Gå til innhold
Arkivverket

[#4207] Udna Viarsdtr fra Matre, Skånevik (1713-1795)


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hvem var far til Udna? Var hun fra Matre? Hun ble gift med Knut Johannesson Indre Matre (1694-1757). Er det noen som har bygdebøker fra distriktet der? mvh Kjellaug R.P. kelly.petit@wanadoo.fr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Hei, Denne Udna har jeg i mine data over min manns slekt,jeg holdt på med denne slekten for en del år siden men det stoppet i den greinen opp på Udna, det stod ikke noe Skåneviks soga om hvor hun kom fra, eller hvem foreldrene var. Mvh Bente Engelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg går ut i fra at det ikke er mulig å finne henne i noen kirkebok heller da? Så der er jeg vel kommet til en 'deadlock' da. Takk for opplysningen så trenger jeg i hvertfall ikke lete etter bygdebøker. Jeg går ut i fra at Matre er i Skånevik soga? mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Hun burde vel stå oppført i kirkebøkene under vielser, der brukte de vel å føre inn navn på foreldre og fødested. Dette har ikke jeg gått nærmere inn på da jeg hadde så mange andre linjer jeg arbeidet med da.Jeg har navnene på forfedrene til Knut Johannesson, men dem har du gjerne selv? Matre er oppført i Skånevik soga. Mvh Bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jo, jeg har fedrene bakover til Knut Matre (4-5 generasjoner), men ingen kvinner her. Mulig at det er noe å finne ut av i kirkebøkene, men de har jeg dessverre ingen tilgang til annet enn de som er på nettet. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Hei Kjellaug .Her er svaret jeg fikk på min henvendelse til DA : Vi i Digitalarkivet foretar normalt ikke søk etter personer, hverken i dataene eller i originalkildene, ettersom dataene ligger der for dere å søke i, og vi ikke har tilgang til originalkildene. Men idag gjør jeg et unntak siden jeg sitter i Statsarkivet i Bergen og dermed kunne jeg ta en titt i kirkeboken.Den første kirkeboken for Skånevik begynner i 1745, dermed finner jeg hverken vielse, eller førstefødte. Jeg lette etter Haldor, men finner han kun som konfirmert og ikke som døpt, men presten begynte noteringen av døpte først i juni og det er mulig Haldor er født før den tid. Jeg fant heller ikke Anna eller Siri i 1756.Dermed var ikke kirkeboken til å så mye hjelp i avklaringen om hvor Udna er født og hvem foreldrene er (Mest sannsynlig ville en ikke fått svar på disse opplysningene ved hjelp av vielsen ettersom presten på den tiden sjelden skrev ned mer en nødvendig, opplysninger som fødested, fødeår og foreldre kom først seinere).Hvis dere vil sjekke ut kirkeboken selv for å se om presten kan ha flyttet rundt på sine registreringer, kan dere bestille mikrofilmkort fra Riksarkivet: [url="http://www.riksarkivet.no/Mikrofilm/kjopavfilm.html>Lenke Liste over tilgjengelig mikrofilmmateriale finner dere her: Lenke til i den videre letingen! mvhAnette Skogseth Clausen Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vel, dersom du skulle finne noe mer, så setter jeg pris på at du tar kontakt. Det blir vel nesten som å leite etter nåla i høystakken dette.. Min private mail er: kelly.petit@wanadoo.fr mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Jeg kommer ikke til å gjøre noe med dette nå ,da jeg er opptatt med andre slektslinjer for tiden. Men kanskje på nyåret, og skulle det dukke opp noe da så sender jeg en mail. Mvh. Bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.