Gå til innhold
Arkivverket

[#4160] Matis Johansen, Skiptvet i Østfold


Gjest Torill Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Berg

Søker etter faren til Matis Johansen. Er født i Skiptvet 22 januar 1880, død 23.juli 1944. Ble gift med Antonette Kristine Christiansdatter.Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Torill, kjente du til dette: En Matis Johans., sønn, ugift, f. 1880, bor 1900 (iflg. folketellingen) på gården Holm v. (nordre, vestre Braaten) Næsastykket, sammen med moren Kirstine Kristens., gift, Selv.(-eier) og Gaardbrukerske, f. 1853, og 2 yngre søsken m.fl., samt morens mor Maren Anders., enke, f. 1828. Faren er dessverre ikke nevnt, men han lever sannsynligvis, siden moren sies å være gift. Kanskje er han midlertidig fraværende?På Tunby søndre i Spydeberg fant jeg i FT 1900 Antonette Kristiansd., ugift, Hus- og fjøsstel, f. 1879. Hun bor der som tj., og dermed ingen foreldre å finne der, dessverre. Gårdsfolket hun tjener hos er Kristian J. Berger, f. 1854, og Lina J., f. 1875.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Berg

Hei Hans. Noe av dette visste jeg. Jeg tror også at Matis sin far fortsatt var i live, men hvordan kan jeg finne ut hvem han er og hvor han oppholder seg. Har vært på Statsarkivet i Tromsø for å finne dåpen til Matis (siden hans foreldre vil være oppført der), men disse kirkebøkene var ikke tilgjengelig. Har også ringt prestekontoret i Skiptvet og spurt om bøkene fortsatt finnes der, men det gjør de visst ikke.Takk for opplysningene.Mvh Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Torill, med fare for å fortelle deg ting du vet så vel: siden Skiptvedt er i Østfold, så er nok kirkebøkene derfra på Statsarkivet i Oslo, ville jeg tro. Men om de er bevart, er de sikkert også mikrofotografert og kan lånes gjennom ditt nærmeste biblioteket. Jeg har riktignok hørt at det skal eksistere noen få bibliotek som ikke ser seg råd til å bestille mikrofilmruller som fjernlån, men da er det bare å prøve et annet. Bibliotekene kan også svare på om kirkebøkene er bevart - og dermed i de aller fleste tilfeller også mikrofotografert, og de har oversikter over hvilke filmrull-nummer som dekker hva. Lykke til! Mvh Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.