Gå til innhold
Arkivverket

[#4182] Kjøpmann Hans Tangemand, Bergen


Gjest Stein Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Johannessen

Hei, En Hans Tangeman får borger brev som kjøbmand i Bergen 14 desember 1713. To barnedåper fra Korskirken i Bergen : far Hans Tangemand og mor Anna Sophia Olsdtr. 20 jan 20 1711 Herman og 5 apr 1712 Olai. Fikk de flere barn ? Jeg har en kjøpmann Hans Tangermand som 12 februar 1744 gifter seg med Petronelle Andersdatter Kierumgaard (Døpt 7. mars 1716 i Nykirken) Petronelle Tangeman ble begravd i domkirken i Bergen 8 juni 1792, alder 77, merknad e. af Kaaes h. i K.gaard1. Jeg har også funnet to begravelser til Kiøniche Tangeman i kircken neden for choret ved Jesper bagers. 25 jan 1741 i DK, Bergen og Hans Tangemand under mandfolckestolene, ringet med klockerne 28 des 1752 i DK. Er dette den eldste Hans eller er det den Hans som gifter seg i 1744 ?Er det noen som vet om det er noe mer om Tangemand slekten og om de to Hansene er i slekt.mvhStein Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

I følge Sollies register fikk Hans og Anne Sophie bare to sønner: Hermann i 1711 og Olai i 1712.Foreldrene til Hans var: Herman Tangeman fra Bremen og Anne Hansdatter Messing.(trol. 26/7 1678 DK)Hans var, i følge samme reister, gift to ganger: 1. 6/11 1710 Anne Sophie Olsdatter 2. 12/2 1744 DK, Petronelle KierumgaardDe to "Hansene" er med andre ord en og samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anita Holck

Inge Eikeland, SAB, opplyser i aitt svar at Herman Tangeman fra Bremen og Anne Hansdatter Messing er foreldre til kjøpmann i Bergen Hans Tangeman. Nå ble jeg bare enda forvirret! Det finnes nemlig to personer i Bergen med nesten samme navn, nemlig Herman Tengerman født i Lüneburg land, borgerskap 25/10-1667 og Herman Tangeman født i Bremen, borgerskap 21/10-1680. Harmen Tingermand gifter seg med Riste Hansdatter Messing 17/3-1667 i DK og Herman Tangeman gifter seg med Anne Hansdatter Messing 26/7-1678 i DK. Jeg har gått ut fra at dette er samme person som gifter seg med to søstre - det ville jo være merkelig at to søstre skulle få hver sin mann med nesten samme navn? Herman og Riste skulle bl.a. ha sønnen Hans Tengermann, borg. som skipper 25/2-1695, begravet 11/5-1733 i DK (da kalles han Hans Tengel)gift med Anna de Rytter, Herman og Anne skulle ha sønnen Hans Tangeman, kjøpmann, borg. 14/12-1713, jfr. ovenfor. Hvis Herman Tengerman og Herman Tangeman er samme person, ville han da kalt to sønner Hans? Man kan altså vel ikke med sikkerhet si hvem som er de respektive Hansenes foreldre? Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Dette var ikke enkelt!Det finnes dessverre ikke kort i Sollies-register på Herman Tangemann, f. i Lüneburgland. Det er selvsagt mulig at Sollieds kan ha blandet sammen to personer.Derimot finnes det kort på Riste Hansdatter Messing, trol. DK. 12/3 1667 med "Harmen Tingermand". På kortet er det ingen opplysninger om verken foreldre til de to, eller barn. Dette kan likevel være søsteren til Anne, men Sollied har ikke oppfattet dem som detPå kortet til Hans Clausen Messing (Borgersk. 1638) står det: "Sandsynlige barn: Reinert, Diriche (g. Reimers), ANNE (g. Tangeman), Elisabeth (g. Faye) og Wilmiche (g. Bødker og Meyer).Om Herman Tangemann var gift to ganger, med to søstre, må det være avholdt skifte etter hans første kone (Riste). Dette har ikke jeg funnet.Jeg ser likevel at man ikke uten videre kan slutte at de to "Hansene" er en og samme person. (Selv om Sollieds mener det). Det ville ta for lang tid for meg å sjekke kildene (kildehenvisningene/ avskriftene) som Sollied bygger på. (Om noen ønsker dette, er de selvsagt velkomne på vår lesesal.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.