Gå til innhold
Arkivverket

[#4096] Andreas Nilsen Jostad, Gran.


Gjest Eva Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Fredriksen

Er det noen som kjenner til Andreas Nilsen Jostad, fra Gran, født? Han hadde en datter som het Alette, født 1875? ALETTE var gift med HARALD (Piighaugen)Martinsen, født 1885 i Nordre Land. Alette og Harald var foreldrene til tanta mi. På sine eldre dager ønsker tanta mi å finne ut mer om slekta si. Er det noen som kan hjelpe. Hilsen Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme.

I folketellingen for Gran 1900,finnes Andreas Nils.Jorstadeie født 1849 som grøftegraver på garden Vøien i Gran.Han er oppført som ugift, og med sedvanlig bosted i Lunner. I 1865 tellingen finner en Andreas på plassen Snippen,en husmannsplass under garden Jorstad, 16 år, bor sammen med faren Niels Ols. husmann,enkemann, 73 år, født i Aurdal.Jeg antar dette må være den du søker etter? Dette kan finnes på folketellingene her på Digitalarkivet. Ellers har Hadeland Folkemuseum Bygdebokarkiv utført av fru Randi Bjørkvik gjennom en "mannsalder", der alle som er født,døpt,inngått giftemål eller er døde på Hadeland mellom ca.1700 og 1900 er med. Videre søk kan gjøres her om ønskelig. E-post til arkivansvarlig er haraldhf@online.no ellers kan jeg prøve å finne ut mere. Var Andreas og Alettes mor gifte? Mvh. Ole P. Gamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fredriksen

Hei Ole P.! Vi vet ikke om Andreas var gift med Alette's mor. Men tanta mi sier at bestemora til Alette skal komme fra gården Gryte på Brandbu. Jeg har prøvd å søke på Alette i folketellinger, men finner ingen jeg tror er riktig. Jeg søkte også på gården "Gryte", men etter det jeg forstår er det ingen gård på Brandbu som het det. Jeg kan prøve å sende en e-post om det lille jeg vet til den adressa du skrev. Jeg leter også etter Anna Karoline (Rosendal, Breidablikk) Andersen, født 1891 i Gran. Har du vært borti det navnet? Hilsen Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjell Henry Skåden

Hei I kirkeboken i Fåberg er det opplyst at min bestefar Mathias f.30.8.1878, døpt 17.11.1878 var uekte (utenfor ekteskap) sønn av jordarabeider Andreas Nilsen Jørstad, fra Gran f.1849 og tjenestepike Ragnhild Johannesdatter f.1849 bopel Brynsløkken.I oversikten over utflytta fra Gran er han oppført to ganger, med kurs for Cristiania, første gang 27.4.1867, deretter 10.8.1869. I FT1900 bor han midlertidig på Vøien, gård på GranOm dette er samme person, så har han lagt flere egg igjen etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Henry Skåden

Hei! Min farfar Hans (Henriksen) Skåden er f.1 juni 1883 på Farbergs Eie i Ringsaker og døde 8 mai 1961. Gården Farberg har Gnr 210 Bnr 1, men under denne gården lå også Bnr 2 SKAADEN. Tok han navnet Skåden, utfra at han bodde på dette stedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fredriksen

Hei Kjell! Det virker som det er den samme Andreas Nilsen. Er foreldrene til Andreas: Niels Olsen og Siri Iversdatter? Noen av anene mine fra Toten, har tatt gårdsnavn som etternavn. Noen ble født på gården, og noen tok gårdsnavnet etter å ha bodd på en gård (0g det kunne være mange gårder.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Henry Skåden

Hei Eva! Jeg har bare funnet Niels Olsen. Det samme som Ole P.Ganne skrev i sitt svar. Noen mor finner jeg ikke.Rita Nordfjærn og Ole P. Ganne forteller at vi kan finne opplysninger om Andreas Nilsen Jørstad og hvem som var hans foreldre og søsken ved Hadeland Folkemuseum.Museets tlf.61 33 40 12. E-post:hadeland.folkemuseum@online.no eller til arkivansvarlig Harald Hvattum E-post:haraldhf@online.noDet ville vært kjekt å få oppklart om vi er i slekt, og at det er Gran som er fellesnevneren for slektskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.