Gå til innhold
Arkivverket

[#4060] Martha Kristine g. m. Nils Nicolay Hansen Hetty, 1


Gjest Roar Hetty
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Hetty

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Martha Kristine NN født 1844 Østre Aker død etter 1905 Skoger? Dette er Hyttemester Nils Nicolay Hansen Hettys (født på Hurdalen Glassverk 23/12-1820 død på Drammens Glassverk 27/12-1905)andre kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Wenche Lofthus

Hei, Roar! Kom over etterlysningen din i dag da jeg selv satt og lette etter Marta Kristine på nettet! Det nærmeste jeg kom var en Marte K. Martinsd. ved Hurdals Glasværk i 1865-tellingen - men det skal vel mye til at det er henne. Jeg er selv etterkommer av Nils Hetty. Hans datter Karen Ingine fra første ekteskap var min mormors mormors mor. Jeg vet imidlertid ikke hvem som var Nils Hettys første kone - har du (eller noen andre) opplysninger om dette og om Nils Hettys aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Rolf.På Eidsvold i 1865 er Nils Nicolay Hans. Hetty enkemann. Karen Ingine er da 14 år. Går utifra at han da er enkemann etter første kone. Har du klart å finne noen barn fra 2. ekteskap? Da burde det jo la seg gjøre å finne Martha Kristine også ved dåp, konfirmasjon osv. Har du funnet vielsen deres. Evt. faddere og forlovere?Jeg ble nyskjærring på denne Hetty familien, da jeg selv er oppvokst i Moss og kjenner en Hetty-familie der. Er du i slekt med disse kansje? Faren der jobbet sammen med min far på Moss Glassværk på 1960- og fram til 80-tallet tror jeg. Pussig at også denne Hetty også var ved et glassværk. -mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Trond Lunde

Østre Aker kirkebok 1861-69. 1867, nr. 30, 29.08.1867, s. 394 Enkemand, hyttemester Niels Nicolaus Hansen Hetty, Hurdals Glasværk, Berger Glasværk i Eidsvold, 46 ½, Hans Nielsen Hetty, Jomfru Marthe Kristine Andersen, Sindsen, Sindsen, 23 ½, skomager Ole Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Nils Nicolay Hetty med barn i 1865:LenkeHetty-navnet kjenner jeg også fra Tjølling i Vestfold i nyere tid.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1865 tellingen finner jeg flere som bruker Hetty som etternavn, både i skjeberg og i Eidsvold. Legger lenke til en av familiene:LenkeAlle som bruker navnet ser ut til å være f. i Hurdal.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har Hettynavnet kommet til Larvik i 1900-tellingen. Sikkert at dette var folk som arbeidet ved Glassverket på Langestrand også.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei!Nils Nikolai Hansen Hetty første kone var Inge Dorthea Pedersdatter født ca. 1825, datter av Peder Johansen og Barbro Christiansdatter. Vet ikke når de giftet seg, men de har i all fall barna: Hans Petter f. 08.11.1845, Hilda Kristine f. 30.09.1847 og Karen Eugine f. 20.07.1851. Alle født i Hurdal. Barna kom til Larvik og var gifte der.Hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Marthe Christine var født 11.3.1844 og døpt 27.5.1844 i Aker. Foreldrene var Skomager Ole Andersen og hustru Karine Edvardsdatter i Sandagereiet. Denne Karine Edvardsdatter var også av Hurdals-slekt og faktisk et halvsøskenbarn til Niels Nicolai Hansen Hetty. Hennes fulle navn var Eleonore Katrine: Hun var f. i Hurdal 31.3.1818. Hennes far var glassblåseren Edvard Gundersen, sønn av Esther Thomson som i sitt ekteskap nr. to hadde sønnen Hans Nielsen Hetty.I folketellingen for 1865 finner vi Eleonora Katrine her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60218b&gardpostnr=20&personpostnr=347&merk=347#ovre>LenkeJeg har ikke funnet Marthe Christine i ft 1865, hvis det da ikke er denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Ja, det var en flott hjemmeside med mye glassverkshistorie fortalt gjennom slektshistorie.Roar Hetty skriver at det er usikkert hvor navnet Hetty kommer fra. Jeg tror jeg har forklaringen. I 2002 skrev jeg følgende under tema nr. 6247 Eidsvoll, innlegg nr, 104:”Når det gjelder hvor navnet Hetty kommer fra, kan jeg bare bidra med en gjetning. Den første gangen jeg har funnet navnet i kirkeboka for Hurdal er i 1817. Da står ”Hans Nilsen Hetti” som verge ved den foreldreløse Maren Kirstine Filions konfirmasjon. Seinere er navnet skrevet ”Hetty” - med ett unntak -i Børger Johnsen Rustads dagbok (utgitt av Hurdals historielag i 1976)er han omtalt som ”Hans Nielsen Heftig”. Min gjetning er at ”Hetty” var Hester Thomsons kjælenavn, og at dette navnet først har blitt brukt som et tilnavn på sønnen. Slik navnebruk var ikke uvanlig på glassverkene og heller ikke i norske bygder for øvrig.”For noen år siden fikk jeg et langt og hyggelig brev fra en Hetty-etterkommer. Han hadde lest min bok om innvandrere ved norske glassverk. Der hadde jeg med forklaringen på Hetty-navnet i et utkast, men strøk det i den endelige versjonen, fordi jeg syntes det var for usikkert. Det morsomme var at denne Hetty-etterkommeren hadde nøyaktig samme forklaring på navnet og viste til at denne forklaringen var en del av hans familietradisjon. Jeg fikk dette brevet i en svært travel periode og kom aldri så langt at jeg svarte på det (ille!), og brevet er forlagt så jeg kan dessverre ikke videreformidle navnet til Roar. For øvrig bruker også noen av etterkommerne til Hans Nielsen Hettys søster, Karen Cathrine f. 1786, Hetty-navnet. Hennes sønn Johan Christian Johannesen døpte en av sine sønner Edvard Hetty (døpt i Domkirken i Christiania 1851). En annen sønn, Joachim Johannesen, som ble kirkesanger i Eidsvoll, døpte en sønn Otto Gustav Hetty (Hurdal 1855). Hetty er også brukt som fornavn blant etterkommerne. Et oldebarn av Hans Nielsen Hetty har navnet Hetty Sustad Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

(Anne Minken 10) Hvordan var Karine Edvardsdatter halvsøskenbarn til Niels Nicolai Hansen Hetty?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Selvfølgelig! Hester Josepsdtr. Thomson var gift 2 ganger 1. med Gunder 2. med Nils Hetty.Vet vi noe om hvem Gunder var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hester (Esther) Josephsdatter Thomson giftet seg første gang i 1773 med Gunder Haagensen (kilde Wilhelm Lassens avskrifter fra kirkebok for Hurdal).Gunder Haagensen var glassverksarbeider, men ellers vet jeg ikke noe om hans opprinnelse. Såvidt jeg kan se hadde paret bare én sønn, Edvard Gundersen. Gunder Haagensen døde i 1777, 32 år gammel. Hester giftet seg på nytt 15.6.1781 med Niels Hansen fra glassverket. I ekteskap nr. 2 hadde hun fem barn:Karen *11.11.1781 Ester *11.5.1783 Hans *17.10. 1784 Karen Catrine *29.10.1786, gift med skoleholder Johannes Jochumsen 1810. Joseph *13.5.1790, begravet 4.7.1790.Det er sønnen Hans som første gang bruker navnet Hetty.Hans Nielsen Hetty er far til Niels Nicolay og Edvard Gundersen er far til Eleonora Katrine Edvardsdatter som er mor til Niels Nicolays kone nr.2. Litt innvikla familieforhold, men ikke uvanlig i glassverksslektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Det ble holdt skifte etter Nils Nikolays første kone Inger Dortea Persdatter 22.08.1867 (Eidsvoll sorenskriveri. Skifte. Skifteprotokoll 2 a, 17.05.1845-28.02.1871, s. 265 (utdrag):' Aar 1867 den 22 August blev Skfiteret sat paa Eidsvold Sorenskrivercontor til Behandling af Boet efter afdøde Inger Dorthea Pedersdatter Hetty og gjenlevende Mand Niels Nicolaus Hansen Hetty, Hyttemester paa Berger Brug, Eidsvold. Retten adm. Af den const. Sorenskriver A. Lorentsen i Overvær af Vidner Contorist O. Volden og John Christoffersen. Hvor da Sterboenkemanden Niels Hansen Hetty mødte og begjærede sit og ovennævnte afdøde Hustrues fællesbo skiftet i Overensst. med Lov af 30 Juli 1851 til Deling mellem ham og hans med Afdøde lavde Børn, nemlig:Søn Hans Peter Nielsen, 21 Aar gml.Datter Hilda Christine Nielsd. 18 Aar gml.Datter Karen Ingine Nielsd. 16 Aar gml. I afvigte juni Maaned.Som værge for den sidstnævnte Datter og som Curator for de tvende Mindreaarige var tilstede Gaardmand af Eidsvold Poul Hansen Frank. Ligesaa var Stervbosønnen Hans Peter Nielsen tilstede. Det oplystes at Afdøde afgik ved Døden i Mai 1855. Hun efterlod ingen Serkuldsbørn.'Formue 318 Spd. Utgift 153-42 Til fordeling 164 Sp. 28 s. Enkemannen tok 82- 14, barna hver seg 27 Sp. 45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Begravelsen til Inge Dorthea Pedersdatter finner vi nok her i Askøy utenfor Bergen Lenke. Ifølge utreiseprotokollen for Hurdal flyttet familien til Bergen 1.5.1854. Ifølge opplysning fra Vidar Flesland kom de til Hestvikens (Gravdahls) glassverk 22.5.1854. Dette glassverket skal ha vært i drift fra 1849-1857. Flere familier fra Hurdal flyttet dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Hetty

Nils Nicolay Hansen HettyFødt 23.12.1820 Hurdal Døpt 04.02.1821 Hurdal Konfirmert 16.10.1836 Hurdal Død 27.12.1905 SkogerGift 1. gang med Inge Dortea Persdatter f.1825 Hurdal d. 11.05.1855 Askøy Skifte 22.08.1867 Eidsvold Barn: Hans Petter Nielsen Hetty f.08.11.1845 d.27.02.1896 Hilda Christine Nilsdatter Hetty f.30.09.1847 d. Karen Ingine Nilsdatter Hetty f.20.01.1851 d.Gift 2. gang 29.08.1867 i Østre Aker med Marthe Christine Olsdatter f.11.03.1844 Sindsen d etter 1905 Skoger Barn: Hedvik Fredrikke Nilsdatter Hetty f.01.10.1868 d. Anna Nilsdatter Hetty f.1878 d. Dina Nilsdatter Hetty f. d.Arbeid: Hurdal Glassverk - 01.05.1854 Hestvik (Gravdal) Glassverk 22.05.1854 - 1856 Berger Bruk - Larvik Glassverk feb.1872 - Hafslund Glassverk 01.01.1874 - Glassmester i Oslo - Drammen Glassverk feb.1882 - Flesland Glassverk 1885 - Fredriksberg Glasværk Danmark 1891 - Flemige Glasbruk Sverige 1892 - Drammen Glassverk 1892 -Takk til Trond Lunde og Anne Minken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.