Gå til innhold
Arkivverket

[#4023] Gamle prestegjeld


Gjest Liv Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Larsen

På leting etter min tipp tipp oldefar Hendrik Hanssen,stod han oppgitt med Monselvens prestegjeld!? Er dette riktig? Hvor er i såfall det? Håper noen kan svare meg. Hvis noen vet noe om han, så vil jeg gjerne høre fra dere. Han bodde på gården Andersdal i Lenvik kommune i 1865. Han har en sønn Søren Martin Hendriksen g.m Sigrid Margrete Eriksdatter, som er mine tippoldeforeldre. Vet noen noe om Sigrid er det kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Monselv er nok en gammel betegnelse på Målselv. Utskilt fra Lenvik i 1853 og slått sammen til eget prestegjeld sammen med Bardu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen,

Lenvik Bygdemuseum har fått trykket opp Kirkebøker for Lenvik fram til 1853 (muligens videre framover i tid). Ettersom både Søren M. og Sigrid Marie er født i Lenvik henh.vis ca.1831 og 1842 vil du sikkert finne dem de. Bøkene kan lånes gjennom ditt lokale biblotek. Bøkene er heftet og så vidt jeg husker er de inndelt i Døpte i Lenvik, Gifte i Lenvik og Døde i Lenvik. Bøkene er heftet og er meget interessant lesing. Mvh :-) Åse Kr. PS: Inneholder også Konfirmerte i Lenvik med prestens "karakterer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Legg inn etterlysningen din i debattforumet hos www.troms-slekt.com. Det er et aktivt forum, hvor mange får hjelp. Etterlysninga di vil du helt sikkert få napp på. Jeg har Lenvik-kirkebøkene selv, men desverre ikke der jeg sitter nå.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen,

Jeg tok en tur på biblioteket og fant følgende i Målselv bygdehistorie bind 2 s.58: Grundnes, ved Hollendernes: Monselvens nye rydning. 1770: Rydn.mann Lars Hansen,(døde 1773) kven, g.m. Margrete Henriksdtr. Flere barn, eldste sønn Hans Larsen 16 år f.ca.1756 Videre Hans Larsen g.m Birgitte Eriksdtr f.ca.1769 -mulig far Erik Hansen, Kjerresnes (kunne ikke finne Kjerresnes) for videre oppl.) Skyldsetting 1805 Hans Larsen, rydn.mann, Birgitte Eriksdtr. Flere barn. Videre fant jeg i Kirkebøkene for Lenvik, fram til 1853:Hans Larsen og Birgitte Eriksdtr, gift 1788, Henrich Lohstrøm f.1804, foreldre Hans Larsen og Birgitte Eriksdtr. Henrich Lohstrøm Hanssen g.1 1828 m.Gunhild Sørensdtr.f.1805. Barn: Søren Martinus Henriksen f.8.6.1832, foreldre Henrik Hansen Lohstrøm og Gjertrud Sørensdtr., bosted Dalen. Johan Mathias Henriksen f.29.4.1836, foreldre Henrik Lohstrøm Hanssen og Gjertrud Sørensdtr., bosted Andersdal. Gift 1848 Henrik L.Hansen og Bergitte Kathrine Sivertsdtr. f.1825, Tårnelvnes i Lenvik. Hans 2.ekteskap, skifte etter kona forevist. Bergitte Kathrine (Berste) ble døpt som uekte barn av foreldre Sivert Sivertsen, Tromsø og Elen Katrine Bjering, begges første leiermaal. Navnet Lohstrøm fant jeg bl.a. hos Erik Lohstrøm Eriksen, brukt som fadder til barn av Hans Larsen og vice versa. Mulig at Lohstrøm er et navn Birgitte Eriksdtr. brakte inn i familien. Dette skulle være til hjelp, eller kanskje du hadde alle disse opplysningene fra før? Mvh. Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen,

Jeg fant dessverre ikke Sigrid Marie Eriksdtr. i disse bøkene, kun Marie Eriksdtr.f.1842, og ei Sigrid Eriksdtr. f.1830. Sigrid Marie og Søren Martin Henriksen giftet seg etter 1853 og er derfor ikke med i denne trykte utgaven av Lenvik kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.