Gå til innhold
Arkivverket

[#4083] Nordmenn i Amerika


Gjest Ole P. Gamme.
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme.

Det er vel ikke mye som er mer fasinerende enn å prøve" å finne igjen " emigranter ingen har hørt om siden de forlot landet.Jeg har tidligere fått oppgitt endel søkemuligheter i denne spalten, uten at jeg har klart å oppspore de jeg leter etter.16 sept.1865 meldte Gudbrand Ivers Gamme f.23-10-1832 og hustru Siri Eriksd Gamme f.29-5-1841 utflytting til Amerika. I folketellingen 1880, nordmenn i Amerika for Iowa finner jeg ganske sikkert disse i Lansing Townskip Allamakee County som Gilbert Gamma med hustru Sarah og barna Iver, Emil, Katie, Salma og Annie. Den 22 juli 1870 reiser Gudbrands (Gilberts) far Iver Olsen Gamme 73år og bror Ole Iversen Gamme 40 år fra Kristiania med bestemmelsessted Lansing.Begge er enkemenn. Sammen med dem reiste Kjirsti Eriksdatter, Siris søster 11 år,og Marte Pedersdatter. Ingen har hørt fra noen av dem siden.Finner ingen av de siste i 1880 tellingen. Må jeg reise til Lansing, Iowa og starte letingen etter etterkommere, eller er det noen som kan hjelpe med adresser til steder hvor en kan finne ut når de døde,og ev. etterkommere. Mvh Ole P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hei, Det er vel unødvendig å si det; du har vel også søkt på de patronyme navnene?? Forøvrig er det "hull" i disse tellingene - jeg har beviselig funnet personer i USA som IKKE er registrert på den nevnte tellingen fra -80 Da har jeg i tillegg søkt på andre aktuelle stater. Det finnes arkiver - også digitale for døde, finner du ingen så mail meg tor.rustad@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Ti år er lang tid å satse på at folk skulle bli hvor de sa de skulle i 1870. (eller leve så lenge for den sakens skyld). Jeg har ikke sett etter om en tilsvarende forening finnes i Allemakee County i Iowa, men for Freeborn County i Minnesota har kontakt med en lokal slektshistorisk forening i Albert Lea (adminsenter i Freeborn Co) vært givende mhp. å finne opplysninger om folk som emigrerte i 1869, men som ikke lengre var å finne i FT1880. Der har lokale kirkebøker og en "State census" for 1875 (for Minnesota er den mikrofilmet) vært til stor hjelp. Ellers er det min erfaring at FT1880 av og til kan være utrolig vanskelig å lete i. Formidling av opplysninger over en språkbarriere har i overraskende mange tilfelle gitt de mest fantasifulle varianter på navn. Logiske når man ser dem i etterkant, men håpløse å finne hvis man ikke sitter med ekstra opplysninger.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diis Bøhn

Jeg har hatt hellet med meg ved å lete på amerikanske slektsforskersteder. Jeg har lagt ut etterlysninger, og fått svar. Og jeg har selv gjennomgått etterlysninger som folk i USA har kommet med. www.ancestry.com er for øyeblikket størst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Eg har også hatt hellet med meg på slike Amerikanske slektforskarsider. Har funne ein god del ved å søkje på http://www.RootsWeb.com/ Ser du etter her vil du ma. finna under USGenWebArchives : Allamake County Iowa burial grounds surnames 1845-1988: Gamme, Anna 8 des. 1870 - 3 Sept 1960 Gamme, Ive 1866 - 1921 Gamme, Iver 7 Dec 1863 - 30 May 1927 Det finst kanskje meir også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Drolsum

Oslo 26-10-00 Angående "normenn" på Hawaii. Angående emmigrasjonsbåten Beta som ankom Maalaea,Maui på Hawaii 18febr. 1881 og hvor jeg får opplyst fra Deartmrtment of General Accounting i Honolulu at det var blant andre 3 personer ved navn Olsen, Christian Olsen ,Chris A Olsen og Chris Olsen som var oppført i passasjer- listen.Vedkommende tjenste mann undersøkte vder i gifteprotokollen samt protokollen over avdøde og ingen av de nevnte personer var "listed" ergo må båten ha seilt videre fra Hawaii-men til hvor .Neppe tilbake til Amerika ? Er det noen sm har svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Stoa

Hei Arild Drolsum og alle andre!Passasjerlisten for emigrantskipene "Beta" og "Musca" som seilte fra Drammen til henholdsvis Maalaea Bay og Honolulu på Hawaii i 1980/81 ligger søkbare under Emigranter/Skipslister på Digitalarkivet. Listen for "Beta" gir eksempelvis 21 tilslag på etternavnet "Olsen". Materialet er dataregistrert i SAKO på grunnlag av kopier av listene som oppbevares på Hawaii.Det går fram av listene at "Beta" var en norsk og "Musca" en tysk "bk" (bark?). Kapteinen på sistnevnte var D.W. Altmann. Mer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kambuås

På Familysearch finner jeg Iver Olsen Gamme f: 1797. Født Gran i Opland Norge. Far:Ole Iversen Gamme Mor: Margrethe Eilertsen Iversen Gamme Du Kan sikkert finne mere på denne databasen Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme.

Hei alle sammen.Takk for mange tips og lykkeønskninger i forsøkene på å finne utvandrere. At det er mange som har samme problem viser de mange spørsmål her på denne siden om samme emne. Det er jo en mengde sider en kan søke på,felles for de fleste er at du først må betale for å komme inn,uten at en vet om sidene inneholder det en søker etter.Tenk så heldig vi er som har Digitalarkivet!Helga Kallevik's slektforskersider var nye for meg,en av de som er nevnt her må være sønn av Gulbrand og Siri.Har også funnet Emil Gamme i folketelling for Ohio 1910.Til Tor Rustad: Det er sikkert interesse for digitale arkiver over døde i Amerika her i debattforumet.De jeg har funnet er bare over personer som døde langt inn på 1900 tallet, borsett fra de Helga opplyste om.Ellers planlegger Hadeland folkemuseum og historielagene på Hadeland tur til Midtvesten i juli 2001 for sine medlemmer.Gjenvisitt etter at Hadelandslaget i Amerika feiret sitt 90 års jubileum her på Hadeland i sommer.Målet er først og fremst Bygdelagstevnet felles for 7 lag i Rapid City SD 12-15juli,men også 14 dagers tur i Minnesota,Iowa,Nord- og Sør-Dakota.Har noen tips om steder med tilgang til slektsgranskerarkiver som bør besøkes i disse stater? Madison i Wisconsin burde vært med, men jeg tror ikke det blir tid til å reise dit.Kan en i tilfelle få ut opplysninger i slike arkiver som ikke er tilgjengelig på internett? Mvh Ole P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.