Gå til innhold
Arkivverket

[#4047] Nils Andreas Olsen født 1833 i Bergen


Gjest Gunhild Løvstrand
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunhild Løvstrand

Min oldefar, Nils Andreas Olsen født i Bergen 1833, kom til Rana "som smågutt"med en jekteskipper.(Utdrag fra Bygdebok for Rana) Jeg har funnet i kirkebøkene at han ble døpt i Korskirken i Bergen . Foreldrene var Ole Absalonsen født i Nordfjord ca.1800 og Elie Knudsdtr. Hvis disse er de riktige, ble de gift i 1826. Jeg tror også at Nils hadde flere søsken,født 1828, 1835 og 1838. Morens navn skrives noen ganger Elen eller Else. Her stopper alle spor. Jeg finner ingen av dem under døde eller gravlagte.Hva var årsaken til at Nils ble sendt heilt nord til Rana? Hvor ble familien av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo. Jeg går ut i fra at Ole Absalonsen uk bødkersvend Nordfjord 27 Elie Knudsdtr Flølo pige Nordfjord 26 Des 10 1826 DK er forfedrene dine. Det ser ut som om Elie Knudsdatter var enke i Bergen i 1865. Bergen 1865: Elen Knudsdatter Logerende e 66 f Gloppens Prgjeld Nordfjord De to døtrene Johanna Dorothea og Johanna Pernille er begge gift i Bergen:Johan Monsen Enkemand handelsborger Kk 20620 Johanne Dorothea Olsdtr Pige Kk 220338 Aug 21 1859 KK og Bernt Andreas Berg Uk bødkersvned Kk 100125 Anne Pernille Olsdtr Pige Dk 300328 Jul 07 1850 KK. Jeg finner ikke Ole Absolonsen død heller ikke Elie. Elie eller Elen finner jeg heller ikke i folketellingen for Bergen 1875. Hun kan ha flyttet f.eks. hjem eller med noen av barna hvis de er flyttet fra Bergen. Med Hilsen Greta Storm Ofteland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Løvstrand

Hei Greta! Takk for god hjelp! Jeg er nybegynner i "slektforskningsfaget", og lurer nå på hvordan jeg kan finne ut hva som videre skjedde med familien til Nils Andreas. Hvis faren f.eks. omkom på sjøen, vil det ha blitt ført i kirkebøkene? Jeg er også interessert i å finne forfedrene til Elie og Ole. Har funnet Elies foreldre i f.t. 1801,men det finnes to Ole født omtrent samtidig i Norfjord. Kan heller ikke finne når Elies foreldre døde. Finnes det noen flere som har arbeidet med samme slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg finner Ole Absalonsen Strand i Breim/Gloppen som flytter til Bergen i 1823 og Eli flytter til Bergen i 1824, trolig er det denne Ole du leter etter foreldrene til, som er Absalon Nilsen Strand og Anne Olsdatter Wallager, gift i udvig 2/7-1791.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Løvstrand

Takk Rune ! Håper bare at denne Ole er den riktige. I f.t. 1801 har jeg funnet en Ole A . fra Gloppen pr.gj. Vereid sogn, Wereide Yttre som er født omtrent samtidig,men om denne flyttet til Bergen, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo igjen. Det kan se ut som om Ole Absalonsen eller Eli Knudsdatter er født eller har bodd på gården Strand i Gloppen. Datteren Johanne Dorthea kaller seg Strand når et av barna blir døpt: 1871 170 Des 03 Des 26 Johan Christian m Gesel Johan Monsen 24-91 51 Johanne Dorthea Strand Korskirken. Hun hadde i hvertfall 9 barn mens søsteren Anne Pernille hadde 7. Finnes det bygdebøker for Gloppen, så finner du kanskje mer der under gården Strand. Hilsen Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Bygdeboka som omfattar Strand føreligg framleis berre i gammal utgåve, der berre brukarrekkja er følgt. Men vi ventar ny utgåve kva tid som helst (boka skal kome før jul, det har nemnda sagt i fleire år, så det får vi vel tru på :-)) - og i den nye utgåva skal alle born vere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Løvstrand

Hjertelig takk til både Rune, Greta og Aase fordi dere hjelper meg! Jeg har funnet at Ole og Elie hadde enda ei datter: Caroline født i 1835. Hun ble gift med Sivert Martin Eriksen i Bergen.Han døde 1893, men jeg kan ikke finne hva som skjedde med Caroline? Folketellinga for Bergen 1875 har jeg ikke . Var det der du, Greta, fant hvor mange barn Johanne Dorthea og Anne Pernille fikk? Jeg finner heller ikke når/hvor Anne Pernille døde. Mange spørsmål å stille når jeg skal finne forfedre ingen i familen har visst noe om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Folketellingane for Bergen 1875 og 1891 ligg under "Folketellingar - Andre". Der finn du Sivert M og Caroline i 1875, men berre han, som enkjemann, i 1891. Ho må då vere død mellom 1875 og 1891, utan at eg har klart å finne henne som det så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.