Gå til innhold
Arkivverket

[#4056] Pernille Torsteinsdatter , f.ca.1761 Lavik i Sogn


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Pernille er i 1800 gift med Lasse Lassesen , Støldal/Lavik.Jeg skulle gjerne visst når de giftet seg og hvem foreldrene deres var.Så dersom noen har kjennskap til disse , eller har tilgang til ættebok for Lavik vil jeg sette pris på opplysningene.Lasse Lassesen er 44 år i 1800.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg bringer dette temaet fra 2000 tilbake i lyset igjen, i håp om at noen med kjenskap til Pernille eller Lasse. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Hei !På nr 7.372 i Vigde i SF 1669 - 1922: 25 7 1779 Lasse Larss. Gaular Åmot 0 Pernille Tosteind. Gaular Skudalsnes 0Diverre står det ingenting om foreldra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen som har tilgang til bygdebøker som dekker gårdene Støldal, Åmodt og Skudalsnes, og som kan fortelle hva som står om dem der?vh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Rune -Fra BB for Gaular, band 6a, Bygstad sokn, - Gardsnr. 101 Åmot, bruk 1, 1738 til 1753:Lasse Gunnarson, d. kr. 1752 på Åmot. Gift med Inger Hansdotter f. kr. 1717 på Lien, d. 1795 på Åmot. Inger blir seinare gift med Lasse Ingebrigtson. Born:a. Gunnhild f. kr. 1740, d. 1788 på Åmot.b. Ola f. kr. 1744. Neste brukar.c. Anna f. kr. 1749, vigd 1778 med Anders Rognaldson Fauske. Overtok plassen Nymark.d. Lasse f. kr. 1752, vigd 1779 med Pernille Torsteinsdotter Skudalsnes. Jeg kan ikke se at Pernille er beskrevet under Skudalsnes, men navnet Torstein er en 'gjenganger' på gården.Fra Sjeleregisteret: LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

På Støldal i Lavik er følgende beskrevet:Lasse Støldal (kona ukjent)Barn:1. Lasse gift med Sigrid Knutsdtr. Hauglandbarn1.1 Ola g. Anna Matthiasdtr. Asheim1.2 Pernille 18261.3 Ingeborg 18271.4 Mattias 18322. Lovise gift med Paul Simonson Mølmesdal (blant annet 2 døtre Pernille 1805-1805 og 1820.3. Orlaug f. 1798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til Arne og Anders for nye spennende opplysninger.Det er noe som ikke stemmer i denne saken.Det er skifte etter Pernille på Støldal 25.03 1797, hun døde 21.02.1797.Lasse giftet seg på nytt 08.07.1797 med Sigrid Knudsdtr. Hougland.Men folketellingen i 1801 viser Lasse Lassesen på Støldal i sitt første ekteskap med Pernille.Til Arne. Har du anledning å sjekke hva som står i bygdebok for Gaular ang. gården Schielbred? I Sjeleregisteret 1760 er det demlig en Torsten med hustru Marta og datter Pernille der.Til ditt innlegg Anders: Jeg antar at Pernille , Ingeborg og Mathias er barn av Ole Lassesen og Anna. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Tror det kan være noen unøyaktigheter i det som står under Støldal i Ættebok for Lavik.For det første har eg ikke funnet spor etter sønnen Lasse Lasseson, så kanskje er det gamle Lasse selv som gifter seg med Sigrid Haugland. Opplysningene om Pernille er motstridende. Hun finnes i Ft 1801 men samtidig er hun registrert gravlagt i 1797 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=guledo79&gardpostnr=1821&merk=1821#ovre>LenkeDen Ola som gifter seg med Anna Asheim er trolig sønn til Lasse og Pernille født 1790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Terje for innlegget ditt.Ja, her er tydeligvis noe galt.Jeg har fått sjekket skiftene etter Pernille i 1797 og Lasse i 1824 på Støldal (se arkivforumet)De refererer begge til tre barn, nemlig Ole , Lovise og Orlaug.Imidlertid er det stort sprik i aldersangivelsen på Orlaug.I 1797 blir det opplyst at hun er 12 år, mens det i 1824 blir sagt hun er 28år gammel. Så her må det nok graves litt mer i gamle kilder for å få avdekket hva som er korrekt. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Rune.Det er nok svært sparsomt med opplysninger om Torstein og Marte. De hadde bruk 5 på Skilbrei fra 1742 til 1763. Torstein Eilefson f. ca. 1711, d. 1763 på Skilbrei. Gift med Marte. (Etternavnet ukjent.) De hadde barna Anders og Pernille.Det er jo selvsagt mulig at det var denne Pernille som slo seg ned på Skudalsnes og senere ble gift med Lasse. Navnekombinasjonen Pernille Torsteinsdatter er jo heller ikke blant de aller vanligste. Jeg finner bare en med det navnet som konfirmant i den første kirkeboken, og det er Pernille Torsteinsdatter Skudalsnes. Hun var 20 år gammel i 1770. Denne kirkeboken er svært vannskadet slik at en del innførsler er uleselige, så vi må vel ta høyde for at det _kan_ ha vært flere med det navnet.Da det var skiftet etter en av mine aner i 1796, Ole Johannessen Solaasen, er det opplyst at han var eier av 1 pund og 12 mrk. smør i gården Støldal, vurdert til 120 Riksdaler. Bruker av denne gårdsparten på Støldal skal da ha vært leilendingen Gjert Andersen. Ole Johannessens søster var gift med Knut Johannessen som var bruker av bruk 1 på Skilbrei fra 1741 til 1762. Jeg kjenner ikke til om det var noe slektskap mellom Knut Johannesen og Pernille Torsteinsdatter, men det er jo ikke umulig, og at dette kanskje kan ha medvirket til at Pernille havnet på Støldal. Det blir jo en ganske 'tynn' hypotese dette, men man kan jo alltids ha det i 'bakhodet'.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Arne for god hjelp.Vi kan vel kanskje anta at den Pernille Torsteinsdtr. du fant konfirmert fra Skudalsnes er den samme jeg jakter på. Da vet vi i alle fall at hun var født rundt 1750.Det hade vært greit å vite om andre med samme etternavn ble konfirmert fra samme gård i årene rett før og etter 1770. Mvh. Rune Thorstense

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Der finnes ingen andre konfirmerte Torsteinson/Torsteinsdatter enn Pernille fra gården Skudalsnes i tidsrommet 1755 til 1800. Heller ikke fra gården Skilbrei.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Arne. Jeg finner heller ingen Pernille død eller gift fra Skilbrei, uten at det er noe bevis for at vi snakker om samme jenta. Men det kan jo også være nyttig å få fjernet noen alternativer. Da blir det enklere etter hvert.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for nyttig informasjon.Jeg har i Arkivforumet mottatt opplysninger fra skiftene etter Lasse Gundersen og Lasse Ingebrigtsen Støldal. Lasse Lassesen var ikke nevnt i skiftet 25.04.1752 etter Lasse Gundersen.Jeg tolker imidlertid det som at han ikke var født da faren døde/skiftet. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.