august 1928, og etterlot seg enken Petra og en eneste sønn John Pedersen, bosatt i Sandviken. Enken Petra Pedersen døde 15. oktober 1928, og hun etterlot seg ifølge meldingen til skifteretten kun en sønn, John Pedersen. (Ved folketellingen 1912 hadde familien også kun bestått av foreldrene og sønnen John.)Petra var født på Hop i Fana 25. august 1871 som datter av møller Jonas Olaus Olsen og Caroline Elisabet Ellingsdatter.Men om hun er identisk med barnemoren fra 1893, tør ikke jeg ha noen sikker formening om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.