Gå til innhold
Arkivverket

[#4120] Kari Erichsdtr./Manger


Gjest Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

Kari var gift med Bryngel Olsen, og bosatt på gården Iden. Ved FT 1825 for Manger er hun ca. 39 år gammel, altså født ca. 1786. Men hvor kom hun fra, og hvem var hennes foreldre? Under døpte i Manger finner jeg 4 kandidater, men fødselsår passer ikke med oppgitt alder i 1825 (jeg vet at de informasjonene ikke alltid stemmer). Ved FT 1825 er hennes eldste sønn ca. 7 år, så hun kan ha giftet seg med Bryngel 1816-18. Jeg vet at der ikke finnes bygdebok for Manger, men kanskje kan noen hjelpe likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bryngel Olsen Iden, 23 år gammel, giftet seg i Manger 7. juli 1816 med Kari Erichsdatter Skiellanger, 29 år gammel. Begge forloverne var fra Iden. Fadrene synes i hovedsak å være hentet far Eikeland og Iden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Hjertelig takk! Nå fant jeg Kari med foreldre og søsken. Foreldrene: Erich Steffensen/Stephensen og Marta/Marte Olsdtr. ble gift 24. juni 1779, hun var fra Soleim. Jeg finner ingen av disse to under døpte, så de er trolig født før 1759. Men kanskje alder og foreldre er å finne i originalen for vigde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den aktuelle kirkeboken har ikke aldersangivelse, men det har 1801-tellingen, der Erik S. står oppført som 47 år gammel, og Marte Olsdatter som 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Britt: Denne familien har jeg også en del om. Erich Stephensen er f.1754 Schieldanger og ble gift 24/06-1779 med Marthe Olsdatter f. 1751 Soleim. Foreldrene til Erich var Stephen Erichsen f. 1717 Schieldanger og død 19.08.1787, Anne Larsdatter f. 1717 og merkelig nok død samme dato som sin mann. Jeg har ikke undersøkt nærmere om det var sykdom eller noe annet som gjorde at de døde samme dag. Jeg har mer om denne slekten, så hvis du trenger mer informasjon så må du bare maile meg på : selene@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Takk igjen, Yngve - MEN lett pinlig at jeg ikke hadde sjekket selv i 1801, som ellers har vært i flittig bruk i de siste dagene. Jeg var vel så betatt av kirkebøkene i dette tilfellet. Beklager!Takk også til Solfrid - jeg melder på epost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.