Gå til innhold
Arkivverket

[#4016] Norske soldater i Boerkrigen.


Gjest Liv Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Thee Danielsen

Temaet er tidligere tatt opp av Tor Kvien, jfr. debattnr. 916 «Norsk emigrasjon til Sør-Afrika», med siste bidrag 18.03.00 01:26. Debatten tørket ut etter 3 dager.Din forespørsel er derfor stadig aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Imperial War Museums opptegnelser gjelder vel dem som eventuelt deltok på engelsk side. Hva Boerne hadde av opptegnelser kan muligens være vel så interessant, fordi engelskmennene ved siden av sitt ekspedisjonskorps, som vel stort sett var rekruttert i Storbritannia, hadde innfødte støttetropper ledet av engelsk befal. Noen av disse støttetroppene var vel muligens fra andre deler av imperiet.Med hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Arne Simenstad har utgitt "Norske, svenske, danske og finske frivillige i Den anglo-boerske krig i Sydafrika 1899-1902. En sammensetning av brev, telegrammer og kjente fakta". Kanskje dette er akkurat hva som etterlyses? Den finnes på Deichmann og gamle UB i Oslo.Dessuten vil jeg nevne to norske deltakere som jeg tidligere har dumpet borti: 1. Offiseren Johannes Dahl som har skrevet boka "Sør-Afrikas land" og 2. Paul Schultz som har skrevet boka "Mine oplevelser i Boer-krigen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Jeg har også lett etter slike opplysninger og har ikke så mye å føye til, bortsett fra å vise to bilder av farfar sin bror, som deltok i krigen på britisk side. Han dro ut fra Stavanger og fikk etter krigen Sør-Afrikansk statsborgerskap. Ta en kikk på bildene: [url="http://www.hisf.no/~trulsso/Slekt/08.html>http://www.hisf.no/~trulsso/Slekt/08.html og les også http://www.hisf.no/~trulsso/Slekt/Byfolket.html Jeg har også snakket med Simenstad, som ikke kunne hjelpe meg noe særlig. Du kan jo også se på denne siden om Boer-krigen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sören Andersson & Co

I sensate numret av Militärpostal Tidskrift (48/2000) som utges av Sveriges Militärpostsällskap finns en sammanställnig över de skandinaviska deltagarna gjord af C F Hegardt. Där listas följande Norska medlemmar i "Scandinavian Commando":(Skandinaviska kåren) Abrahamsen, Abr sårad och fånge 20.2.1900 Allum, Jacob Drammen Andersen, Anders, Lillesand fånge 27.2.00 Dahlen, Johannes, Larsnäs dödad 11.12.99 Hansen, Adolf, Trondhjem, förmodligen sårad 19.2.00, fånge 27.2.00 Kielland Hjalmar, Kristiania fånge 27.2.00 Knutsen, Charl Aalesund fånge 27.2.00 Larsen, Hans, Hjelmby (Sandefjord) fånge 27.2.00 Nielsen Oluf, Drammen sårad och fånge 11.12.99 och död 12.12.99 Olsen Einar, Mandal sårad 21.10.99 död 11.12.99 Olsen Johannes, Aalesund sårad och fånge 11.12.99 Ucherman, Sigurd, Christiania fånge 27.2.00Norska frivilliga i boer kommandon Kapten J Allum Stavanger norsk militärattache Ihlen, Christiania ambulanssoldat Johnsen, Ole fånge 1900 Paulsen, Barend fånge 1900 Pedersen Carl, Drammen frivillig vid Utrecht kommando Thlyourn, Ouerland fånge 1900medlemmar av skandinaviska ambulancen Dr Wilhelm Biedenkamr Christiania ambulance chefDet bör noteras att de flesta av dessa frivilliga fanns i Sydafrika när kriget bröt ut omkring den 10 okt 1999. Skandinaviska kåren led en mycket svår motgång i slaget vid Modder river station 10-11 dec 1899. Stor del stupade eller blev tillfångatagna. Krigsfångelägren fanns spridda över hela imperiet. De flesta hamnade på Sankt Helena och släpptes vid freden 1902. En del kom till Ceylon som fångar några till Karibien. Ett fåtal skandinavier var frivilliga på den engelska sidan. tyvärr har jag inte uppgifter på dessa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even Stormoen

Min oldefar tilhørte også Det Skandinaviske Korps. Emigrerte til Sør-Afrika i 1890 (ca) -bodde i Vrededorp Johannesburg og var formann i Den Skandinaviske Organisasjons lokalkomite. Ble deportert i 1900 (Ikke til St Helena men hjem til Norge via Amsterdam og Danmark med damperen ”Arundel Castle”) Måtte etterlate kone og tre barn i Johannesburg. Kom hjem uten midler, og etter utallige forgjeves forsøk på å få seg ”en Post” dro han Norge rundt og holdt foredrag om Boerkrigen. I kristelige foreninger så vel som de såkalte Arbeiderakademier. Er i besittelse av avskrifter av diverse papirer fra ham, foredrag, artikler, brev etc etc. Hvis interessant kan det m.a.o. mailes. Hvis det er én bestemt person du leter etter, kan jeg kikke litt.(Han er ikke på Militärpostal Tidskrifts liste. Av en eller annen grunn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Mathisen

Først vil jeg takke for mange interesante svar. Det var min oldefar som reiste til Sør-afrika.Når han reiste det vet jeg ikke,men han skal ha vært med i Boerkrigen. Han er heller ikke med på Militærpostal Tidskrifts liste. Even Stormoen-det hadde vært kjempefint om du kunne sjekke litt for meg.Jeg vet så alt for lite om oldefar,men han het Ole Bertelsen og var født i Vaale i Jarlsberg(Horten),i 1868.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Sigmund Holt

Hei LivBoerkrigen... Nevøen til min oldefar, Hjalmar Larsen fra Arendal f. 1873, deltok i denne krigen. Jeg har et flott foto av han, men vet ikke på hvilken siden han sloss på. Jeg ser du fikk noen treff i år 2000 på dine forespørsel og vil gjerne ha kontakt med deg. Har tenk å skrive en artikkel om denne soldaten og trenger hjelp... kan du ta kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

I følgje bygdebøkene var det også ein kar frå Os i Hordaland som deltok i Boerkrigen 1899 - 1902:Nils Larsen Sperrevik, f. 1858 i Sperrevika i Os, son av Lars Larsen Sperrevik.Nils var sjømann (det var mange sjøfolk i familien) og gjekk i land i Sør-Afrika ca. 1895 etter eit forlis. Det er mogleg at han var handverkar, evt. bonde; ein eller annan stad i Sør-Afrika (eitt eller anna må ein jo leva av).Nils Larsen deltok som soldat i Boerkrigen - uvisst om det var på den engelske eller på boerane si side. Men ifølgje forfattaren av bygdebøkene for Os så slapp han uskadd ifrå krigen.Vidare skjebne i Sør-Afrika er ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Utan om Det skandinaviske korpset, var det ein del andre nordmenn som deltok som friviljuge i ymse avdelingar på boarsida. Men eg har diverre inga liste over desse. Etter slaget ved Magersfontein 11. des. 1899, der Det skandinaviske korpset vart slakta ned, vart restane av korpset reorganisert med omlag nye 80 skandinavar og deltok i nye kampar. I alt skal det ha vore omlag 170 skandinavar totalt i denne avdelinga. Sjå også: http://bowlerhat.com.au/sawvl/vol.htmlPå engelsk side var ei avdeling frå det norske settlementet Marburg i Natal med, fleire drepne og såra - liste i 'Norsk Nybyggerliv i Natal'. Men også friviljuge frå Norge i andre avdelingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Nina Mastberg

Hei Liv. Jeg så tilfeldigvis etterlysningen din etter Ole Bertelsen. Søsteren hans Bertha er min oldemor. Jeg vet ikke så mye om Ole, men jeg har bl.a. et bilde av han sammen med Birdie. Jeg vet ganske mye om slekten, så hvis du er interessert kan du skriver mailadressen din her, så tar jeg kontakt. mvh Nina Mastberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Kjell Fredly

Hei! Bror til min morfar var også med i boerkrigen, Albert Conrad Knutsen f. 8/8-1869 på Buholmen i Borgund på Sunnmøre. Han utvandret til USA, og da krigen begynte vervet han seg på boernes side. Det blir fortalt at han døde av krigsskader, men vi vet ikke mere om ham. Har forresten et bilde av ham tatt i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.