Gå til innhold
Arkivverket

[#4080] Eli Guulsdtr og Aleth Jonsdtr


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei.Søker opplysninger om Eli Guulsdtr, (foreldre osv) Skal være født ca 1775. I 1801 var hun tjenestepike på gården Scharberg på Eiker. Ble i 07.11.1802 gift med Christen Olsen Dramdahl-eie. Dette er alt jeg har om henne.Søker også opplysninger om Ahlet Jonsdtr (foreldre osv) fc 1741, hun var gift med Ole Christensen Ødeverp. Og de er Christen Olsen Dramdahls-eie, foreldre. Hun var i 1801 enke, og bodde fortsatt på gården Dramdahl på Eiker.Håper det er noen som kan hjelpe meg med noe av dette. Mvh M.Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiSer av ditt innlegg at du søker opplysninger om Ahlet Johnsdatter. Jeg har sett noe på henne i forbindelse med at jeg tror hun kan ha vært mor til ei Marthe Olsdatter. I denne forbindelse har jeg notert at Ahlets mann het Ole Sivertsen og ikke Christensen. Av barn til disse har jeg funnet din Christen, døpt 24/6-1777, Birthe døpt 3/2-1783, Ingeborg født ca 1780 og Christi døpt 5/10-1775. Min antatte Marthe har jeg ennå ikke funnet. Mitt eneste grunnlag for å mistenke at hun er søster, er foreløpig at Birthe og Christen var faddere for hennes barn i 1797, så forbindelsen er rimelig usikker. Har du kanskje noen opplysninger om dette? Jeg kjenner dessverre ikke Ahlets foreldre da dette foreløpig ikke er prioritert.Vennlig hilsen Egil Theie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen. Jeg kan verken bekrefte eller avkrefte om Marthe Olsdtr er datter av Ahlet. Men har et annet spørsmål, sønnen til Marthe i 1797 heter han Nils Christiansen ??(For i 1801 tellingen for Eiker. er Ahlet nevnt på Dramdahl som enke med barna Christen, Ingeborg og Berthe. Og et fosterbarn Nils Christiansen f 1797)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei igjenEi Marthe Olsdatter fikk i 1797 et uekte barn som het Anders. Far var soldat Anders Andersen Schougen (?), muligens Skoger. Faddere var, foruten Berthe og Christen: Malene Larsdtr. Kolbrec, Ole Iversen og Peder Christensen. Jeg har også funnet Alethe og barn i folketellinga, men det er ikke fosterbarnet som er min ane. Foreløpig har jeg ikke funnet hverken Marthe eller sønnen Anders i tellinga 1801. Så vidt jeg kan se er Anders Andersen konfirmert i 1813, da med "foreldre" Erik Amundsen og Aase Andersdatter, under eiendommen Flesseberg. Disse var på gården Teie, derav navnet. Anders gifter seg 8/6-1820, da 22,5 år. Som du kanskje ser, er det en del usikkerhet rundt Anders' foreldre.mvh Egil Theie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Magne Pettersen

Drar frem dette gamle innlegget igjen jeg, håper det er noen som kanskje kan kaste nytt lys over Eli Guulsdtr og svigermoren henne Alhed Jonsdtr.Jeg har funnet at Alhed sin mann kom fra Modum.I følge fs. så gifter Alhed og mannen Ole Syversen seg i Fiskum kirke 26.02.1764, Eiker. Jeg ser av de digitaliserte kildene for Eiker at de ikke har registrert vigde før i november 1764. Er det så at overnevnte dato, bare er funnet på av noen ??Mvh. M. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Magne.Jeg tror at den Gotiske gruppa til Eiker Historielag ikke har gått igjennom eller lagt ut innholdet i kirkeboken for Fiskum ca. 1754-1764. Som du vel vet mangler kirkeboken for Eiker i det tidsrommet, men for Fiskum sogn eksisterer den.Så det kan jo hende at ddet du har funnet fs. faktisk er fra kirkeboken for Fiskum.Har den ikke for hånden, så jeg får dessverre ikke sjekket.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.