Gå til innhold
Arkivverket

[#4018] Paul(Povel) Schonevig,sorenskriver i Nordfjord


Gjest Bente Bråthen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Bråthen

Kan noen hjelpe meg med hvem som var Paul Schonevigs mor?Hans far var Johannes Heltberg og var sannsynligvis prest siden Paul var født på prestegården Schaanevig 10.1 1679 og tok navn etter denne.Hans søsken beholdt navnet Heltberg.Jeg vet at Johannes Heltberg ble født omkring 1655,men det er også det eneste.Disse opplysningene har jeg fra Finne-Grønns:Abel den store mathematikers slekt.Har prøvd mormonernes database,men lyktes ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg tok en kikk i Lampe (1895) for å se hva som sto der om prestene i Skånevik. Noe godt svar på spørsmålet ditt fant jeg ikke, men kanskje noen detaljer som kan bidra til en oppklaring?ELIAS ANDERSEN (ca.1615-1690) var sogneprest i Skånevik trolig fra 1640-tallet til 1690. Han var g.(1)m. Cathrine BUCK og g.(2)m. Elisabeth GALTUNG. 10 barn er nevnt hvorav jeg nedenfor vil omtale sønnene Johannes og Elias.JOHANNES ELIASSEN. Om ham står det bare at han var student ved Bergens skole i 1676 og at han ennå levde i 1690. Han kunne jo teoretisk ha vært identisk med den Johannes Heltberg du nevner.ELIAS ELIASSEN (d.1716) ble farens ettermann som sogneprest i Skånevik. Han var g.m. Margrethe Pedersdatter HELTBERG, datter av Peder Didriksen HELTBERG, sogneprest til Fjelberg. De hadde i alle fall tre barn, hvorav sønnen Elias HELTBERG som var kapellan i Skånevik. Han tok altså morens slektsnavn.Denne siste Elias ser altså ut til å ha bragt Heltberg-navnet inn i denne familien, men han var altfor ung til å være far til "din" Johannes HELTBERG. Kan det tenkes at slektsnavnet som du bruker på ham, er en konstruksjon? Det kan jo ha oppstått en misforståelse fordi sønnesønnen til Eilas ANDERSEN (se ovenfor) brukte HELTBERG som slektsnavn.En annen mulighet er at "din" Johannes HELTBERG enten er identisk med Johannes Eliassen og at han giftet seg med en søster av Margrethe Pedersdatter HELTBERG. Det skal også nevnes at Elias Andersen dessuten hadde en bror som het Johannes (el. Jens). Jeg vil derfor legge til dette:PEDER DIDRIKSEN HELTBERG (1636-1702) var sogneprest til Fjelberg 1662-1702. han var g.(1)m. Johanne Pedersdatter RUUS og g.(2)m. Margrethe Clausdatter HØNICHEN. Han hadde sønnen Didrik og døtrene Ingeborg Cathrine, Josine, Wibecke, Ida og Margrethe. Hvis vi skal stole på Lampe, kan det være et halmstrå knyttet til Josine. Om henne står det at hun ble "gift med en Kjøbmand i Stavanger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Bråthen,kjel-ro@online.no

Takk for tipset!Jeg vet at faren til Johannes var Elias Andersen(1615-1690),men det som forvirrer meg er at Finne-Grønn sier at Paul sine søsken kalte seg Heltberg etter faren-altså Johannes,mens Paul tok navnet Schonevig etter gården han var født på.Jeg tror at Johannes kan ha vært student i 1676 og har muligens tatt Heltbergnavnet da han giftet seg,men kan altså ikke finne navnet på hans kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Poul Schonvig er omtalt i Minister Finn Korens anebok av Gudrun Johnson Høibo, utgittt 1958. Der står det litt om Heltberg i familien på side 157:Ifølge opptegnelse av en av Maren Schonvigs sønner [Maren var datter av Poul Sconvig] var født på prestegården i Skånevik og tok navn etter denne, mens hans søsken kalte seg Heltberg etter faren.... I kirkeboken ved hans begravelse kalles han "Poul Johans: Scaavig". Elias Anderssøn som var sogneprest i Skånevik fra 1639-90 hadde ingen sønn Poul, men sønnen Johannes Eliassøn, som ble student 1676 og var til stede ved skiftet etter faren i 1690, kan tenkes å ha vært far til P. Schonvig. En bror av ham, Elias Eliassøn, som ble farens etterfølger, var gift med Margrete Heltberg, og deres barn tok morens slektsnavn. Kanskje dette er forklaringen på tradisjonen om Heltberg-navnet.I bygdeboka for Skånevik står det at Johannes Eliassøn var skipsprest i den danske flåte, og at han var far til Poul Schonvig. Hans skriver ikke hvor han har det fra, men så vidt jeg husker, henviser han også til "Minister Korens anebok", og kan ha tatt en mulighet som en sannhet. Hverken i denne bygdeboka, eller i "aneboka", som er svært grundig, står det hvem Johan Eliassen var gift med.Det er sikkert at Johan Eliassøn av sønn av Elias Andersen, men hvis du har en klar kilde for at Poul Schonvig er sønn av Johan Eliassøn (hvis Finne-Grøn har skrevet det uten kildeangivelse er det en uskikker kilde), er jeg svært interessert.Gudrun Johnson skriver:I manntallene ca. 1680 finnes ingen holdepunkter for at Poul Schonvig er født på Skånevig prestegård. Herr Elias Anderssøn hadde i 1687-92, 1699-1710, de mellomliggende år mangler.Hilsen fra Jon Anjer (etterkommer av både Gjertrud og Maren, døtre av Poul Schonvig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Bråthen,kjel-ro@online.no

Jeg har ingen andre holdepunkter for at Paul er Johannes sin sønn enn det som står i Finne-Grønn(som henviser til Paul Severin Abels nedtegnelser om sin slekt) og Skåneviksogene bind III s.356.Jeg kan heller ikke finne noe som taler for at Elias(1615-1690) har hatt etternavnet Heltberg,så det ser ut til at navnet har kommet inn med Margrete Heltberg og at Johannes tok navnet etter broren Elias og ikke faren Elias. Hvorfor så Paul tar navnet Schonevig kan en bare spekulere i,men en mulighet er jo har han var en "uekte" sønn av Johannes siden hans mor ikke er nevnt?!Spennende-håper noen andre vet mer om dette......Bente-også etterkommer etter Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
Gjest Svein Tislevoll

Vet dere at Elias Andersen Schonevig (1615-1690) hadde en datter Bodil med første kona Cathrine Andersdatter Buch, som ble gift med Erik Jørgensen Klingenberg ? Henger fint epitafium i Nedstrand kirke med bilde av Bodil og mannen og første kona til Erik Jørgensen og 13 barn (9 er barn til Bodil og Erik.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.