Gå til innhold
Arkivverket

[#4094] Nils Andersen Øie, Bruvik


Gjest Stig Samuelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Samuelsen

Jeg hadde utrolig flaks i går. Jeg har en stund samlet informasjon om mine tipp-oldeforeldre sine etterkommere. De hadde 10 barn hvor 3 barn emigrete til USA. To av de vet jeg ingenting om. Den siste viste jeg derimot litt mer om. Hun het Sofie Johanne Sivertsen var født 29/11-1886 i Bergen og giftet seg med Nils Andersen (Øie) fra Bruvik (f. 1872) den 11/8-1906. Han var lokomotivfører i USA, og var hjemme i Norge på et kort besøk der han traff Sofie. De emigrete 7/8-1906 sammen med broren til Nils, Knud Andersen Øie. (datoen er vell bare registreringsdatoen? Siden de 4 dager etter giftet seg i Bergen). Det jeg vet fra muntlige kilder er at de traff hverandre og Sofie var forlovet med en annen. Brøt forlovelsen og 8 dager senere var hun både gift og på vei til sitt nye hjemland. I tillegg hadde hun fire barn i Amerika jeg kjenner navnet på Stanley, Alfred, Alvin og Lillian + at poststempelet på et brev røpet at hun bodde i Sergeant Bluff city in Iowa. Basert på det lille sendte jeg i går morges ut en etterlysning på alt.genealogy, og 10 timer senere lå det en mail i innboksen fra Sofie's barnebarn i Wisconsin.Han hadde vært i Oslo i 1977 og prøvd å finne spor etter familien. Nå hadde han nesten gitt opp å noen gang finne sitt norske opphav. Jeg har mye informasjon å bidra med vedrørende hans bestemor Sofie's forfedre, men tenkte det kunne være kjekt å gi han noe informasjon om Nils sine foredre også.Så dersom noen vet noe om Nils Andersen f. 1872 Bruvik, som hadde broren Knud Andersen f. 1884, så er jeg takknemmelig for svar.mvh Stig Samuelsen Slektsbiblioteket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Ved hjelp av det oraklet som heter Digitalarkivet fant jeg flg.:1. På gården Øye i Bruvik bodde det i 1900 en Knut Andersen Øye (f.1884). Det står at han var sønn på gården, men det var ingen Anders som kan passe som far. Han var vel da helst bror av gårdbrukeren Haldor Andersen Øye (f.1861) og sønn av føderådskona Anna Haldorsdatter Øye (f.1838).2. I 1865 fant jeg ovennevnte Anna Haldorsdatter og sønnen Haldor igjen på gården Gjerstad. Anna var da g.m. Anders Johannessen (f.ca.1832) som er oppført som tjenestekar. Gårdbrukeren på Gjerstad i 1865 var Haldor Andersen (f.ca.1812) og en rimelig gjetning kan være at dette er far til Anna. Haldor var g.m. Synneva Nilsdatter (f.ca.1799).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Knut Andersson Øyo, bn.1, Stamnes sokn, Vaksdal oppgitt at han emigrerte til California, USA.Foreldre: Anders Haldorson Øyo bn.1 f: 1835 d:1887 gm 1860 (hans andre kone) Anna Haldorsdtr. Vik fra Stamnes sokn f: 1838 d: 1910.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Tusen takk begge to. Da har vi iallefall kommet på sporet og min amerikanske slektning vil nok bli glad for å vite dette.- Stig -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Nå som Jan har presentert "fasiten" kan jeg bare konstatere at pkt. 1 i mitt første bidrag var blink, mens pkt. var bom. Jeg ble litt forledet av navnet Haldor og hadde ikke oppdaget hvor utbredt det mannsnavnet var i Haus. Men man lærer så lenge man lever, heter det jo :-]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.