Gå til innhold
Arkivverket

[#4183] slekt fra Ringsaker


Gjest Aud Sissel Nilsestuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

søker etterkommere til Simen Johannesen Ø.Løkenseie f.1821/22 og Marte Evensdtr. f.1819/25 de hadde barna Agnette,Johanne,Eline og Johannes. Johannes er min tippoldefar. Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Kanskje det vart litt gammelt? Vi kan jo gå litt nærmere vår tid. Johannes Simensen f.1857var gift med Anne Gudbrandsdtr. f.1852/54 de hadde barna: Anne f.1884, Jørgen(min oldefar),Aksel f.1890, Sigurd f.1893, Olga f.1897, Maria f.1900? er det noen som kjenner til noen av disse, skulle jeg gjerne ha kontakt. Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei, jeg prøver igjen. Er det ingen som kjenner til noen av personene over? Johannes Simensen med kona Anne Gudbrandsdtr. og barna har bodd på Rudseie i Veldre og Bangbergeie. De eldste barna er døpt i Veldre Kirke, de yngste er døpt i Ringsaker Hovedkirke.Hjelper dette noe? Det er etterslekta jeg er interessert i. Aud Sissel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Aud Jeg holder også på med et etterkommere-prosjekt for personer født rundt 1820. Det er vel det lengste tilbake man kan gå, uten at det skal bli helt uoversiktelig. Siden du kjenner så lite til slekta di, så virker det som du burde holde deg til Johannes etterkommere, men du får nok finne dem sjøl. Du skal ha bra flaks hvis du skal treffe dem blant digitalarkivets brukere om enn det er aldri så populært! Begynn med kirkeboka der de ble døbt. Levde alle opp til konfirmasjonsalderen. Bodde de samme sted? Har de byttet etternavn muligens. Gå så videre til adressebøker, gamle telefonkataloger, lokalhistoriske skrifter, lokalaviser osv. Det går sikkert bra. Ring til folk. Ha gjerne noe å fortelle om felles forfedre. De aller fleste er positive. Dessuten- det er sikkert bra for slektsforskeren selv også ¨å beskjeftige seg med LEVENDE mennesker ! Lykke yil! Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Slutter meg til dette lykke til'et, for her er det lett å ta seg vann over hodet. Jeg har selv et slikt etterkommerprosjekt. Med utgangspunkt i min mors olderforeldre har jeg de siste årene klart å oppspore de fleste av etterkommerne til dem og deres søsken. De var 8 søsken (som levde opp), født mellom 1846 og 1861. Disse fikk noenogtredve etterkommere som giftet seg (og noen ugifte), og de igjen har opptil fem generasjoner etterkommere. Da snakker vi om noen tusen mennesker, iberegnet ektefeller. Tippoldergenerasjonen het Jensen (Jensdatter) og Amundsen (Amundsdatter), men på den tiden ble jo navnene tatt dels etter farsnavnet (patronymikon) dels etter bruks/gårds/navnet, og alle mulige andre varianter, så bare å finne ut hvilke etternavn de brukte etter århundreskifet var litt av en jobb. Å finne ut hvor en Hans Jensen eller Ane Jensdatter som forlot bygda etter konfiramsjonen på 1860-70-tallet HET kan være litt av en detektivoppgave. Men det har stort sett gått. Arbeid er det dog. Dag Brodin driver etterkommer-søk utifra 1820-generasjonen, det vil være en prestasjon om det lykkes, i allefall hvis man medtar søsken! Da snakker vi vel om en middels stor by? Men jeg kan underskrive på at det blir reaksjoner når jeg kontakter folk og forklarer sammenhengen. Jeg har senere fått høre at denne typen kombinasjon av etterslektskartlegging pluss aner er uvanlig, men det visste jeg ingenting om da jeg begynte. Jeg hadde heller ingen peiling på hvor stor en slik etterslekt kan være. Heldigvis, ellers ville jeg neppe satt igang. Men lykke til begge to. Dere får mange nok mange problemer å løse, lange telefonlister og masse gleder. Heldigvis mest av det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei, det er faftisk levende slektninger jeg søker. Det er jo lov å prøve seg. Jeg står nemlig bom fast her, hadde vel et lite håp om at flere granska samme slekta så vi kunne komme i kontakt. Men takk for gode råd!! AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hei igjen Aud. Ingen av oss har vel egentlig gitt deg noen råd? Jeg leste innlegget ditt fordi det dreidde seg om Ringsaker, men finner ingen forbindelse til "mine." Forstår jeg deg rett så søker du etterslekt til fem søsken av olderfaren din. Og du har ingenting utover navnene for vel 100 år siden? Jeg går ut fra at du har søkt deg framover for å finne evt bryllup på hjemstedet? Ellers skulle det være flere muligheter. For det første ville jeg prøvd fastboende naboer av det gamle bostedet. Ring og hør om de vet om noen som har bodd i området lenge, og som kan gi deg et tips om hvor de har blitt av. Om de tok utdannelse, gikk i lære, osv. Kanskje finnes det en 90-åring som du blir henvist til, og som har noe å fortelle? Håpløst foretak i byene, kanskje, men det har lyktes meg flere ganger på bygda. "jo nå skal du høre, far snakket ofte om at..." Det er absolutt verd et forsøk, kanskje kan du finne en tråd. Jeg går ut fra at du har prøvd lokale kirkegårder? Der hvor det finnes en grav er det også noen som forvalter den og betaler regningen for gravfestet. De kan også ha regnskaper for gamle begravelser. Selv har jeg funnet folk ved hjelp av regnskapsbøkene til lokale begravelsesbyråer. De måtte jo ha en adresse å sende regningen til! En tredje utvei er å finne ut om din bestefar har blitt involvert i skifter. Hvis det har vært arv, har det også blitt ført lister over arveberettigede. En fjerde utvei er lokalaviser. Du kjenner fødselsårene. Ved hjelp av kirkebøkene finner du de nøyaktige datoene. Legger du så til 50 eller 70 år, så er det muligheter for å finne jubileumsomtaler. Om du da har litt peiling på hvor de bodde? Det er i det heletatt mange muligheter, og bare fantasien setter grenser. Og litt frekkhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Per Håkon Jeg ga faktisk et par råd, hvis du leser litt nøyere! Når det gjelder mine muligheter for å lykkes med etterkommere etter en person født 1820 er det mange faktorer som spiller inn, her er noen: -sennavn er ikke overveiende. -det finnes kjennskap i slekten om fjernere slektninger. - personene bor i et område der det finnes kilder lett tilgjengelige. - ikke for mange har emigrert til Amerika ( dette er kanskje den største utfordringen ) - i mitt tilfelle er vel antall etterkommere under "gjennomsnittet" La oss si at alle får fire barn som lever opp og gifters seg osvhvert 30 år. En person født 1820 vil da ha 1024 tipptippoldebarn i år 2000, i tillegg til foreldre og besteforeldregenerasjonen som selvfølgelig vil være i live, altså en 1500 personer. I begge de prosjektene jeg holder på med dreier det seg om langt færre individer. Vennlig hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei Per Håkon. Takk for alle gode råd, det er nok prøvd det meste, men jeg prøver nok igjen. Oldefar kom fra Ringsaker til Søndre Land som 15åring, og ifølge de gamle i slakta prata han aldri om familien. Han hadde visstnok bare sporadisk kontakt med broren Sigurd som var sjømann. Det vi nå vet bakover om familien hans er et resultat av detektivarbeidet mitt. Husmannsfolk er av erfaring vanskelig å finne, men det er jo en utfordring også. Takk. AS:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Aud Sissel, send meg alle opplysninger du har. Kanskje jeg kan hjelpe deg. Jeg kan ihvertfall sett ditt spørsmål i vårt medlemsblad. Hedmark Slektshistorielag. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Thor Bøhmer

Nå er dette spørsmålet meget gammelt. Jeg har faktisk opplysninger, men kanskje spørsmålstilleren etter alle disse åra har fått de svar som trengs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.