Gå til innhold
Arkivverket

[#4197] Jørgen Mathias Heckel f.ca.1787 Bergen


Gjest Alf Årdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Årdal

Sliter med en av mine forfedre! Er det noen som kan hjelpe,som har tilgang på kirkebøker på overfornevnte person og hans foreldre? Jeg finner han i folketellinga,der han er gift med Anna Dorthea Michelsdatter f.30.5.1798 Bergen,hvem er hennes foreldre? Så vidt jeg kan se hadde de iallefall (bekreftet) sønnen Lars Olai Jørgensen f.5.8.1822 Bergen,men folketellinga seier at J.M.Heckel hadde 2 andre barn,mens navnet hans og kona's Anna står oppgitt med variende navn med disse barn: Jørgen Michael Jørgensen f.30.7.1817 Bergen Seselia Jørgensdatter f.29.11.1825 Bergen så her er spørsmålet om disse er søsken til Lars Olai,og samme mor og far. Men hadde noen,mere info om J.M.Heckel og kona's foreldre hadde jeg vært takknemlig!Med hilsen Alf Årdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her finn du han fødd:28363 Nov 10 Nov 25 1787 Georg (=Jørgen) Mathias Georg Heugel muurmest.sven Marie Cathrine Solegaard DK (=Domkyrkja, Bergen)Du finn han òg i den militære undersøkinga 1803-05. Der har han ein bror som skriv seg for Olsen som patr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Og her finn du kona døypt (m/foreldre):16863 Mai 30 Jun 03 1798 Anna Dorthea Michel Olsen Rangele Persdtr hiemmedøbt KKDei vart vigde i 1815. Born: 1817, 1822 og 1825. Etter det eg kan sjå er alle borna med same foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Årdal

Takk for opplysningane! Ja...jeg har funne det under døypte i Bergen,men finner ikke Michel Olsen med andre barn,og samme kone! Men jeg finner Michel Torbjørnsen f.1758 med Rangele Inger Persdatter eller Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Årdal

Forstår hva du mener med barna!Ja..de er barna av J.M.Heckel,som jeg har nevnt i første innlegg,så de har jeg...men takk allikevel. Jeg har litt tvilsomme opplysninger om barna til Michel Olsen (Torbjørnsen) og Rangele (Inger)Persdatter eller Pedersdatter.Takk så langt...det med Heugel varianten til Heckel,fant meg ikkje inn:)Mvh Alf Årdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Mikkel T. var gift to gonger:4502 Michel Torbiornsen Anne Gunele Berndsdatter ungk. matros pige i froepr.  Mai291785 DK 11329 Michel Torbiørnsen Inger Rangele Persdtr enkemand matros pige i f.p. Sep 19 1791 Sep 22 1793 KK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er fire born som nok har same foreldre, sjølv om truleg kona eller presten ikkje var heilt stø i rette patronymikon til mannen hennar:15857 Apr 11 Apr 15 1792 Petter Annaias Michel Asbiáøárnsen matros Rangele Persdtr KK16295 Nov 16 Nov 23 1794 Lars Michel Torbiáøárnsen matros Rangele Pedersdtr KK16863 Mai 30 Jun 03 1798 Anna Dorthea Michel Olsen Rangele Persdtr hiemmedáøábt KK18000 Apr 19 Apr 28 1805 Gurine Elisabeth Michel Torbiørnsen matros Rangele Pedersdtr KKMe finn det same i 1801-teljinga:16494 Michel Torgesen Huusbonde leyer 43 2. ægteskab Matroos paa reysen F16495 Rangele Peersen Hans kone 23 1. ægteskab M16496 Ane Dorthea Michelsdtr Fælleds datter 2 M16497 Christina Peersen Konens moder 67 Enke af 2. ægteskab Faaer fattigpenge M16498 Aamund Peersen Logeerende 43 Ugift Matroos M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.