Gå til innhold
Arkivverket

[#4068] Peder WIBE, borger i Bergen 1698


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Jeg lurer på om noen kjenner til Peder WIBE fra Roskilde som fikk borgerbrev i Bergen (kjøpmann) i 1698? Han var g.m. Anna van Meerel som døde i barselseng i november 1699. De fikk i alle fall to døtre: Elisabet Catrine (f.1698) og Wibeche (f.1699).Den eldste av døtrene er trolig identisk med den Elizabeth Catharina Wibe som i 1720 gifter seg i Årdal (Indre Sogn) med en av arbeiderne ved Årdal Kobberverk. Men hvorfor hun havnet i Årdal har jeg ikke peiling på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sollieds kartotek viser til at Peter Wibe skal ha vært sorenskriver i Finmarken, og at han andre gang ble gift med Ludvig Holbersg søster Anna Holberg (født 1672).Det er også vist til et skifte i 1743 der det framgår at Wibiche på det tidspunkt var ugift, mens Elisabeth Cathrine må være død før det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for svaret. Med de opplysningene skulle det være mulig å finne ut mer om Peter Wibes skjebne. Hvis det nå faktisk er datterens vielse i 1720 jeg har funnet, blir jo spørsmålet om hvorfor hun havnet i Årdal enda mer interessant.Jeg legger til at mannen var av bondeslekt fra Stryn og at paret ett års tid etter vielsen i Årdal dro til Kongsberg. Ca. 1725 fikk mannen en stilling som understiger ved sølvverket. I 1732-manntallet er han registrert med ett barn, men var nå enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

En vennlig danske har nå sendt meg opplysninger om en Peder Jørgensen Wibe (Vibe) som var født i Ejby ved Roskilde ca. 1675. Han var sønn av Jørgen Vibe (f.ca.1640) som i tillegg til Peder hadde sønnene Jens og Morten.Den ovennevnte Peder kan passe godt med den Peder Wibe som var borger i Bergen og senere sorenskriver i Finnmark. Er det noen som sitter med opplysninger om f.eks. patronymikon eller fødselsår, som kan bekrefte at dette er riktig Peder Wibe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei. Kan ikke si at jeg kjenner så mye til din Peder Wibe, men jeg har ei Ingeborg Maria Wibe f.ca 1720 (81 år i 1801)som ble gift med Amund Strøm. (Nes, Akershus) Vet noen av dere om hun stammer fra noen av disse ovenfornevnte personene ?? eller ikkeMvh. M.Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, for du var vel litt i stuss om ho verkeleg var dotter av Peder Wibe? Ho hadde i alle høve Pedersd. som patronym - og det gjer ein vel litt meir sikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

"Stamtavle over Familien Holberg", udgivet af Ch. Delgobe (1884) forteller at Abel Holberg, (1672, død 1732 på Hvidsø, Rennesø i Ryfylke) var gift først med Mauritz Bøyesen Høyer, død i september 1705 som sorenskriver i Finmarken, og deretter gift med etterfølgeren i embetet som sorenskriver Peder Vibe, født i Roskilde, død 10. juni 1711 i Alta. Skiftet ble holdt på Talvik 8. juli 1713. Peder Vibe er nevnt som sorenskriver 8. april 1709, men har vel allerede rundt 1706 overtatt embetet. I ekteskapet med Abel Holberg hadde han ingen barn.Kan skiftet i 1713 fortelle hvem som var formyndere for døtrene eller hvor døtrene oppholdt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Tillegg: Wibeche Pedersdatter Vibe døde i Bergen i 1743, ugift. I skiftet etter henne 17. juli 1743 står det at søsteren var død, og at hun hadde "efterladt en søn Peter der har opholdt sig paa Kongsberg. Ubekiendt om han lever eller er død".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for disse opplysningene, Yngve. Dette er et fullgodt bevis på at 'min' Elisabet Catrine er datter av Peder Wibe. Hun ble g.m. Anders Torbensen som nok er identisk med Anders Torbjørnsen fra Nordfjord. Dette paret dro til Kongsberg der han var understiger ved sølvverket. I 1832 var han enkemann og hadde en sønn.Dette skiftet fra 1713 ser jo interessant ut. Jeg vil ved leilighet ta en kikk på det. Bl.a. kan det være nyttig å finne ut hvor døtrene oppholdt seg, hvem som var verge osv. Det er vel slett ikke sikkert at de var med til Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lassens samlinger: Peder Wibe døde 10/6 1711, sorenskriver i Finnmark. Gift med Ludvig Holbergs søster, Abel, dpt. 29/10 1672 NK Bergen. Enke etter Høyer. Wibe var født i Roskilde, og tok 5/12 1698 borgerskap i Bergen. De fikk ingen barn.I Peder Wibes første ekteskap, inngått 1697, med Anna v.Morel, død 1699, var det 2 døtre: Elisabeth Cathrine og Wiwicke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Knut Bryn

Jeg har nå hatt anledning til å studere skiftet etter Peder WIBE (skifteprotokollene for Finnmark 1711 og 1713). Det fortelles klart at datteren Lisbet Catarina, 14 år i 1711, bodde hos stemoren i Alta. Søsteren Viviche er imidlertid ikke nevnt ved farens død i 1711, og bodde derfor trolig hos slektninger eller fosterforeldre f.eks. i Bergen på det tidspunktet. Begge søstrene er imidlertid nevnt som arvinger i 1713. Noen verge for disse jentene er ikke nevnt i skiftet for Peder Wibe etterlot seg dessverre ingen arv hverken til kone eller barn.Skiftet inneholder for øvrig flere overraskende opplysninger. Ved registreringen av boet var formuen vurdert til 493-4-14 mens samlet gjeld beløp seg til 592-3-2. Dette var alt hva enken Abel HOLBERG visste om. Skifteprotokollen fra 1713 viser imidlertid at det innen den tid hadde ramlet atskillige skjeletter ut av skapet. Det viktigste var et krav fra København på hele 540 riksdaler som skrev seg fra en bytingsdom av 3.5.1706. Underskuddet ved skiftets avslutning var på vel 736 riksdaler! Gad vite hva den bytingsdommen gikk ut på?! Kanskje har det vært slik at Peder Wibe reiste til Finnmark for å komme lengst mulig vekk fra sine kreditorer?Peder Wibe hadde to stebarn, Christian 7 år og Catharina Mouritzia 6 år, etter sin kones første ektemann Mauritz (Bøyesen) HØYER. Av Peder Wibes 'formue' utgjorde disse barnas farsarv i overkant av 227 riksdaler. Disse ble etter loven prioritert ved fordelingen og fikk sin arv fullt ut. Enken Abel Holberg fikk derimot ingenting, men sto sammen med sine stedøtre helt på bar bakke. Jeg regner med at hun hadde arvet et tilsvarende beløp (227 rd.) etter sin første mann, men dette må da Peder Wibe ha skuslet bort. Han fikk neppe noe godt ettermæle i Holberg-familien! I skifteforretningen dveler man for øvrig en del ved hvordan man skulle sikre barnas formue så lenge enken ikke eide nåla i veggen og ønsket å reise sørover til Bergen med barna. Som verge for barna ble oppnevnt Abels bror, Fredrik Christian HOLBERG (res. kap. i Nordfjordeid), men det var jo ikke bare å sende penger med bankgiro i de dager :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jakten på kjøpmann og senere fogd Peder Wibes identitet er ikke avsluttet. Jeg har nå fått informasjon som tyder på at han IKKE er den Peder Jørgensen Wibe fra Roskilde som sporene tidligere gikk i retning av (#4).Jeg ser av Riksarkivets oversikt over bevarte kirkebøker, at kirkeboka for Talvik, Finnmark finnes helt fra 1705. Er det noen som har tilgang til disse og kan finne ut hva det der står om Peder Wibe som døde i Talvik 10. juni 1711. Det kunne f.eks. være nyttig å få vite hvilken alderen som ble oppgitt. Et patronym ville være svært verdifullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.