Gå til innhold
Arkivverket

Oppsummering "Hvem tror du at du er?"


Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

Første sesong av "Hvem tror du at du er?" er unnagjort. Forhåpentligvis kommer en oppfølger. De enkelte programmene har vært diskutert underveis, men nå som vi er ved veis ende syntes jeg det var på tide med en helhetsvurdering av serien. Hva var bra? Hva savnet du? Hvilke andre grep burde vært tatt? Og ikke minst: fører programmet til at vi blir flere på dette forumet?

 

Presisering: Trådstarter har ingen ting med produskjonen av serien å gjøre. Dette er derfor en helt uformell diskusjon som ikke er ment å legge føringer for evt nye runder av denne serien. Om de som har stått bak produksjonen leser synspunktene og tar dem med seg videre; ja, ddet blir et annet spørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet er underholdning, ikke fag. Og som underholdning mener jeg det er bra og artig, og trolig kan trigge interessen for slektsgransking hos flere enn "menigheten". At det leder flere til Digitalarkivet, er vel udiskutabelt, etter responstiden til deres servere etter hvert program. Trolig vil forumet også få flere deltakere. Det virker for meg slik at det er flere navn her nå, enn før.

 

For min egen del kunne jeg tenkt meg mer metodelære, men underholdningsverdien synker vel fort, da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at flere får interesse for slektsforskning, uansett hvordan man snur og vender på det.

 

Jeg tror ikke nybegynnere er spesielt interessert i metodelære. De fleste av oss har vel begynt etter «fort-og-gæli-metoden», og lært litt etterhvert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort og gæli, ja. Jeg har slettet mang en 'Benkestok' fra programmet mitt som har vært hevdet som opphav til Anne Jonsd. (g.m. Petter Jacobsen Falch) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange av episodene har programmet hoppet fra f.eks. personer på 1800-tellet til personer på 1600-tallet uten å vise sammenhengen, det bør det rettes på. F.eks. Flensborger'ne i Brøndbo sin slekt.

 

I Kristin Krohn Devolds episode dukket plutselig Stochmann opp av intet, hvordan de kom dit vises ikke, det bør det også rettes på.

 

Anekartet er for lite fremme i bildet når det blir vist. Det er umulig å få med seg dette uten å ta opp programmet, og mens du ser det en gang til, trykke på pause-knappen for å se kartet. Dette klarer den engelske versjonen mye bedre og Monster/NRK har noe å lære her.

 

I slektsforskning dukker aldri personer og navn opp av intet, det må være en eller annen slags sammenheng mellom utgangspunkt og endepunkt, i tillegg til linker mellom en ane og en annen ane. Alle disse linkene bør vises i programmet i stedet for å plukke opp et navn uten å si hvor det kommer fra i sammenhengen.

 

Monster/NRK har gjort en tålig bra jobb for å være første sesong, men de har fremdeles mye å lære fra de som har gjort dette lenge, som f.eks. den engelske versjonen. Håper Monster/NRK glaner litt mer i den retningen ved framtidige episoder, mye mer sammenheng mellom personen der og det vises grafisk såpass sakte at det er mulig å lese det uten å se programmet i sakte film etterpå. Kruttet er allerede funnet opp i denne genren, Monster/NRK trenger ikke å finne opp så mye nytt.

 

Håper de gjøre en bedre jobb med disse tingene i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første sesong av "Hvem tror du at du er?" er unnagjort. Forhåpentligvis kommer en oppfølger. De enkelte programmene har vært diskutert underveis, men nå som vi er ved veis ende syntes jeg det var på tide med en helhetsvurdering av serien. Hva var bra? Hva savnet du? Hvilke andre grep burde vært tatt? Og ikke minst: fører programmet til at vi blir flere på dette forumet?

 

Før denne tråden evt forlenges hadde det vært greit å få vite hvilken rolle du har i forbindelse med denne serien. Jobber du i NRK eller Monster - og vil våre eventuelle innspill og tilbakemeldinger her komme produsentene av serien for øre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før denne tråden evt forlenges hadde det vært greit å få vite hvilken rolle du har i forbindelse med denne serien. Jobber du i NRK eller Monster - og vil våre eventuelle innspill og tilbakemeldinger her komme produsentene av serien for øre?

 

Nei, trådstarter har ingen forbindelser til produksjonen av serien. Burde kanskje presisert det innledninsgvis. Kun ment som oppstart for en diskusjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Remis innlegg om at slektslinjene utover på anekartet må vises i sakte tempo når man gjør et sprang bakover til f.eks. 1600-tall. Opplysende for slektsfprskere som vet at de er beslektet på de samme linjene, og likeså interessant for hvermannsen å se de lange linjer.

 

Ellers har jeg registrert at noen etter enkelte programmer har savnet opplysninger om hovedgjestens slektninger langt tilbake i tid (f.eks Unni-Lindell-programmet). Til dette vil jeg si to ting: For det første skjønner jeg det ønsket, bl.a ut fra muligheten for å se på eget slektskap opp mot disse personene. Men på den andre siden synes jeg det å konsentrere seg om kun de nærmeste leddene sender et signal til nye potensielle slektsforskere om at man må starte med det nærmeste først, og gjerne bruke lang tid der! For min egen del startet jeg slektsforskning på ei tid da ei ennå hadde besteforeldre og delvis oldeforeldres søsken i live. Dessverre brukte jeg tida på å sette opp lange slektstavler bakover i tid basert på bygdebøker. Slektstavla mi ble derfor navn og tall. Istedet burde jeg konsentrert meg om de nærmeste generasjonene og snakket med de gamle. Dessverre gikk jeg glipp av svært mye informasjon som det er umulig å finne igjen nå. Dette elementet er det etter min mening svært viktig å få frem ovenfor de som er ferske i faget, og derfor er det bra at enkelte programmer ikke har gått mer enn 3-4 generasjoner tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne godt ha vært noen flere kjendiser fra Vestlandet med i programmene, ellers er det totale inntrykket av serien bra :-)

 

Har inntrykk av at dette er noe av holdningene serien har møtt ute hos folk flest her i Trøndelagen også. Såvidt jeg vet var vel 6 av 8 deltagere oppvokst i Oslo/Bærum. Likevel har jakten ført deltagerne rundt om i det meste av landet. I farten (dvs med fare for å ta feil) kan jeg ikke huske at noen av dem besøkte Finnmark, Hordaland, Aust-Agder, Telemark, Oppland, Vestfold eller Østfold. Ellers var man innom alle fylkene tror jeg.

 

En annen sak er at gjennomsnittskjendisen i Oslo trolig har en geografisk sett mer sammensatt slektsbakgrunn enn kjendiser andre steder. Dette skyldes naturligvis flyttestrømmene slik de har gått (særlig de siste generasjonene). Kan tenke meg at hvis trønderkjendiser som Oddvar Brå eller Marit Bjørgen skulle deltatt, så ville det kanskje blitt en noe ensidig bakgrunn med opphav hovedsaklig på Hølonda og Støren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetil Øien,

 

I siste programmet var dem innom i Bergen og arkivet der og programmet der Mari Maurstad var med var vel Nordfjord med, men ellers litt lite. Men om det blir flere programmer i en ny omgang, kan man jo få flere med fra Hordaland, Finnmark og andre plasser som du nevnte.

Men var jo en bra serie totalt sett. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.