Gå til innhold
Arkivverket

[#4045] Henriette Schjelderup


Gjest Knut Skjånes
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skjånes

HENRIETTE SCHJELDERUP Eg er på jakt etter ei Henriette Schjelderup, født i Hattfjelldal i 1886. Far hennar vart seinare sokneprest i Lærdal og Henriette dreiv eit hotell i Leikanger kring hundreårsskiftet i lag med ei Arnanda Knutsen. Eg skulle gjerne ha visst meir om ho og er takksam for alle opplysningar som eg kan få. Helsing Knut Skjånes, 6863 Leikanger E-post: knutskj@sf.telia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Hei Knut. Jeg vet ikke om du har fått svar på ditt såørsmål via E-postadressen din. Jeg foretrekker imidlertid å svare deg i samme forum som spørsmålet er stilt. Jeg har snakket med bygdebokforfatter Kjell Jacobsen,Mosjøen i dag,tlf. 75172000, og han kan fortelle at Henriettes far var prest i Hattfjelldal på 1860 tallet og at Henriette er født samme sted 12.juli 1867. Håper du kommer videre med dette.Jeg går ut fra at du vil kunne få flere opplysninger fra Kjell om ønskelig. Vennlig hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Hei igjen Knut. Henriette finnes i 1900 tellingen for Leikanger (digitalarkivet). Her opplyses det at hun er født i Hatfjelddalen 1868 (feilt årstall), at hun er ugift og driver pensjonat. Hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Hei Knut. Begge de nevnte damer står i 1900-tellingen for Leikanger,(digitalarkivet) hhv.nr. 1212 og 1213. Vennlig hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Hei Knut. Her følger noen flere opplysninger om prestefamilien Schjelderup fra Hattfjelldal /Lærdal. Iflg. prestekontoret i Hattfjelldal så het presten Søren Schjelderup. Han kom til Hattfjelldal som 1. prest i 1860 etter at bygda ble eget sogn. Familien reiste til Lærdal 1870. I perioden 1863 - 1869 var Schjelderup ordfører i Hattfjelldal. Henriette var 3 år da familien reiste. Andre barn kjennes ikke av nåværende betjening ved kirkekontoret. For øvrig viser jeg til det som er nevnt tidligere i dette forum. Håper du kommer videre! Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Henriette Sørend. Schjelderup født i Hatfjelddalen 1876 giftet seg 8.juli 1902 i 1419 Leikanger med Jakob Kristiansen, Voss født 1875 i Haugesund. Hans yrke var assistent i Statens vegvesen. (digitalarkivet Vigde i Sogn og Fjordane 1669 - 1922). Hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skjånes

Denne vrien tenkte eg ikkje på. Eg trudde at eg hadde støvsuga alle lokale kjeldene, men det hadde eg altså ikkje. Eit oldebarn av søstera til Henriette fortalde at Henriette gifta seg med ein Jakob Voss, men eg trur ikkje at han visste meir enn akkurat dette. Eg er pensjonist frå vegkontoret så det var artig at han var tilsett akkurat der. No ventar eg på fleire opplysningar frå mor til det nemnde oldebarnet Takk skal du ha. Helsing Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Hei Knut. Artig at også du er pensjonist. Hvem har forresten sagt at data bare er for yngre folk. Jeg er 77 år og har vært pensjonert siden 1987.Vi høres igjen. Hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.