Gå til innhold
Arkivverket

[#4038] På leting etter kvener!


Gjest Liv Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Larsen

Jeg leter etter min tippoldefar som var kven. Hans navn var Hen(d)rik Hanssen, født ca 1802. Bodde på gården Andersdal (Lenvik) i 1865.Hans kone het Berste (Bergitte) Sivertsdatter,født ca.1825.Henrik var oppført både med Monselv prestegjeld og Maalselven. Det går vel ut på det samme!? Håper noen sitter med opplysninger om han!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg vil anbefale deg en etterlysning på diskusjonsforumet til www.troms-slekt.com. - hvis du ikke allerede har vært der. På siden finner du også en lenke til et eget forum for kvener i norge, med egen etterlysningsside. Hjelpsomheten er stor på troms-slekt, og det er flere der som har tilgang til kirkebøkene for Lenvik, som Målselv (Monselv er en gammel skrivemåte) hørte inn under på den tiden. Lykke til!Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mikael Andreasson

Har i Norsk folketelling 1865 funnit att en av mina förfäder är angiven med ursprunget Kven. Han flyttar med far till Grue i Hedmark ca 1825 från S Finnskoga i Sverige till Grue Finmark. Fanns gruppen Kvener så kångt söder ut ? och eller är det en trolig feltolkning av härkomst då jag har tron att han är av finnsläktet Havuinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I Noreg vart ordet kven nytta om folk frå Finland (ikkje samer/lapper). Mange av desse flutte til Finnskogen i grensetraktene mellom Sverige og Norge; ja, einskilde av dei drog òg lenger mot vest, m.a. til Ådalen ved Vassfaret (i Buskerud) etter det eg har høyrd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg er ikke på kjempetykk is her, men jeg mener det er vanlig å skille mellom finlendere og kvener. Kvenene kommer fra et begrenset område av finland, og det er språklige forskjeller. Dette finnes det nok mer om andre steder på nettet.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Boka "vandringer i grenseland" anbefales på det varmeste, jeg har akkurat lest den ferdig selv. Jeg hadde ikke så mye kjennskap tl kvenenes innvandring til Norge, men etter å ha lest denne boka, er det lettere å forstå hvorfor de kom hit, og hvilke dårlige kår de flyttet fra. Jeg leter selv etter personer som kom fra Revolathi i Finland, og slo seg ned i Kistrand/Porsanger i Finnmark. Mvh. Per Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Hei!Jeg vil anbefale alle som er ineressert i kvenske/finske slekter om å ta en titt på denne adr: Lenke er en del finske kirkebøker reg. eller er under reg.:-)Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg tar meg den frihet å opplyse om at samme siden finnes på svensk på følgende adresse: [url="http://www.genealogia.fi/historia/tilanne.php?limit=200&jako=2&kieli=se>Lenke Og inngangssiden, som gir deg tilgang til stadig flere søkbare finske online kirkebøker (og andre kilder, særlig kirkegårdsavskrifter) samt en rekke andre nyttige hjelpemidler for slektsforkning i Finland finner du her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.