Gå til innhold
Arkivverket

[#4106] Berent Ingvaldsen og Margrethe Axelsdatter,Tonneim


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Berent Ingvaldsen f. ca.1784 på Tonneim i Kind av foreldre Ingvald Johannessen og Johanne Martin-(Mortens)datter.Han giftet seg i Kind 20.11.1779 med Margrethe Axelsdatter f.ca.1781.Jeg er interessert i alle opplysninger som kan føre meg videre både på Berent og Margrethes slekt.Mvh.Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det må i alle fall være noe galt med enten fødselsdata eller vielsesdata i dine opplysninger. I bygdeboka for Flora "Soga om Flora" står det noe. I 1789 var Invald Joansson lagrettemann.I folketellinga i 1801 er det Ingvald Joansson 45, kona Johane Marteindotter, 45, sønnene Bæren, 17, Martein 10, Olv Joansson, 61, bror til Ingvald.Jeg har selv familie fra samme gård, Bærtel Hallvardson og hans familie.I 1779, bygslebrev fra presten Klaus Fine til Ingvald Joansson på 1 pd. 12 mrk.Uten at jeg er sikker er det mulig at foreldrene til Ingvald Joansson er de som ble forlovet på Tonheim i 1707, Joans Simonson Tonheim og Marta Torsteindotter. En Simo Tonheim døde i 1705.Ellers er det å si at "Soga om Flora" er en dårlig bygdebok, det er bare hentet ut enkelte opplysninger fra folketellinger, manntal og skatter.Du bør nok inn i kirkebøkene. Jeg har selv trålet kirkebøkene for Kinn og med god tid går det. Men de går ikke særlig lenger tilbake enn 1730. DEt er også noen hull, blant annet fra ca. 1780 til 1784.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Lars.Du har helt rett.Det er giftemålet til foreldrene Ingvald Joensen og Johanne Mortensdatter som fant sted 20,11.1779.Berent giftet seg 07.07.1811 med Margrethe Axelsdatter.Jeg lurte også på om Joans Simonsen kunne være faren,men da må han ha vært nesten 70 år da Ingvald ble født ca.1756.Kanskje er der 1-2 generasjoner mellom .Margrethe er imidlertid datter av Axel Larsen og Mari Andersdatter.Det er bekreftet gjennom skiftet etter Axel 20.05.1790.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Av FT 1801 er Margrete Axelsdotter på ein gard kalt "Tennevig", ilag med nokre som ser ut til å vere syskena og svogeren. Eg har aldri høyrt om ein gard heiter Tennevik eller noko liknande i området...Forøvrig er det nemnd ein Joans (Johan) Andersson i Tonheimslia, nabogarden til Tonheim, på midten av 1700-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kjært barn har mange navn.Tennevik = Fennevik=Fanevik=Fanevikjo.Ikke rart man kan ha problemer med å lete etter folk når gårdsnavnene kan være så missvisende.Jeg får vel se på skiftet etter denne Joans (Johan) Anderson for om mulig knytte ham til " min" Ingvald Janson(Johannesson).Forøvrig skal dere ha takk for innspillene.Mvh.Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

I Fanevikja har det vore Axel etter Lars i fleire år, kan eg sjå av gardssoga. Eg er uviss på om du allereie har funnet det ut, men eg nemner det uansett:20. mai 1790: skifte etter Axel Larsson til enkja og borna. Lars Axelson komfirmert i 1783, systera Anne i 1785.I 1756 får Axel skøyte på 1 pd. i Fanevikja frå Lars Eirikson Haukå.Axel må ha vore son til Lars E. Haukå. I 1801 gifta sonen Lars seg med Kassi Eriksdotter Haukå, og dei kan ha vore syskjenborn.I 1731 skøyter Jakop Person Osen og kona Malina jorda 1 pd. til svigersonen Lars E. Haukå. Det tyder på at kona stammar frå Osen-slekta i Eikefjorden. Far til Jakop heitte Per Hansson Kvalvik, og er også ein av mine forfedre. Olav Bergeson bygsla jorda inntil Axel Larsson kom dit.1723: Lars gift med Anne Jakopsdotter Osen og han fekk skøyte på 2 pd. i Haukå i 1727.Malina Monsdotter, g.m. Jakop Osen, kom frå Årset i Eikefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Ser at opplysningane i mitt førre innlegg er litt unøyaktige.Lars Eirikson Haukå (ca.1696-1769) var far til Anders Haukå, Eirik Haukå, Axel Fanevik, Jakop Kvalvik, Sofia Rotenes og Malina (ugift).Han var gift med Anne Jakopsdotter Osen (1702-1769). Skiftet etter dei 15. sept. 1769 er svært stort. Lars drukna visst i eit vatn nær tunet då skifteoppgjeret etter kona var igong.Jakop Osen (1660-1740) var son til Per Hansson Kvalvik (ca.1626-1681). Det er skifte etter Per i 1681. Jakop var ein kranglevoren bygdekakse som åtte jord over heile prestegjeldet, og borna fekk alle gode gifte. Han gifta seg med enka på Osen, Anne Joansdotter, men ho døydde i 1699.Jakop var gift med Malina Monsdotter Årset (1677-1754) frå Vevring i Naustdal, ikkje frå Eikefjord som eg skreiv tidlegare.Axel Fanevik drukna på sjøen i 1790, truleg saman med den 23 år gamle sonen Anders. Margrete vart forøvrig konfirmert i 1799. Lars Axelson gifta seg med kusina Kassi Eiriksdotter i 1801 (dei måtte vel ha løyve?) og fekk skøyte på eine Haukå-garden av den barnlause farbroren Anders Larsson (1728-1792).Kvar Lars E. Haukå kom ifrå, er uvisst. Det er mogleg at han stamma frå Anders Larsson Løkkebø, lensmannen, som eige og brukte Haukå i 1701.Elles er det flust med skifter og domsakter på garden Haukå, og folket der var velhavande. I "Soga om Flora" er garden kosta på ganske mange sider, utruleg nok. Boka er generelt dårleg, men akkurat i dette tilfellet mangla det ikkje på opplysningar. Den er sikkert å finne på bibliotek i Bergen, eller hos Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg er litt usikker på datoen, men det er rett før 3. pktpner 1779 blir ungkar Ingvald Johansen Tonnum og Johanne Mortensdatter Qualvig trolovet. Vitner er: Ole Tonnum og Simon Svarthumle. Dette er fra kirkeboken.Ekteskapet fant sted 20 november, som du selv skrev. I kirkeboken står det dessverre ikke noe mer om foreldre i forbindelse med vielsen.Hvis du går i Digitalarkivet og søker etter døpte i Kinn i perioden 1784 til 1815 finner du at Ingvald og Johanne fikk et barn i 1787, men det er ikke oppgitt navn.De døpte også en sønn i 1791, Martin Andreas.Du finner også at Berent og Margrete finn en sønn i 1814.Hvis du tar kontakt med Digitalarkivet vil du kunne få greie på hvem som er faddere, slik at du kan få flere spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg satt og bladde i kopier jeg har tatt fra kirkebøkene og fant dette:22. december 1755:Døbt Johannes Taanems sønn Ingvold. Faddere: Knud Taanem, Gunder Taanem, Halvor Taanem, Marte Taanem og Alis Taanem.Jeg finner også Ingvald Joh. Tonnum under konfirmerte i 1774 men er usikker på datoen, under Svanøe sogn. Samtidig blir Johanna Martinsdatter Qualvig konfirmert. Jeg vil tro at dette er hans senere hustru.Jeg regner også med at hun er født i 1754, for på side 246 i kirkeboka ser jeg at det en dåp i forbindelse med Qualvig. men jeg mangler det øverste på siden. Men det skulle stemme godt med konfirmasjon i alle fall.Det spennende og morsomme er at dette ser ut til å føre oss i slekt. For Johanne har så langt jeg kan se en bror, Johannes, som er noen år eldre, konfirmert i 1764, som er en av mine forfedre. Deres far er Morten Qualvig. Det fins også en bror, Jens som er født i 1750.Jeg har så langt ikke klart å finne ut hvem som kan være deres mor og om det kan være flere barn. Morten Qualvig er forøvrig min 4 tippoldefar.Håper dette er til litt hjelp.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Lars.Dette stemmer bra med informasjon jeg har fått via andre.Da begynner brikkene å falle på plass.Jeg skal se om jeg kan finne ut noe mere om Morten Qalvig.Dersom jeg finner noe kommer jeg tilbake med opplysningene. Ha en fortsatt fin kveld.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Eg antyda i forrige innlegg at Lars Eirikson Haukå kunne vere etterkomar til Anders Larsson Løkkebø, og det stemmer faktisk.Lars var son til Eirik Hansson Frammarsvik (1656-1744) frå Naustdal og Helga Andersdotter Løkkebø. Anders var son til Lars Rognaldson Furebø (1613-1697) frå Angedalen i Førde og Gjertrud Gunnarsdotter - også mine forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.