Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Siri A. Baklid

[#4076] Østensengen, Haugerud og Skinstad - Modum

Recommended Posts

Gjest Siri A. Baklid

Min tippoldemor Helene Johnsdatter/Jahnsdatter ble f 29.06.1840, Modum. Hennes foreldre skal ha vært Jan Hansen Haugerud og Anne Nielsdatter. 08.08.1864 ble Helene gift med Andreas Olsen Østenengen (f 18.09.1839), og Helenes far kalles da Jahn Ingvaldsen Haugerud.I bygdebøkene for Modum finner jeg (under Haugerud) følgende: Jon Hansen (f 1805) og Anne Nielsdatter fikk bygselbrev på halve gården i 1833. Deres datter Berthe (f 1830) ble på gården. I kirkeboken finnes en Johan f 1805, sønn av Hans Ingvaldsen Skinstad og Berthe Andersdatter. Dette kan være riktig "Jahn/John" og gir i så tilfelle en forklaring på hvorfor han kalles Ingvaldsen ved Helenes bryllup.I kirkebøkene finner jeg kun ett inngått ekteskap hvor navnene ser ut til å stemme noenlunde; 22.10.1829 ble ungkarl og soldat Johan Kongsrud/Jonsrud gift med pigen Anne Nielsdatter Østensengen.Bygdebøkene kan fortelle at det var Nils Olsen og Sibylle Olsdatter som var på Østensengen i 1829, og disse var besteforeldrene til Andreas Olsen på farssiden! Var de også foreldrene til Anne Nielsdatter?Spørsmålene jeg sitter med, er altså: - Hvem var foreldrene til Jahn/John/Johan? - Hvem var foreldrene til Anne Nielsdatter?Takknemlig for alt som kan bringe meg nærmere enn løsning!Siri A. Baklid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Ivar Strøm

Kanskje litt sent å svare på dette innlegget, men jeg prøver. Anne var datter av Niels Olsen Østensengen og Sibylle Olsdatter, og hun var mor til Helene Jonsdatter Haugerud. Jeg er tippoldebarn av Elling Olsen Østensengen, bror av Andreas. Jeg vil gjerne høre mer om Andreas og Helenes etterkommere. Du kan kontakte meg privat hvis du ønsker det på mailadresse: toriv-st@online.nomvh Tor Ivar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.