Gå til innhold
Arkivverket

[#4176] Jorna Knudsdatter, Skånevik


Gjest Renathe Wågenes
 Del

Recommended Posts

Gjest Renathe Wågenes

Etter å ha leitet høyt og lavt lurer jeg på om noen kan hjelpe med Jorna Knudsdr f ca 1758 død 1810. Gift på 1780-tallet med Lars Halvorsen Utkår. Barn: Halvor, Knudt, Peder, Christie, Ingeborg, Anders, Ole. Jeg har funnet Lars sine foreldre, men ingenting på Jorna. Hun har vel ikke et så vanlig fornavn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Anders Larsson var min tippoldefar - han emigrerte forresten til Amerika og har en ca 100 etterkommere der. Jeg har en del bakover om Lars, men heller ingenting om Jorna/Jorond (har jeg henne som)annet enn at hun ble født i 1758 og døde 1810. Man skal være ops på at fornavn hadde forskjellige skrivemåter. Selv fant jeg ut (dvs noen fant det ut for meg!) etter to års leiting at en Sigrid jeg lette etter var oppsatt i folketelling og kirkebøker både som Siri og Ziri. Ta gjerne kontakt med meg, så kan vi sammenlikne det vi har om Lars: kelly.petit@wanadoo.fr mvh Kjellaug (er vi fem menninger kanskje?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Renathe, var på jakt etter det samme som meg, det vil si Jorna/Jorond/Joruns foreldre og opphav. Takket være hjelp har jeg nå en del informasjon her. Hun var datter til Knut Knutson Udager (1717-1778) og Kristi Olsdtr Hillestad (1720-1806) fra Fjelberg, Ølen. Hennes besteforeldre på morssiden var Ola Olson Hillestad og Brita Larsdtr (nevnt i 1716 som Ola Olsons kone, på 1/4 av Hillestad gård). Du finner dette i Kvinnherad V. Foreløpig vet jeg ikke mer om Knut. Da barna ble døpte ble han kalt Hillestad, men da han giftet seg med Christi/Kristi stod navnet hans som 'Tidager', men det må være 'Udager'. I folketelligan 1801 finner vi og hennes mor som enke på Hillestad. Jorna/Jorun hadde de følgende søsken: Knut (overtok gården) f. 1750 Ola 1751 Ola 1752 Jorun 1753 Brita 1755-1758 Jorun (vår)1757 (døpt 1758) Johannes 1759 Brita 1763. Håper Renathe ser dette. Send meg et ord dersom du vil sammenlikne data. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.