Gå til innhold
Arkivverket

[#4037] Jørgen Jørgensen f.1835 i Høland


Gjest Bjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Søker litt opplysninger rundt denne karen.Han er født 1835 i Hølnad og ifg.Bygdeboka for Fedt står det Bjørnebråten,f.Dalen.Jeg vet han gifter seg med Anne Enersdtr i 1869.Har 2 andre kanditader også 1.Gunnhild Maria Eriksdtr.1859 2.I ft.1865 er han kansje gift med en Anne Olsdatter i Enebakk.Vet at han har en datter ved navn Petrine f.1876.I 1900 (ft) er han huseier og formand på torvstråfabrikk i Lillestrøm,Han bor da i Voldsgate 24.Takker for all hjelp jeg måtte få.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Jørgen Jørgensen ble født på Dalen under Bjørnebråte i Høland 1. feb. 1836. Han ble gift første gang i Høland 1859 med Gunhild Marie Eriksdatter, født på Bjørnebråte 1826 og død s.st. 14. juni 1868, datter av gårdbruker Erik Hansen Bjørnebråte (1777-1862) og Marie Jakobsdatter (1790-1857). - Ekteparet Jørgen og Gunhild hadde to sønner født i Høland: Martin (1859-1860), født og død på Dalen, og Jørgen (1862-1863), født og død på Sørli under Logn i Hemnes. Ekteparet bodde ikke i Høland i 1865, men var åpenbart her igjen da Gunhild døde som selveierkone på Bjørnebråte i 1868. - 29. jan. 1869 er enkemann Jørgen Jørgensen i kirkeboka oppført som utflyttet fra Dalen til Vinteren i Fet.Jørgen Jørgensen ble født som uekte sønn av enkemann Jørgen Kristensen Bjørnebråtedalen og enke Peterana Larsdatter Dalen, og det var da henholdsvis deres 2. og 3. leiermål. Foreldrene giftet seg 10. okt. 1837. Og Jørgen og Peterana hadde alt i 1826 hatt et barn sammen, datteren Karen Jørgensdatter, gift i 1847 med malersvenn Kristian Konrad Knutsen fra Kristiania. - Derved er to av leiermålene for begge foreldrene gjort rede for. Jørgens mor hadde dertil i 1811 en uekte datter Lisbet, med Knut Andersen.Jørgen Kristensen, født på Sætra under Mørk i Høland 1783, død på Dalen 1861, giftet seg i 1802 med pike Kirsten Karlsdatter, født ca. 1758(!), død på Bjørnebråtesætra 1834. Ingen barn kjennes. (Det virker som et merkelig ekteskap, for Kirsten var i 1801 ugift, barnløs innerst og betler på Sand under Søndre Eid i Høland.) - Jørgens foreldre var Kristen Olsen (ca.1720?-1813) og Pernille Jørgensdatter (1741-1818) som var på Sætra under Mørk fra senest 1775 og døde her som legdslemmer; de giftet seg i Høland 1763 og hadde flere barn, hvorav Jørgen var det yngste. (Pernille var født på Taraldslia under Søndre Rakkestad i Høland, som datter av Jørgen Nilsen (død 1777) og Lisbet Pettersdatter.)Peterana Larsdatter, født på Lille Haugen i Høland 1789, død på Sloreby under Nordre Evenby i Høland 1871, giftet seg i 1817 med Kristian Villumsen, født 1793, død på Kjensmo under Saksegård i Høland 1821. De hadde barn sammen. - Peterana var uekte datter av Lars Steffensen Tangen (uvisst hvor), en ektemann som var rømt fra kone og barn (sies det i 1789), og Lisbet Jakobsdatter, født ca. 1752, død på Vestre Strand i Høland i 1804, hvor hun i 1801 bodde som enke, innerst og betler.Hilsen Odd O.P.S. Hvor bodde Jørgen Jørgensen i 1865 (folketellingen)? På 1800-tallet kjennes i Høland født kun to Jørgen Jørgensen'er, nemlig de to vi alt har møtt: Jørgen Jørgensen, født 1836, og hans sønn, født 1862. Det er således mulig at den Jørgen Jørgensen, husmann på "Storby" under Mellom Teig på Enebakneset i 1865, født i Høland og 30 år gammel, er identisk med J.J. fra Dalen. Det forutsetter i så fall at alle opplysninger om hans kone - "Anne Olsdatter, 29 år, født i Høland" - er riv ruskende gale, men det er faktisk tenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Odd først vil jeg takke for opplysningene de var nye og nyttige.Kan han ha en bror ved navn Julius Jørgensen da det i dåpen til hans barnebarn er oppgitt en Julius flere ganger,har sett i ft.at det er en født i Høland i 1827.Står dette i noen bygdebok?.Men nok en gang takk for all hjelp. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Sorry.Julius er født 1839.Og i Ft 1865 finner jeg en i Høland.Men over til han Jørgen i Enebakk.Det var noen som sa til meg at det sto noe om han i en bygdebok for Enebakk. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Odd hvilke kilder er det du har om at det kun er registrert 2 Jørgen Jørgensen.Og jeg får vel prøve og se etter i orginalkildene for det må jo åpenbart være en feil et eller annet sted. Bjørn Petteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen vet han har 2 Barn med Anne Enersdtr. Kaja og Petrine har han flere barn det er et stort spørsmål?.Men jeg lurer fortsatt på hvorfor han er registrert i Enebakk med Anne O. når han er gift med Gunhild E.Hvis det er snakk om samme mann. Mvh.Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Odd Ottesen

Jørgen Jørgensen, f. 1835 i Høland (jorgen2.hol)I årene 1988-1994(1996) var jeg ansatt av Aurskog-Høland kommune og la grunnlaget for det bokverk hvis første bind kom i fjor, nemlig "Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog". Blant annet foretok jeg da fullstending gjennomgang av kirkebøkene før Høland prestegjeld (til og med 1900) og bygget opp en database basert på denne. På bakgrunn av dette hevder jeg altså at der kun er to Jørgen Jørgensen'er født i Høland på 1800-tallet.Jeg kan naturligvis ha gjort en feil, ikke fått med en Jørgen født i Høland omkring 1835. Eller der kan finnes en Jørgen født i Høland som ikke er ført inn i kirkeboka. (Jeg kjenner til ett tilfelle hvor et barns fødsel faktisk ikke er innført i kirkeboka; det var en tvillingbror av en søster, hvis fødsel er innført.)Med stor tiltro til min egen ufeilbarlighet, ser jeg det som nærliggende å tro at den Jørgen Jørgensen som i 1865 bodde på "Storby" under Mellom Teig og angivelig skal være født i Høland, er den samme som den Jørgen Jørgensen som ble født i Høland i 1836.Digitalarkivets versjon av tellingen 1865 inneholder feil. Plassen "Storby" under Mellom Teig er muligens Sloreby. På Sloreby bodde Jørgens søster Karen og hennes mann da de i 1859 fikk et av deres barn (dåpen er innført i kirkeboka for Høland). Jørgen kan således ha overtatt plassen der hans søster var tidligere. Og det hender - om enn sjelden - at folketellings-opplysninger er helt riv ruskende gale, så en manns kone "Gunhild Eriksdatter" oppgis å være "Anne Olsdatter".Ad fontes! - det er mitt råd. Sjekk originalkildene. Selvom JJ i kirkeboka for Høland kun finnes utflyttet i 1869, kan han være innført som innflyttet i både Enebak og Fet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Odd ja det høres logisk ut at det er en feil i DA folketellingen.Jeg må sjekke ut orginalene. Tusen hjertlig takk for all hjelp.Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Var på Riksarkivet i går, men der var han ikke å finne blant inflyttede til Enebakk i årene før 1865. Når det gjelder stedet han bodde, nemlig Enebakkneset, viser jeg til svaret jeg ga deg om Jørgen Jørgensen i Slektsbiblioteket. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Du må ikke regne med å finne ham i kirkeboka for Fet, Enebakkneset tilhørte jo på den tiden Enebakk. Kanskje det finnes bygdebøker for Fet hvor Enebakkneset er tatt med. Jeg har sett igjennom bygdebøkene for Enebakk, men han er ikke nevnt der. Som sagt tidligere er ikke Enebakkneset tatt med i disse bygdebøkene - synd, for det er også en del av bygdas historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Bygdebok (eventuelt -böker) for Enebakkneset gis ut av Fet kommune og skal komme ved juletider år 2000 om jeg er riktig oppdatert :-) MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen.Jeg finner han i bygdeboka for Fet usikker på hvilket bind men under gården Svindal s.299-300.Når hans ene datter komfimeres er bopelen Kjellereie ifg.Kirkebok for Skedsmo(Kansje sjekke der også ikke er så dumt)og i 1900 ser jeg at han bor i Voldsgate i Lillestrøm tror jeg.Så jeg får vel begynne et sted så jeg kan løse denne floken for godt. Mvh.Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen.Et spørsmål til Odd!.Det er mulig jeg ikke er helt lokalkjent men du sier at Jørgen junior f.1862 er født og død på Sørli under Logn i Hemnes hvor er dette?.Og siden du har litt tilgagn lurer jeg på om du finner en Julius Jørgensen da jeg har sett han som fadder ved flere av Jørgens barnebarn.Håper du har et svar og gi meg.Mvh.Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen alle der ute!.Jeg prøver nå og nøste opp hans søster Karen Jørgensd.kan ikke finne henne i tellingen for 1865.Jeg finner riktig nok en Karen Jørgensd. som emigrerer med "Datter?" Gunnhild Knudsd den 18 juni 1874 hun er da ugift.Er det noen som kan hjelpe der ute med bla.og finne henne i 1865 tellingen. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.