Gå til innhold
Arkivverket

[#4092] Islendinger søker norske aner


Gjest Alf Bekkevold
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Bekkevold

Kan noen hjelpe med en tilsynelatende håpløs oppgave. En person ved navn Ole Larsen,født ca.1862.Fødested ukjent.Han dro på sildefiske til Island med ei skute fra Thorsens rederi i Haugesund i 1884.der ble han værende,og da han var 27 år gammel,giftet han seg med en isladsk jente,Sigridur Gudmundsdottir. Disse oplysningene er alle fra hans etterkommere på Island.De er meget interresert i å vite noe mer om hans opprinnelse.Håper på respons!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Egil Thee Danielsen

Jeg satt i går kveld og skrollet meg gjennom “Sjå alle tema” for å finne ut i hvilken grad en forespørsel aldri får noe svar, dvs at det bare foreligger ett innlegg. Det fins i skrivende stund 648 slike innlegg, inkludert ovenstående — dvs at 31,7% av samtlige bidrag til DAs debattforum III er “Debatt-Innlegg Uten Svar” (DIUS).Man hadde kanskje ventet at Bekkevolds forespørsel, som vel er unik i sitt slag i Digitalarkivets debattfora, hadde fått en viss oppfølging. På 9 dager har imidlertid 209 personer vært innom her, hvilket tyder på stor interesse, men sikkert også en viss oppgitthet over det som med rette kan se ut som en “håpløs oppgave”. En slik interesse for DIUS overgås faktisk bare av 7 andre innlegg, men dersom man tar i betraktning at 5 av disse er ren (eller kanskje også “uren”) informasjon (som for så vidt ikke trenger noe svar) og de to andre ikke toner flagg hva angår tema (som dermed bare kan avsløres ved å åpne dokumentet), innehar innlegget «Islendinger søker norske aner» en rekordplass i DAs debattforum III.Gratulerer.Nå har faktisk islendingene særdeles gode slektsopplysninger å gi — om sine egne. Men jeg vil tro at “innvandrere” også ble avkrevet noe mer enn bare de opplysningene som etterslekten i dag sitter på. Dersom man søker i de rette arkivene på Island, kan man jo håpe at noen flere presise opplysninger vil være å oppdrive. Et slikt søk bør vel danne utgangspunkt for en fornyet forespørsel i Norge dersom det viser seg at oppgaven — med de data som foreligger — er “håpløs”.Det er ikke så vanlig å høre om nordmenn som emigrerer til Island — i hvert fall ikke i moderne tid. Men noen har det vært. Her er et annet tilfelle som heller ikke framstår som helt avklart fra islandsk side, muligens med vitende og vilje heller ikke opprinnelig fra norsk side.Peder Smith (f. ca 1850) var skipper og bonde på Helgelandskysten — ifølge islandske “kilder”. Han hadde sønnen Paul Wigdahl Smith (02.03.1881 — etter 1956), telefoningeniør, som slo seg ned som “verkfræ?ingur í Reykjavík”. Paul giftet seg med en islandsk kvinne (hvis slekt kan føres tilbake til 1600-tallet) og fikk sønnen Thorolf Smith, “bla?ama?ur vi? Morgunbla?i?” og NRKs korrespondent på Island på ’50-tallet. Thorolf (som døde for snart 32 år siden) var en svært avholdt journalist. Han var kjent som “Den islandske stemmen i NRK”. Thorolf har i dag etterkommere på Island og i Canada.Nå er vel kanskje Peder Smith en fiktiv person. Hvem Paul Wigdahl Smith i virkeligheten er sønn av, er meg ikke helt klart. I FT 1865 for Thjøtø (Tjøtta) opptrer Paul Vigdalh [sic] Smith som sønn av Isak Olai Smith, 36 år gammel, gårdbruker/selveier, f. på Alstahaug, og hustru Karen Marie Anders. (33), men han er også funnet som sønn av Johan Fredrik Smith, “Gaardb. og Medeier, Fisker”, f. 1828 på Alstahaug, og hustru Petrine Aas Smith (f. 1830). Videre er Paul Wigdal [sic] Smith “En Dattersøn af Paul Smith, Føderaadsmd, Selveier Gd.bruger”, f. 1794 i Throndhjem.Hvorom alltid er: Bidraget «Islendinger søker norske aner» er herved hentet opp fra DIUS-status under “Sjå alle tema”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg brukte RHD og fant desse Ole Larsen kandidatane: Rogaland: 4 født 1861, 5 1862 og 6 1863 Hordaland: 9 født 1861, 13 1862 og 9 1863 Det er jo ein begynnelse - - Så kan ein prøve å eliminere med å sjekke bygdebøker og 1900 FT - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Ettersom ein kjenner til at vedkommande drog ut med ein båt tilhøyrande Thorsens rederi i Haugesund, bør det vel vera enklast å undersøkja om arkivet til dette rederiet framleis eksisterer. Prøv eit brev til Statsarkivet i Stavanger og høyr om dei kan hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Sommer

Tønder/Lynge fra Bergen i ca. 1730 - 1772 søges. Jeg er interesseret i alt om disse slægter, da de indvandre til København fra Bergen i 1772 og jeg ellers intet ved om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Inge Norderhus

Et spørsmål til Egil i Brussel, hvem var K.Andersdtr. fra Vevelstad. Nevnt i forbindelse med Smith.Jeg lurer på om hun kunne være dtr. av kirkesangeren Andersen på samme sted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Når jeg skriver at “det er meg ikke helt klart hvem Paul Wigdahl Smith er sønn av”, bør man nok lese det som “jeg aner ikke hvem […]” — selv etter at Bekkevolds innlegg fikk meg til å søke i DA på Wigdahl i alle slags former. Jeg konstaterer egentlig bare at det fins en Vigdalh her og en Wigdal der uten å ha noen som helst idé om hvor på “Helgelandskysten” denne naturaliserte islendingen har sine røtter.Men det ville være svært interessant å høre om noen visste det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei.Syntes det var litt rart når Egil i sitt første innlegg sier at Paul Vigdahl Smith er født 1881, for så å ramse opp alle Paul Vigdahl Smith'er han har funnet i 1865 (!). At de er i slekt med ham, er jo sikkert, men hadde det ikke vært en idé å sjekke 1900-tellingen i stedet. Da finner man en Paul Smith født 1881 Alstahaug, bosatt i Kirkegaden i Vadsø, og han er (som den nevnte P.V.S.) "telegrafist". Han er losjerende hos sin slektning (onkel?) Emil Smith, født 1851 Alstahaug "telegrafbestyrer". Så Paul Vigdahl Smith er nok etterkommer av en av de i tidligere innlegg nevnte P.V.S. i Alstahaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei igjenDen nevnte Emil Smith, er identisk med Eilert Emil Smith, født 1851 Alstahaug, sønn av Paul Smith (f.1794 Trondheim) og kone Jecenie Susanna. Den Paul har også en sønn Jecenius Antoni Smith, f.1842 Alstahaug, og en dattersønn Paul Wigdal Smith (som Egil har nevnt i tidligere innlegg), f.1861 Herø. Begge disse kan være fedre til Paul Vigdahl Smith født 1881 Alstahaug, senere til Vadsø, deretter Island!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.