Gå til innhold
Arkivverket

[#4019] Malerier av gårder og steder i Buskerud/Vestfold


Gjest Gro Øverbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro Øverbye

Noen som kjenner gårdene eller stedene? Alle tips er kjærkomne når jeg prøver å rede ut min mystiske oldefars liv :-)))Min oldefar Halfdan Øverbye var født i Sigdal 1857 og døde i Tønsberg i 1926. Hans far var fra Sigdal. Hans mor og hans kone har anene sine i Norderhov - Hønefoss. Og Modum, Porsgrunn og Tønsberg og traktene deromkring er også aktuelle.Aller helst malte han seilskuter og landskaper med kuer. Men han har også malt gårder, kirker og steder.Har lagt ut foto av noen av maleriene på hjemmesiden min: Lenke håper noen kjenner igjen noe (selv om det kanskje ikke er så enkelt så kan man jo prøve :-)))Hilsen Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Ferden gikk nok tidlig fra Sigdal, da jeg finner Halfdan Theodor boende på Benixby på Modum i 1865.Han bodde der sammen med sine foreldre og to søstre og en bror. Halfdan var eldst av barna.Faren Ole Torstensen var den gang maler.De flyttet ca. 1863-1865 til den gårdenDette til info, sikkert noe du kjente til.mvhTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Ferden gikk nok tidlig fra Sigdal, da jeg finner Halfdan Theodor boende på Bendixby på Modum i 1865.Han bodde der sammen med sine foreldre og to søstre og en bror. Halfdan var eldst av barna.Faren Ole Torstensen var den gang maler.De flyttet ca. 1863-1865 til den gårdenDette til info, sikkert noe du kjente til.mvhTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Jeg har faktisk et stort maleri "liggende" hjemme som er signert med O. T., men kan i farten ikke huske om det står årstall. Maleriet skal etter hva jeg mener å huske være av enten gården "Bendixby" eller gården "Bakke" på Modum (min bestemor var fra Bakke/Bendiksby).Skal se om jeg ikke finner tak i nevnte maleri i løpet av kvelden, og samtidig sjekke om jeg kan gjenkjenne noen av gårdene du viser. Jeg har en del bilder av gårder i Sigdal/Modum pga. slekt derfra.mvh. Arne Grøndahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Øverbye

Hei ArneDette var utrolig spennede!!! O.T. kan jo være Halfdans far Ole Torsteinsen. Visste at han er angitt som maler i 1865 på Bendixby, men ingen i familien har kunnet huske noe om at han malte malerier. Vi antok vel at han malte alt mulig annet - det var liksom Halfdan som vi vet har malt på lerretet.Jeg gleder meg til fortsettelsenHilsen Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Øverbye

Hei Thormod,Tusen takk!!! Ja jeg kjente til tidlig flytting fra Sigdal. Har prøvd å sette opp anene bakover også for Halfdan, og har lagt ut det jeg pr i dag vet på slektssiden på hjemmesiden min.hilsen Gro:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Sorry Gro ! Det sto faktisk O. K. T. på bildet. Jeg hadde ikke sett på det på mange år så K'en hadde havnet i den store glemmeboken. Jeg har ingen anelse om hvem dette kan være, men det ser ikke ut til at det er noen "stor" kunstner som har ført penselen.Kommer tilbake dersom jeg har tips ang. gårdene/stedene.Ha en fortreffelig dag !!mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Øverbye

Hei Arne!Hm får tygge litt på den K'en. Gjør liksom ikke noe med sånne bilder om de ikke er av en stor kunstner - de blir liksom historisk verdifulle like vel synes jeg. Særlig når det sikkert er veldig annerledes enn i dag og malt på en tid da fotoapparater ikke akkurat var så dagligdags. Sier noe om ting slik de var liksom, som kanskje ingen andre har "motivert". Det ga meg noe å tenke på mht en del av gårdsbildene som ikke er signert også - de er så ulike i stilen for min oldefar ellers.En fortreffelig dag til deg også!Hilsen Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.