Gå til innhold
Arkivverket

[#4017] Sande??? Biri???? Drammen???


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Min tippoldemor het Lovise Olsdatter. I min familie har "alle" alltid sagt at hun kom fra Biri. (Finnes det flere "Biri-steder" enn Biri på Toten??) Nå har jeg imidlertid funnet henne i folketellinga 1865 i Drammen. Hun er tjenestejente hos familien Steen på Tangen (Strømsø i Drammen). Jeg er sikker på at det er henne, for hun kaller seg Lovise Olsdatter Steen, når hun gifter seg med skomakersvend Carl Johan Carlsen i Tangen kirke på Strømsø i Drammen i 1872. Seinere på året (den 8 des) får hun en datter Marene Christine (min oldemor) som døpes den 8. desember 1872 i Strømsø Kirke (Drammen). Moren til pikebarnet oppgis i kirkeboken til 26 år. Det vil si at Lovise var født ca. 1846...... I kirkeboka for Strømsø har jeg funnet følgende: Marene Christine f. 30.8.1872, døpt 8.12.72. Foreldre Carl Johan Carlsen, Strømsø, skomager, alder 25 og Lovise Olsdr, Strømsø, alder 26 Faddere: Moderen, Pige Maren Paulsdr., (finner ingen sikker kandidat i Drammen i 1865) Simon Johannesen, skomagersv., (bor på Strømsø, Drammen i 1865 tellinga-Fødested-Modum 1836) Sven Jahnsen, skomagersv., (Bor i Drammen i 1865 tellinga-Fødested-Skauger Prestegjeld 1842) Søren Jensen, skomagersv. (Bor i Drammen i 1865 tellinga-Fødested-Drammen 1836)Hva som senere hendte har jeg så noen lunde oversikt over...Men:Hvem var Lovise Olsdatters foreldre??? I 1865-tellinga er hun registrert som født i Sande.....Finnes det flere Sande enn Sande i Vestfold???----finnes det Sande i nærheten av Biri???Finnes det i Sande (hvor det nå enn er...) et sted som heter Biri??Og så:Jeg har hatt mange kandidater til hvilken Lovise Olsdatter som er den rette. Mange av de med Louise/Lovise etc. som fantes der kunne etter kreativ (mener jeg nå selv) bruk av Sande(Vestfold) RHK sin database elimineres. Nå sitter jeg igjen med følgende kandidater:1) Maren Lovise Olsdatter Rølleseiet. f. 4/2-1841.Døpt.21/3s.å.Konf. i Sande 1/10-1885. Foreldre: Ole Hansen og Petronelle Larsdatter. (Foreldrene er på Rølleseiet i 1865-tellinga). Var det denne Maren Lovise som giftet seg i Drammen??? 2) Lovise Kristine Olsdatter Bekke f. 2/11-1840. Døpt 20/12s.å. Konf. i Sande 1/10-1885. Foreldre Ole Syversen og Live Karine Larsdatter. (Foreldrene er på Borgeneie i Sande i 1865 tellinga.) Var det denne Maren Lovise som giftet seg i Drammen??? 3) Lovise Olsdatter Sjøl. f. 17/2-1846. Døpt 22/3 s.å. Finner ikke konfirmasjonen hennes i Sande. Finner ikke sikre kandidater til foreldrene hennes noe sted. Finner ikke foreldrene eller hun selv som utflytta. Var det denne Maren Lovise som giftet seg i Drammen???Håper noen her vet hva som skjedde med en/flere av disse Lovise-ene......slik at jeg fortsetter å eliminere..... -- Med vennlig hilsenjon.torp@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Er ikke fedrenes navn ført inn i kirkeboka ved giftemålet i Tangen krk? Det pleier jo å være den sikreste måten å identifisere personer på.Ellers er det min erfaring at muntlige overleveringer i utgangspunktet bør omgås med en viss porsjon sunn skepsis inntil man har funnet en eller annet form for tidsmessig (og helst skriftlig) bekreftelse.Min egen erfaring med muntlige overleveringer er at de i de aller fleste tilfelle er korrekte, men er blitt plassert i feil generasjon. En mekanisme bak dette siste synes å være at "de gamle" ikke klarer å legge år og avstand mellom seg om det de selv er blitt fortalt, men "drar det med seg".Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Takk for klokt innspill. Nei, ingen fedres navn er innført. Har også tenkt på at det muligvis er Biri i en tidligere generasjon - jeg er selvsagt meget skeptisk til hele Biri-teorien, men på den annen side skjønner jeg ikke helt at den skal være snappet helt ut av løse luften. Jeg finner det videre Bitte-litt underlig at fadderne tilsynelatende ikke er slektninger. Har hittill ikke funnet Lovise i 1875-tellinga. Har virkelig leita.....Hadde jo håpet at fødestedet stod der... Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Av og til må man bygge opp en teori, bl.a med utgangspunkt hva man klarer å finne av perifere data.... Så, etter å ha futtet litt rundt i døpte i Sande og sett på mulighetene, er "min favoritt" Lovise Olsdatter Sjøl, f.1846. (Foreldre Ole Bentsen og Maren Helene Johannesdatter).Maren Helene Johannesdatter døde allerede i 1850 (31 år gml) og mannen må da ha sittet igjen med i verste fall 2 mindreårige barn (de fikk en sønn, Johan, i 1848, men jeg har ikke sjekket om han døde som spebarn).Det er jo ikke sikkert at faren så seg istand til (eller tjent med) å ta seg av småbarn. (Ble de f.eks. satt bort?) Et slikt utgangspunkt kan jo også forklare hvorfor fadderne ved dåpen i 1872 ikke var familie.Det er lov å teoretisere...Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det. Blir veldig glad for slike innspill..Jeg har selv samme favoritt. Og jobber foreløpig ut i fra dette. Jeg ser også at det er en Ole Bentsen Bondeneeiet som i 1853 døper sin sønn Berhard. Moren er Hustru Ellen Andrine Hansdatter. Denne guttehvalpen finner jeg som 13 åring i Sande...da er moren kalt Helle, men jeg tror det er samme dama.....Denne Helle er gift på ny ser det ut til....Ole Bentsen Bondeneeiet bærer også den 6/6 1870 datteren Annette Christine til dåpen....hustruen er denne gangen Marie Evensd.Jeg skjønner ikke helt om det her er snakk om 1 eller 2 eller 3 Ole Bentsen´er. Takknemlig for tips her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.