Gå til innhold
Arkivverket

[#4049] Karen Kristine Knutsdatter, født 1884 - på Askøy?


Gjest Siri Ravnanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Ravnanger

Kristine, som var det navnet oldemor brukte mest,var gift med Edvard Monsen (Monssøn) fra Juvik. Hennes egne foreldre het Karen og Knut, bodde på Ravnanger - men jeg finner dem ikke i tellingene. De ser ikke ut til å være gifte på Askøy heller. Glad for all hjelp! Hilsen Siri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Follesø

Karen Kristine ble født 15/8 1895. Foreldre var Knut Monsen f 1853 og Kari Berthelsdtr f 1859 begge fra Hammer. Ekteskapsoversikten for Askøy viser at de giftet seg 21/4 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Hei!Ett skudd i blinde. Jeg har i mine filer Kari Johannesdtr. Otterstad gm 1839 Knut Rasmusson Nåmdal som er oppgitt i Ætterboken for Modalen flyttet til Åsabø på Askøy. Ingen barn nevnt i Modalen.mvhJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til Jan: Asebø var på, men ikkje i Askøy på den tida. Det høyrde til Meland (Hamre), saman med Hanevik og Stien fram til Askøy vart samla til ein kommune på 1960-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg fann dei i registeret mitt med ekteskap og to born. Men eg vil tru dei hadde eit barn mellom ekteskapet og Karen Kristine. Det kan jo ha vore døypt i Hamre.AS2697,0,Knud,Monsen,Ravnanger,Grdmssøn,Hammer/Hæstnæs,1853,,Kari Martina,Bertelsdatter,,Hammer/Y.Bragstad,1859,,,2104,1879AS2697,1,Knud,Monsen,Ravnanger,,,,,Kari Martine Bertelsdtr,,,,Gaardmand Hjemmedøbt 17/8,Karen Kristine,1508,0911,1884AS2697,2,Knud,Monsen,Ravnager,,,,,Kari Martine Bertelsdtr,,,,Gaardmand Hjemmedøbt 29/4,Malene Bertine,2204,2005,1888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Så da kan altså Kari Berthelsdt.som jeg finner i Hammer 1865 (Sjurdal)være hennes mor - denne er 8 år i tellingen, men likevel den som er nærmest? Hilsen Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Gå inn på Digitalpensjonatet, konfirmanter for Hamre der finner du Kari Martina Bertilsdatter Ytre Bragstad født 06.04.1859 av foreldre Bertil Monsen /Ingeborg Knutsdtr. Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Siri Ravnanger

Takker for tidligere hjelp. Imidlertid er det ofte slik at løsningen på ett problem avstedkommer et nytt: Kari Martina giftet seg med Knut Monsen. I alle sammenhenger omtales han som "den eldre", og det viser seg at han har en bror med samme navn, altså Knud Monsen - den yngre... I folketellingen for 1865 (Askøy) står de begge å lese sammen med Mons Knudsen og Ingeborg Knudsdtr. som "deres sønn". Det er noen år mellom Knut'ene; eldste er født ca 1853, yngste ca 1861, og jeg ser at foreldrene har fått minst tre barn til "på rappen" etter Knut d.y. Jeg går snart i surr i Ingeborger og tilhørigheter til Hestnæs. Antar at Kari Martines mor var den som var født på Hestnæs ca 1835, og at Knuts mor Ingeborg var født (ca 1835..) på Dale, noen knappe kilometer unna. Og at eldste knut og yngste knut kanskje ikke har samme faderlige opphav... Om noen kan hjelpe meg å løse "knut'en" blir jeg glad! Hilsen Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Her et forsøk på å løse "knut"en. De to Knud-ene er helt sikkert brødre, de er oppført som sønner i folketellingen for 1865 (Askøy). Begge bestefedrene het Knud og etter tradisjonen må begge bli oppkalt, så Knud d.y. og Knud d.æ. må være brødre. Kari Martines foreldre: Bertel Monsen f.1826 Y.Brakstad dør 11.04.1905 på Hestnes i Meland og Ingeborg Knudsdatter f.1836 på Hestnes og dør 05.01.1920 på Hestnes. Kari Martine hadde en bror Berge f.18.03.1864 han ble gift med Kristine Kristoffersdatter f.1861 i Kinn. De fikk tre barn når de bodde i Bergen, Bernhard f.1885, Konrad f.1888 og Magnus f.1890. Etter 1890 har de flyttet til Aust-Agder, du finner dem i Fjære kommune og da fikk de barna Ingeborg f.1894, Randulf f.1896 og Kristian f.22.09.1900. Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Er det da sannsynlig at Kari Martines mor og Knuts far er søsken? Jeg finner bare èn Mons Knudsen som passer.....Hilsen Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Ja Mons og Ingeborg er søsken, deres foreldre er Knud Knudsen Hestnes 1797-1857 og Kari Monsdatter Hestnes 1794-1864. Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.