Gå til innhold
Arkivverket

[#4111] Marthe Marie og Karen Jørgine Christiansdtr. Lærum


Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

Jeg søker etter oppl. ang min oldefars 2 søstre og en av hans brødre som jeg tross mange forsøk ikke har klart å finne ut noe om. Alle ble født på Østre Lærum i Sande, Vestfold. Foreldrene var Christian Mathisen Lærum og Maren Olsdtr. (f. på Sjøl i Sande) Marthe Marie var født den 21.01 1839, dpt. 22.02 1838, konf. 02.10 1853. Hans var født den 24.05 1841, dpt. 13.06 1841, konf. 30.09 1855. Mulig han giftet seg i Drammen med Nicoline Olette Nielsen den 16.06 1867 og fikk datteren Hilma Sylfie den 02.12 1871. Under folket. i Sande i 1865 sto han oppført som sjømann. Karen Jørgine var født den 12.05 1845, dpt. 15.06 1845, konf. 23.10 Folket. for Drammen 1865 sto hun oppført som tjenestepige. Etter 1865 slutter alle spor etter disse...fant kun ut at en annen bror ved navn Johan døde på Modum i 1878...han var da ungkar og sto oppført kun med etternavnet Kristiansen. Men fødselsdata,dåpsdata og konf.data stemte, så jeg er 99% sikker på at det er rette person. Men siden han kalte seg Kristiansen (Christiansen) kan hans søsken ha kuttet ut Lærumnavnet etter 1865....og da blir det hele mye vanskeligere å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Kommentar til den antatte broren Johan: Hvis det er den Johan som ble født i 1843 (ref. døpte i Sande i Digitalpensjonatet), står det helt ute til høyre i kommentarfelter: Hjemmedåp ej bekreftet da barnet ble 3uker. (?!) Da kan det ikke være han som døde på Modum i 1878!Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Svar til Kjell Hamberg. Min tippoldefar Christian Mathisen Lærum fikk 2 sønner ved navn Johan. Den ene ble født den 27/4 1843 og døde den 15/5 1843, den andre som jeg tror døde på Modum den 15/2 1878, ble født den 13/8 1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Anne: Jeg har samme problem med Bergljot Lærum, f 1893 (visstnok med søsken Sigrid, Asta og Olaf) med foreldre Kristian Lærum fra Sande gift med Gustava født Torgersen. Har du noe kjennskap til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Heisan. Jeg tviler på om jeg er i slekt med "din" Kristian Lærum, for jeg fant ham ikke i slektsprogrammet mitt, men en kan jo aldri vite selv om det er flere Lærumgårder. Vet du hvilken gård han var født på og hva hans foreldre het? Hilsen Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Kort og godt: nei. Håpet at du gjenkjente dem. Jeg kjenner etterslekta, dersom du klarer å hekte deg innpå. Jeg har ikke holdt på mye med denne siden ennå. Du får være obs dersom jeg skriver noe nytt her, ellers får jeg vel etterspørre mailadressen din med tid og stunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei igjen! Du vet kanskje at du kan gå inn på Digitalarlivet og Digitalpensjonatet? Der har slekthistorielaget i Sande lagt inn døpte, døde, viede og gifte. Jeg gikk inn der og fant ingen Bergljot med far Kristian. De eneste Kristian jeg fant bodde på Bekke, men nå søkte jeg ikke på Christian da..mulig han skrev det sånn for det gjorde min tippoldefar. E-mail adr. mine er angilh@hotmail.com og ggilhuus@postkassa.no Hilsen Anne Margrete (Grete)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du får opp alle ved å søke på "inneholder ristian", bare som tips. Jeg kjenner til disse kildene. Det som er merkelig er at jeg ikke finner noen av dem i landsomfattende søk i 1900. Kanskje de befinner seg et sted som ikke er tatt med? Det er godt mulig at "min" Kristian/Christian er en av de som er konfirmert under Lærum/Lærumeiet engang på 1850-80-tallet, men det er heller ikke sa lett å finne ut av. Utflyttede har heller ikke hjulpet så langt. Men det nytter jo ikke å gi opp. Finner jeg ut noe skal jeg skrive det her eller sende deg en e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.