Gå til innhold
Arkivverket

[#4033] Arent Arentsen. Siste.


Gjest Aage J.H. Dybvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Aage J.H. Dybvik

Yngve Nedrebo hos Riksarkivaren har svart meg på mine spørsmål om Ole Arentzen og Mæthe Lambertz. Det er intet skifte eller andre opplysninger å finne om disse og Y.N. konkluderer med at: '-det selvsagt er mulig at hele familien har forlatt Bergen og dratt nordover-'. Om Magdalene Andersdatter sier han at det ble holdt skifte etter henne i uskiftet bo etter Arent Henrich Stuvitz , 14.januar 1757. 11 barn nevnes i skiftet,de fleste døde før moren,men sønnen Arent Henrich,født 1722 er ikke med i skiftet. Han antas derfor å være død ung og uten livsarvinger. Når det gjelder Arent Arentsen,Nordfar handel sier Y.N. følgende: ' Arent Arentsen,Nordlandshandler er ikke å finne hos oss. Han har nok handlet i Bergen, men trolig bodd i Nord-Norge. Han kan selvsagt være far til Arent Arentsen, født ca.1719, men vi har ikke noe som kan bevise det'. Med bakgrunn i alle Arenter som er eliminert blir jo denne Arent ikke mindre interessant etter dette, men hvordan skal jeg kunne 'dømme ham inn eller ut', se det er den store frågan. Takk i alle fall til alle dere som var med til det siste. Vennlig hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det kan jo være det står noe om bakgrunnen hans i fogderegnskap/skattelister det første året etter at han bygsler. Men for å finne ut av det må noen lete for deg hos Statsarkivet i Trondheim.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Leif Johannessen

Jeg vet ikke om det er god kutyme å ta opp igjen et tema som er avsluttet for flere år siden, men som nybegynner her tar jeg sjansen. Jeg ble særlig interessert fordi jeg har røtter i samme område nordpå og hvor Arnt Melchersen er blant mine forfedre.Det var skifte etter Arnt Melchersen, Grønnaasen i Meløy i 1835. Av skiftet fremgår det (Svein Edvardsens avskrift) at hans yngste datter, f. ca. 1831, hetAdriane Haafmand Arendtsdatter.Nå behøver jo ikke et mellomnavn å bety noe i slektssammenheng, men når det ellers er lite å holde seg til, kan det jo være verdt å undersøke nærmere det lille som finnes. Og på Vigerust.net under ”Regnskap for Viborgskatten av Bergen by 1727”, finner jeg: Aarent Hofmandz Enke under den tiende roode. Hun finnes ikke i ”Manntall for Kjøbenhavns brannstyr av Bergen by 1729”.I kirkebøkene her i arkivet finner jeg dem igjen: Arent Hofmand er død når datteren Rebecha Kirstina blir døpt 16. august 1724. Mor er Anne Kierstine Tønnesdatter. Hun blir gift på nytt i 1727 med Claus Becher. Det viser seg at Anne og Arent ble gift 08. feb. 1722 – han er da kalt Arent Hafveman og hun Anne Christine Thomasdatter, men det må vel være de samme. En sønn Bernt blir døpt i juli 1722. Anne Kirstine – Claus Beches kone - dør i 1766, men alder er ikke oppgitt.Noen sønn Arnt Arntsen finner vi ikke. Han kan – hvis vi er inne på noe her – være fra et tidligere ekteskap, være født annet sted eller utenfor ekteskap.I forbindelse med sønnen Bernts dåp oppgis Arnt Hs yrke å være ”arbeidsm”. Det kan vel passe at en som slo seg ned blant almuen i Nordland selv kom fra de lavere sosiale lag. Finnes det annet materiale – skifter for eksempel - som kan kaste lys over Arnt Hofmands familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Terje Pedersen

Til denne debatten vil jeg gjerne gjøre oppmerksom på følgende utdrag fra vårtinget for Rødøy gjeld på Grønøy den 1. mai 1793:«Thomas Andersen Vasdal møtte for Retten og begjærede Laugrettet og Almuens forklaring inhentet angaaende hans Fastersøn Arent Melchiorsens foreldre og om han ikke er eeneste Sønne Søn av en for nogen tid siden her til landet ankommen Person Arent Arentsen Hofman. Ole Andersen Braset og av det nu siddende Laugrettet Even Olsen Næverdal som nu er gamle Menn fremstod og forklarede at de vel kan erindre at Arent Arentsen Hofman som en ung dreng kom fra Bergen til Gaarden Gaasvær her i Fierdingen, hvor han i lang Tiid forblev hos skipper Christen Christensen, hvorefter han blev gift med Dorthe Jørgensdatter og boede paa Gaarden Sandviken i Melø Fierding; saavel de tvende forbemelte som flere av Laugrettet og Almuen forklarede at de vidste med visshed at bemelte Arent Arentsen Hofman ikun efterlod sig tvende Sønner, hvoraf den eene Arent Arentsen døde ugift og uden Børn, men den anden, Melchior Arentsen blev gift med Olava Johansdatter og boende paa samme Gaard Sandvigen, hvilke ægtefolk ikun har efterladt sig som nu lever en eeneste Søn med navn Arent Melchiorsen der nu selv er her for Retten tilstede og ongefær i sit 18de Aars alder; Denne Forklarings Rigtighed bevidnede forbemelte Ole Andersen Braset og Even Olsen Næverdal under Corporlig Eed -. Thomas Andersen Vasdal begiærede sig det passerede i tingsvidnes form beskreven meddelt, som blev bevilget-.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.