Gå til innhold
Arkivverket

[#4050] Feil ved Mormonernes database ( FamilySearch.com)


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Herved er det bevist at man skal ta de dataene som ligger inne på Mormonernes med et STORT spørsmåltegn.Jeg finner min bestefar registrert i deres kilder, For det første er hans fornavn feil. han heter Syver og ikke Iver. Fødselsted- tidspunkt og dåpen er korrekt. Hans mor er også korrekt skrevet med de riktige opplysningene. Mens de har registrert min oldemors 2. mann som hans far. Det er ike riktig. Min bestefars bror er ikke nevnt, selv om det var en "helbror".Senere slekter videre bakover er skrekkelig feilaktig ført , med feil fødselsteder og alder og navn som man har tippet på. Det er skremmende at de ikke har bedre rutiner til å luke ut feilkilder.Dette var feilaktige opplysninger som må bort.Jeg ville gjerne ha kontakt med den eller de personer hos mormonerne som har gjordt en så slett jobb.Så om det er noen som kjenner noen ¨å er min mailadresse: tormod.thoresen@nett-tjenester.nomvhTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Hei Tormod!Hvor hos "mormonerene" har du funnet disse opplysningene? Hvis du har vært på "Ancestral" så kan jeg nok være enig i det du sier at mye er feil, da mye av det du finner der er private slektstavler som "vanlige" folk har lagt inn. (Slik har ihvertfall jeg oppfattet det).Bruker du derimot International Genealogical Index (IGI), tror jeg at de krk.bøkene som er reg. der,ikke inneholder mer feil enn andre avskrifter.Mener å huske at hvis du får opp en privat slektstavle, så kan du "klikke" deg frem til avsenderen navn og adresse.:-)Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei! Det du har funnet er vel "ancestral file" som er levert av en eller annen som har "forsket" det frem. Som regel er det en link til en "submitter" av denne filen, med adresse. Dersom ikke kan du ikke gjøre noe.Jeg bruker aldri disse opplysningene selv uten å sjekke og dobbeltsjekke (som alle andre opplysninger jeg finner på nettet, til og med folketellingene kan være forferdelig feil!)Det er ikke "mormonerne" som har gjort dette, men faktisk sånne som "deg og meg" som leverer inn prosjektene sine. Så, du har ingen påvirkningskraft dersom det ikke finnes link til den som har levert opplysningene.Jeg har funnet masse opplysninger i IGI (international genealogical index) som hjelper meg videre i min slektsgranskning. Men! Alt må sjekkes nøye! Og, jeg har ennå ikke funnet andre grove feil enn at det kan være 1 år feil, en måned feil eller at navnet er feilskrevet i forhold til norske normer. Det kommer an på om det er "avskrift" av kirkebøker eller om det er folk som har "donert" opplysninger om sine aner.Kildekritikk er vel det som er loven! Kanskje denne filen ble "donert" lenge før det ble "vanlig" å drive kritisk slektsgransking? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg har funnet hvem vedkommende var som ikke har dobbeltsjekket den infoen som ble lagt inn på deres CD for noen år siden.Jeg klikket på Submitters og fant ut det der.Det er jo skremmende at disse opplysningene ikke er tatt bort, da jeg for flere år siden har gitt signaler om dette ikke var riktige opplysninger.Ellers har jeg det på følelsen at de som registrerer for mormonerne, nok er med i sekten. Og ikke som meg - ihvertfall - langt utenfor.Takker for tips Vivian og Laila!mvh Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Dersom jeg har forstått IGI rett skal det her være snakk om avskrifter fra kirkebøker. Det som da forundrer meg er at jeg ved mange tilfeller har funnet samme person registrert med f. eks. fødsel flere ganger.Eksempelvis er personen registrert med fødseldato "3. nov.1754. Neste registrering sier "abt. 1750", neste igjen "< 1755" osv, osv....På den ene registreringen kan begge foreldrene være registrert på den neste kun far eller mor (eller ingen !).Mitt spørsmål blir da ; er det her snakk om flere forskjellige kilder eller blir samme kilde registrert av forskjellige personer og som ikke nødvendigvis er like samvittighetsfulle i sin registrering ?mvh. Arne Grøndahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det kan tyde på at du har rett, Arne. Når jeg gikk inn på IGI så fant jeg min bestefar registrert med riktig far. Dog hadde de ikke tydet at han hadde forandret sitt fornavn.Problemet jeg ser i mitt tilfelle var at min oldefar og oldemor var "samboere" på en måte. Men ikke gift. Og det var ikke så enkelt å finne den riktige Christian Andersen i Hønefoss/Norderhov området som min oldefar het, så da ble det enklere å finne min oldemor's senere mann som skrevet inn som far.Men det er skremmende at man ikke tar en dobbeltsjekk på slike registreringer.Man styrker ikke seriøsiteten med dette, den blir faktisk svakere.mvhTormod Thoresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

De tilfeldige feil som finnes i mormonernes materiale gir ikke grunn til all verdens bekymring, synes jeg. Tilfeldige feil finnes i alle slektskilder.Derimot har mormonernes datagrunnlag et sett systematiske feil som jeg kunne klart meg uten. Mormonernes motivasjon for slektsgransking er å utføre kirkelige handlinger (f.eks. dåp) på døde mennesker. For at en slik handling skal kunne gjennomføres må personen være såkalt "Temple Ready"TM (Ikke le, Temple Ready er et registrert varemerke for kirkesamfunnet!)For å få en person Temple Ready stilles det krav til hva som må være kjent om personen - og verre - hva som er tillatt å gjette seg til i sakens anledning.Ta en titt på hjelpefilen til programmet PAF. Der er reglene for gjettverket beskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

I tillegg til Glenns innlegg, det er bare å klikke på "source" for å finne ut om det er uttrekk fra kirkebok eller fra mormonernes "kirkekilder". Jeg vet ikke hva dette heter, men, det er ikke for oss "vanlige" slektsgranskere å lese "originalene" til disse kildene. Det er faktisk bare å se litt rundt på de sidene man er, for å få vite hvordan man skal forholde seg... Laila og natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.