Gå til innhold
Arkivverket

[#4188] Kirkebøker for krødsherad?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Finnes det noen i det ganske land som kan gjøre et oppslag for meg i kirkebøkene for krødsherad? Jeg har funnet følgede ekteskap på IGI:Aase TOSTENSDR Marriage(s): Spouse: Ole EVENSEN Marriage: 7 Oct 1804 Krodsherad, Buskerud, Norway Og ville gjerne ha det bekreftet. Har jeg flaks, står det muligens også hvor i det minste en av dem kommer fra! Takknemlig for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg har ikke kirkebøkene for Krødsherad, men gårds- og slektshistoria for Krødsherad. Ekteskapet mellom Åse Torstensdatter Rishovdeie f 1781 og Ola Evensen, sannsynligvis fra Øverneie i Soknedalen, ble inngått 1804.I følge boka bodde de sannsynligvis i Øverneie. Åse Torstensdatter var datter til Torsten Gunbjørnsen f 1750 og Guri Reidulvsd. Råenhallen f 1747. Foreldra til Guri var Reidulv Rolvsen og Åse Sjursd. (f ca 1724) Råenhallen. Åse Sjursd. var igjen datter til Ingebjørg Andersd. og Sjur Olsen Råenhallen. Sjur Olsen kom fra Ørgenvika, men var f på Bjøre, sønn til Ole Jonsen f på Berg i Soknedalen og Åse Olsdatter. Far til Ole var Jon Gunnarsen Berg, som også hadde Bjøre. Med hilsen Halvor Aaby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvor! Tusen takk!! Dette var framifrå! Jeg har for tre måneder siden bestilt bygdebøkene for Krødsherad på mitt lokale bibliotek...venter fortsatt. Kunne du være så snill å gjøre et oppslag for meg? Jeg har hørt at Åse Olsdatters aner står omtalt på s. 283 og Inger Andersdatters aner står på s. 186. Kunne du hjelpe meg litt her tro du? På forhånd tusen takk, nok en gang! Vennlig hilsen Jon Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Foreldra til Ingebjørg Andersdatter var Anders Knutsen Bjertnes i Krødsherad og Turi Larsdatter fra Berg i Eggedal (skifte 1731). Anders Knutsen Bjertnes var sønn til Knut Gunbjørnsen Bjertnes (skifte 1683), mora var datter til Eiliv øvre Skinnes. Gunbjørn Bjertnes, far til Knut, var leilending på Bjertnes 1614-1630, han var gift med Randi Knutsdatter. Eiliv Skinnes var f ca 1615 og døde 1675. Han var gift med Eli Klemetsdatter. Eiliv hadde noen gårdparter i Sigdal (søre Støvern, Moen, Åsen), men eide ikke noe i Skinnes. Turi Larsdatter på Bjertnes var datter til Lars Jonsen Berg (ca 1627-ca 1676). Namnet på mora er ikke kjent. Far til Lars var Jon Larsen Berg (d. ca 1657), mor kanskje Ragnhild, farfar Lars Berg, farmor Gunor Torsteinsdatter (skifte 1625). Lars Berg d.e. eide deler i Strand, Foss og Krossgarden i Sigdal, og Ørpen i Krødsherad. Åse Olsdatter og Ola Jonsen Bjøre hører til blant mine forfedre (jeg stammer fra Ola Olsen f ca 1691), men allikevel veit jeg lite om Åse. Jeg har bare notert at ho antakelig var fra Flå. Det var skifte etter Åse Olsdatter i 1717, noe særlig mer har jeg ikke klart å finne om henne på side 283. Med hilsen Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Syvertsen

Hallo Jon, har vi felles aner likevel??Dette er egentlig et spørsmål til Halvor Aaby; I ditt første innlegg her nevner du en Guri Reidulvsdatter Råenhallen f. 1747. Står det noe i boka de om at hun er søsteren til Syver/Sjur Reidulvsen f. 1754 ? Han bodde sammen med sin kone Kari Ellevsdatter f. 1751 på Raaen i 1801. En av sønnene het Ellef Syversen f. 1790 på Raaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig god hjelp! Dette var kjempemoro! Har noen kontakter som muligens kan hjelpe meg videre bakover på noen av disse navnene.. Mail meg gjerne privat om en ukes tid..da veit jeg nok mer. jon.torp@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Her bør det vel også nevnes at Eli Klemetsdatter, som var gift med Eiliv Andersen Skinnes, kom fra Oppegaarden på Sokna, og var datter av Klemet Jonsen Oppegaarden. Klemet var fra Gulsvik, og denne slekten er det jo skrevet atskillige artikler om, både i Hringariki, Gjallarhorn og Genealogen. En oversiktlig slektstavle over Gulsvik-slekten er trykket i Gjallarhorn nr 19 fra 1997.Vennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Hallo Roar m. fl. Jeg kan bekrefte at Sjur Reidulvsen er bror til Guri Reidulvsdatter Rishovdeie. Sjur og kona Kari Ellevsdatter bodde i en del eller plass av Råen. Barna som er nevnt Krødsherad-boka: 1. Reidulv f 1784, tjente på Råen 1801, 2. Ingebjørg f 1787, 3. Eiliv (Ellef) f 1790, 4. Kristen f 1793 g 1824 m Guri Andersd. Ringneseie, i Heringrudmoen under Ringnes (mange etterkommere), 5. Sjur (Syvert) f 1796, g 1821 m Kristi Ellevsd. Gåran, i Slåtta av Gåran. Nr. 1, 2 og 3 flytta antakelig ut av bygda, slik at skjebnen deres ikke var kjent av bygdebokforfatter Andreas Mørch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Syvertsen

Halvor, Tusen takk for god hjelp. Du har nok rett i at NR. 1, 2 og 3 antakelig flyttet ut av bygda. Nr. 3, Ellef Syversen fikk barna Aase Ellefsdatter f.1811 (gift med Eilef Knudsen fra Sigdal, de fikk tre barn; Rannveig f.1843, Knud f.1848 og Tora f.1858) og Syvert Ellefsen f.1828 - d.18.07.1860 i Hurum. Syvert Ellefsen var gift med Andrine Kittilsdatter f.22.10.1825 i Tofte i Hurum. Syvert og Andrine fikk barna Edvard, Bernt Anette og Gustav. Gustav er min farfars far. Hvis noen ønsker flere opplysninger om de nevnte personer kan de kontakte meg på e-mail roar@syvertsen.net Hilsen Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thomassen

Min oldefar Nils Tomasen ble født i Krødsherad 5.8.1816, men er ikke nevnt i Andreas Mørch "Krødsherad bind 1" - så jeg tillater meg å henge meg på det opprinnelige spørsmålet: Hvem har tilgang til kirkebøker fra Krødsherad ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Egil.Andreas Mørch har gjort en utmerket jobb, men hadde litt for liten tid til å få med seg alle. Jeg har selv funnet mange som er uteglemt og ellers endel feil, som det er i de aller fleste bøker. Jeg har sogar vært i kontakt med "kryllingene" som har med en ny utgivelse å gjør, og har foreslått at man utarbeider en helt ny bok. Men det ønsker de ikke.Nes og Flå i Hallingdal er igang med et slikt prosjekt.Jeg skal sjekke opp i kirkeboka for deg, men jeg vil ikke bli veldig overrasket om faren het Thommes Nielsen og som bor hjemme på Winna ,9 år, i 1801.mvhTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thomassen

Hei Tormod,Takk for tilbakemelding. Jeg har vært inne på Tomas Nilsen fra Nedre Vinna selv, men bygdeboka sier at Tomas (i sitt eksteskap) ikke hadde barn. Det er vel bare kirkeboka som kan gi svar om han hadde barn før han ble gift og med hvem.Ifølge familetradisjonen vokste Nils Tomasen opp på Gulsvik i Flå. Bygdeboka fra Flå, når den kommer, kan kanskje også hjelpe meg videre.Min e-post adresse er egil.th@online no - og jeg hører gjerne fra deg igjen.MvhEgil Thomassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Egil.Det er ikke første gangen at Andreas Mørch utelot barn som ikke var født innenfor den ekteskapelige ramme. Vi får se.Jeg skal snakke med forfatteren av Flåbøkene en av dagene, Han har sikkert kontroll på Nils Thomassen. Jeg skal undersøke.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest berit knudsen

Hei JonUngkar Ole Evensen Overnseie fra Sognedalen med attest fra Hr. Bork...... og pike Aase Tostensdt. Rishovdseie. Caut. Ole Overenseie og Palme Redalen. Cop. 7/10 1804. (Iflg. kirkebok for X-herred.)Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Nils Thomassen var ikke født i Krødsherad. Derimot i Flå. Han var født 5,8, og døpt 8.9.1816 i Flå kirke.Foreldrene var: Thomas Nilsen og Margit Knudsdatter fra Stavnsplass. Det var et æktefødt barnmvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Tormod,Mange takk for hjelpen. Jeg skal korrigere slektskrøniken.Litt etterhistorie for en dramenser: Nils Tomassen bosatte seg i Drammen. Av hans ti barn døde tre tidlig, fem emigrerte til USA, en datter ble gift i Kristiania og bare min farfar ble boende i Drammen. Min far vokste opp i Drammen og min mor var fra Lier.MvhEgil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.