Gå til innhold
Arkivverket

[#4066] Erich Nielsen, Damsgård/Florvåg


Gjest Renathe Wågenes
 Del

Recommended Posts

Gjest Renathe Wågenes

Leter etter faren til Erich Nielsen født ca 1705, bor på Laksevåg i 1735 når han gifter seg med Birte Thomasdr. De får 4 barn i Domkirken og da bor de på Damsgård. Erich dør 1782 på Florvåg. Jeg tror han har en bror Aschild Nielsen død 1793 på Haugland og Johannes Nilsen fra Florvåg. De to sistnevnte er forlovere når han sønn Thomas Eriksen Florvåg gifter seg og bosetter seg på Haugland. Jeg finner heller ikke ut hvor Birte Thomasdr kommer i fra. Hennes dødsfall finner jeg heller ikke. En mulighet er død 1770, men hun heter Jensdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til orientering får dei 6 born i Florvåg etter 1742, mellom anna min Karen/Kari som var gift med Lars Monsen Skare. Men kor dei kom ifrå, veit eg ikkje enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Gunn Hagen

Henter denne fram igjen ettersom nye opplysninger kanskje er kommet til i de årene som er gått. Både Erich og Birte synes å ha tilknytning til Laksevåg/Damsgård/Hollen før de antakelig flyttet til Florvåg rundt 1738. Blandt fadrene til barna finner jeg Kari, Maren og Johanne Thomesdatter. Disse kan muligens være søsken av Birte. Anders, Johannes, Peder, Anne, Kari og Marthe med etternavn Nielsen/Nielsdatter finnes også blandt fadrene. Noen av disse kan vel være Erichs søsken. Erich synes å ha sterk tilknytning (familiær)til flere familier som bodde på Florvåg, Askøy rundt 1750 tallet. Flere av disse familiene kom fra fastlandssiden som hørte til Askøy kirkesogn den gang. Noen som kan hjelpe med opplysninger om Birte og Erichs opphav?Kari Erichsdatter gift med Lars Monsen Skare var i slekt med hverandre (i 3.ledd) Noen som vet hvem som var felles oldeforeldre/evt. hvem besteforeldrene var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.