Gå til innhold
Arkivverket

[#4093] Tyri Andersdatter f.ca 1760 Askøy eller ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg prøver meg igjen.Kanskje noen kan komme opp med noen nye innspill.Tyri Andersdatter giftet seg 20.10.1782 på Askøy med Niels Hansen , Davanger f.07/03.1782.I følge folketellingen 1801 skal hun være født ca.1760.Men det store spørsmålet er :Hvor kom hun fra? Hun er ikke født/døpt på Askøy.Hun dør 18.05.1832 på Kollevåg,Askøy.Niels dør 16.10.1803 på Kaarevik , Askøy.Håper noen kan bidra til å løse gåten.Mvh.Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har heller ikkje funne dåpen hennar. Men ho er konfirmert frå Hanøy i 1774. Der bur det då ein Anders Olsen, som eg trur kan vere faren. Men han er ikkje gift i Askøy. I 1776 bur ho i Kollevåg, truleg hjå nokre brør som ho går til alters saman med.Eg kan sjå meir på dette i morgon, for no har eg ikkje tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Bjørn.Dersom din teori er rett, får Anders to barn på Hanøy :Inger f.29.09.1765 og Marie f.22.10.1769.Morens navn er da Marthe Arnesdatter.I følge familysearch finner jeg en Anders Olsen som giftet seg 27.05.1760 i Kirkebø i Sogn med Martha Arnesdatter.Hun oppgis å være født i Kirkebø 13.05.1729.Spørsmålet blir da om dette er Tyris foreldre og hvor hun er født. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du kan jo prøve å leite i Kyrkjebø, som den gongen låg under Vik i Sogn, trur eg. Det er nemleg ikkje utenkjeleg at dei kom derifrå. Det kom mange til Askøy frå Nordre Bergenhus på 1700-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du treng ikkje gå til mormonarane for å finne dei. Dei ligg på DP/S+Fj, vigde. Der står det attåt at: "Brudg. fødd i Indre Sogn (forl.). Brura 'besvangret'."Det skulle tyde på at dei fekk fyrste barnet alt i 1760. Då skulle dei òg ha kunnet få eitt til før dei dro til Askøy - om det er dei, då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Anders Olsen og Marthe Arnesdatter er i" Ættebok for Kyrkjebø" ført opp på husmannsplassen Jektevik under Dyrdal (1 mil østfor Søreide.)Det er ingenting som tyder på at de er foreldre til Tyrid.Barna deres er :Arne f. 1760,Kari f.62,Åse f.67,Gunnar f.70 Kari f. 73.De 3 siste døde før 1784.Familien er ikke nevnt utflyttet.Ellers er Anders kalt -Nilssen-når han gifter seg på Søreide.Kilde :Adolf Førsund ,Ættebok for Kyrkjebø.mvh Geir K Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Siden Tyri er et lite brukt navn på denne tiden,kan det kanskje være verdt å se på en Tyri Andersdtr. dp 16/9/1759 i Bud Møre og Romsdal.Far Anders Olsen/Familysearch.Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.