Gå til innhold
Arkivverket

[#4098] Engel Lassesen, Fana


Gjest Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

Jeg har to spørsmål på en gang: 1) søker etter foreldre/aner til Engel L. og hans kone Synneve Johannesdtr., begge født i Os(Fuse Prgj.?). I FT 1865/1875 for Fana hos RHD er han nevnt med hhv. f.år 1814/1812, hun 1816/1815.2)I begge FT er bosted Kalvetræ(d). To av deres sønner er ved vielsene i Bergen notert med etternavnet Engelsen Milde. Lå gården Kalvetræd på Milde, eller hvordan kommer Milde-navnet inn i bildet? Svarene er kanskje å finne i Fana bygdebok, men jeg har dårlig tilgang til den her... Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

I Fana bygdebok av Jacob T Larsen er Engel Lassesen Dahle f.1813 nevnt sammen med kona Synneva Johannesdatter f.1815.De bor på husmannsplassen Kalvetræet under Store Milde.Engel er født i Os.Hvor Synneva er født nevnes ikke.Slektsnavnet Dahle kan være i fra Fusa, som soknet til Os prestegjeld på den tiden om jeg husker rett. mvh Geir K Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Takk for svar, Geir. Da her jeg iallfall en forklaring på hvorfor Milde-navnet senere ble brukt. I 1875 står det bosted Kalvetræ (Engel Lassesens Plads.)I FT 1865 er begge ført opp med fødested Os Prgj. - Fuse Sogn og Prgj er notert i FT 1875 (begge hos RHD). I FT 1801 fant jeg nå gården Dale i Fuuse sokn, men der ingen Lasse... Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

I bygdeboka for Fusa,Hålandsdal og Strandvik, bind II,står det: Johannes Nilsson Dale (1776-1820)gift II ikring 1815 med Brita Johnsdtr. Berge,Fusa (1794-1882)Dottera Synneva f.1817.Gift 1841 med Engel Lasseson Øpstad,Fusa f.ikring 1814. Helsing Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

I samme bygdebok (under Øpstad s. 498) står: 'Lasse Johannesson Øpstad (1757-1826)... g. 1798 Magdele Stensdtr. Hauge (1776-1830).Born: .. g) Engel f. 1828, g. 1841 Synneve Johannesdtr. Dale, 1817-88, b. Milde. Son Lasse Engelson Milde f. 1846, g. 1874 Helena Marie Bergesen f. 1857, dtr. til slaktarmeister Ole Bergesen og k. Ingeborg, begge f. i Kristiansand'Det står 1828 som f.år. i boken, men det er jo åpenbart feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Jeg hadde i går kveld i FT 1801 funnet to Lasse'r som kunne passe - nå vet jeg vet av hvem dem som er den riktige. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Karen Waage

Jeg har nettopp brukt søkefunksjonen i Brukerforumet og søkt på navn og emner som jeg interesserer meg for. Da jeg søkte på navnet 'Engel Lassesen', fikk jeg altså frem innleggene til bl.a. Britt Frank. Nå er denne Engel Lassesen også en av mine aner, og jeg kunne derfor tenke meg å komme i kontakt med Britt Frank eller eventuelle andre som forsker i samme slekten. Jeg er klar over at innleggene til bl.a. Britt Frank er over 2,5 år gamle, men jeg vil likevel gjøre et forsøk. Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.