Gå til innhold
Arkivverket

[#4136] Henrikke Ringkjøb Jacobsd. f. ca.1815, Vaagen prg.


Gjest Arne Grøndahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Grøndahl

Finner Henrikke i FT 1865 i Bø i Vesterålen g.m. Anders Enoksen. Dette er nok hennes andre ekteskap, for i følge Bø bygdebok var hun først gift med en Iver Larsen (det er også i nevnte bygdebok hun har mellomnavnet "Ringkjøb"). De hadde bl.a en sønn ved navn Jens, og det er vel han som er registrert som "tjenestekarl" på gården.Er det noen som vet noe om Henrikke's foreldre og kan forklare hvofra "Ringkjøb"-navnet dukker opp ?mvh. Arne Grøndahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Takk for linken, Vivian.Desverre går ikke disse kirkebøkene langt nok tilbake i tid til å finne "min" Henrikke, men jeg fant opplysninger om et par andre personer som opptrer i mine papirer.Så spørsmålet er fortsatt åpent, hvem var foreldrene til Henrikke (Ringkjøb) Jacobsdatter, født 1814-16 i Vaagens prestegjeld. Gift ca. 1842 med Iver Larsen i Bø i Vesterålen. mvh. Arne Grøndahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Håkon Bjugn

Henrikka Ringkjøb Jakobsdatter var født på Gimsøy i Vågan 1816 og døde i Bø 1891. Hennes foreldre var Jakob Frantsen (1791-1861) og Pedrikka Hansen (1791-1873), begge fra Gimsøy. Foreldrene var gift i 1815 og kom trolig til Bø i 1818 hvor de bosatte seg på Søberg og fikk flere barn. Henrikka fikk et barn med Nils Nilsen i 1837. Henrikka ble g. 1. i 1842 med Iver Larsen fra Bergen og fikk tre barn med han. I 1855 g. 2. med Anders Enoksen. Det er registrert 1 barn av dette paret i "Slektshistorie for Bø kommune" ISBN 82-994590-0-1 - som er kilden jeg har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Hjertelig, Odd Håkon.Jeg hadde nevnte Jacob Frantsen som en mulig kandidat, men jeg har ikke tilgang på de "nye" bøkene fra Bø.Står det noe mer i disse bøkene ang. Iver Larsen ? Så vidt jeg husker står det i Straume's utgave av Bø Bygdebok at Iver kom sammen med sin far Lars Heggelund (?) fra Bergen. Husker jeg for en tid tilbake fant flere kandidater (far:Lars/sønn:Iver) i Bergen i det aktuelle tidsrommet, men hvem av de som reiste nordover vites ikke.mvh.Arne Grøndahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Jakob Andreas Frandsen, født 1791 på gården Skokkelvik på Gimsøy. Foreldre: Frands Olsen Skokkelvik (ca 1748 - 1800) og Anne Marie Olsdatter (ca 1754 - etter 1800). Skiftet etter Frands Olsen ble satt 28. april 1800 og avsluttet 17. februar 1801. Mye gjeld, og ingenting igjen til enken og de seks barna (Ole Severin, f. ca 1779, Sivert Johan, f. ca 1784, Karoline Martina (f. ca 1786), Ulrik Rist (f. ca 1787), Jakob Andreas (f. 1791) og Kristian f. ca 1797). Enken Anne Marie Olsdatter ble gift på nytt med Anders Pedersen.Frands Olsen Skokkelviks foreldre var Ole Hansen Skokkelvik og Karen Frandsdatter, begge død før 1801. Nevnes i manntallet for ekstraskatten, både i 1762/63 og 1766/67.Iver Larsen Søberg, født i Bergen 8. februar 1813, druknet på sjøen i Bø (Vesterålen) 1850. Var gift med Henrikka Ringkjøb. Barn: Laurits Hagerups Iversen (4. jun 1842 - 1903), Andreas Martinus (1844 - 1926) og Jens Petter (1850 - 1932).Iver Larsens foreldre: Lars Larsen Jelle (ca 1772 - 1. april 1815) og Marte Arnesdatter (født ca 1772, død etter 1815). Lars Larsen var fra gården Jelle i Indvig (Stryn). Nevnes i Undersøkelseskommisjonen 1804-05, Bergen, som soldat i Strynske kompani, oppgitt å være 25 år. Var i skipstømmermannslære hos Rolfsen i årene 1804 - 08. Gift første gang med Ragnhild (ukjent etternavn), som døde 1808. Begravet i Korskirken, Bergen. Gift andre gang 26. des. 1810 i Korskirken, Bergen, med Marte Arnesdatter. Disse hadde to barn; Marte Malene (død 27. okt. 1810 i Bergen) og overnevnte Iver Larsen.Det nevnes i kirkeboka at Lars Larsen var matros på kanonbåten da han giftet seg med Marte Arnesdatter. Marte var enken etter Iver Eriksen Lindal (ca 1757 - før 1810), tømmermann av yrke.Lars Larsen var sønn av Lars Klausen Jelle f. ca 1733 og Helga Toresdatter, f. ca 1741.Håper dette var noe til hjelp!Med hilsenHallvard Bragstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Dette var ikke bare NOE til hjelp, det var helt topp !Hjertelig takk Hallvard, da var nok en hindring på en kronglete (men spennende !) gren av familietreet overvunnet.mvh. Arne Grøndahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.