Gå til innhold
Arkivverket

[#4095] skiftet efter Hans Falch 19.06.1802


Gjest Hans Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Falch

Mine tiptipoldeforældre: Hans Johanness. Falch, f. ca. 1752, skibsfører, d. ca. 1801 ved forlis, skifte efter ham 19.06.1802, Bergen . Han blev gift den 15.05.1791 i Bergen med Anne Margrete Galschiøt, f. 08.07.1767 d. 10.03.1825 Nykirken i Bergen, bosat ved sin død 1-41.I folketællingen 1801 står der: 'Anna Margretha Galskiøth, Logeerende, 34 år, Enke af 1. ægteskab, Faar fattigpenge' Adressen 9de Rode 94. Knøsesmuget 40. Det tyder på, at min tiptipoldemor har sat i stor fattigdom.Spørgsmålet er, findes skiftebrevet efter Hans Falch, skiftet den 19.06.1802 ? Vil det fremgå af skiftet, hvilket skib han forliste med ? Er det muligt at få et udskrift/kopi af skiftebrevet ?Med venlig hilsen Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Hans Falch er innført i Bergen skifteprotokoll nr. 7, fol. 141b. Det strekker seg over litt over en spalte. Boet ble sluttet 13. januar 1803, og viser en netto formue til arv på 52 rdr 5 mark 13 skilling. Det framgår ikke av skiftet hvilket skip Hans Falch forliste med (men det regner jeg med man problemfritt vil kunne finne i Innrulleringssjefens arkiv, Statsarkivet i Bergen). I ”Dødsfall i Bergen” står det at han omkom som matros på en reise med kaptein Aars.Det er mulig å få kopi av skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.