Gå til innhold
Arkivverket

[#4124] Etterlysning Hedmark


Gjest Gunleif Seldal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunleif Seldal

I 1801 bodde husmann Thomas Marcussen (Thomes Marcuss.) med kona Gunhild Christensdtr. og to mindreårige barn på Fossum i Nes sogn, Hedmark. Er der noen med tilgang til kirkebok eventuellt bygdebok som kan sjekke om paret fikk en datter med navn Gunvor eller Gunhild omkring 1810?En pike med Gunvor /Gunhild Thomadsdtr., 22 år, født i Næss prestegjeld, ble gift i Stavanger i 1832. Faren het Thomads Marcussen. (Hennes fornavn er bortimot uleselig i kirkeboken, tolkningene er flere). Paret og de fleste barna emigrerte til USA før 1860. Der ser det ut til at fornavnet hennes var "Gønner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei Gunleif! Hos familysearch var svaret tenker jeg: Gonner_ THOMASEN Sex: F Event(s): Christening: 7 Jan 1810 Nes, Hedmark, Norway Parents: Father: Thommes MARCUSEN Mother: Gunil CHRISTENSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Tusen takk for hurtig svar, Laila. Mye tyder på at "din" Gonner er rett person. Gonner er så vidt jeg vet et ukjent navn på Sør-vestlandet. Navnet kombinert med en uvandt dialekt kan ha forårsaket at presten var i villrede om hvordan det skulle skrives.Da Gonner var 15 1/2 år gammel sto hun på kaia i Stavanger og vinket farvel til den berømte "Restaurationen" da sluppen den 4 juli 1825 la ut på sin ferd med kurs for Amerika. Hennes tilkommende mann Jens Tormodsen Madland forlot foreldre og tre mindre søsken og gikk fra borde i Dusavik (litt nord for Stavanger) morgenen etter ifølge tradisjonen. Noen hevder at det var på grunn av henne.Deres liv i USA er beskrevet i boka "The Sloopers, their Ancestry and Posperity" av J. Hart Rosdail (1961). Her nevnes det at "Gønner" var født i Nes sogn, Flekkefjord. Jeg har en mistanke om at det er feil.Familien hennes, eller noen av dem, må ha flyttet vestover til Stavangerkanten en gang mellom 1810 og 1825. Det vil være interessant å få dette bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Hei GunleifI Nes Bygdebok som omhandler Roset under gården Hovelsrud, kan man blant annet lese:Tommes Markussen f ca 1767 er den første beboeren vi vet om på plassen. Tommes døde her i 1840, var enkemann da. Gift med Gunhild Christensdatter Kjos dpt 1772. I 1801 var de husfolk på Fossum, flyttet senere mye rundt på bygda. 7 barn er listet opp, den siste født 1812. Barn nr 6 er Gunnor f 1810 (Syljebæk-eie).Det står intet mer om Gunnor her eller om noen forbindelse med Stavanger.Dersom du vil vite mer om Gunnors søsken eller hvor Gunhild kom fra, kontakt meg direkte.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Tenkte bare å legge til at selv om presten skrev Gunnor så virker det som andre med samme navn i området i dagligtale ofte het Gønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Gunleif, jeg kan bekrefte at denne Gunnor/Gunor/Gønner født. 1/1 , døpt.7/1 1810 er den riktige. Trenger du flere opplysninger kan du kontakte meg. Hans Myhre 62352285/94366050hansmyhr@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Gønner er en helt kurant form (av Gunvor) på Hedmarken og oppover mot Gudbrandsdalen på den tiden, f eks i Gausdal. Det er dialektformen som helt naturlig "strekker" navnet i denne lydformen, på samme måten som det ville vært unaturllig på Sørlandet, hvor en danskpreget uttale kanskje kan gi andre utslag?? (Jeg har ikke slekt på Sørlandet, og vet derfor lite om det.) På samme måten blir Ingeborg til Ømbjør eller Ømbør, og Rønnaug tar de Gdbrandsdalske -og- eller ug-endelsene (hhv sør og nord i Gudbrandsdalen) og blir til Rønnog/Rønnug. Men dette er et svært tema (dialektale navneformer). Kanskje noen navnegranskere føler seg kallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.