Gå til innhold
Arkivverket

[#4212] Etterlyser tysker som ble sendt til oss som barn e


Gjest Ståle Idland
 Del

Recommended Posts

Gjest Ståle Idland

Min mor - Margrethe Lindeland Idland -vokste opp på garden Lindeland i Sirdal. Hun er født i 1937. Etter krigen - mor tror det var rundt 1950 - kom det en gutt til gards. Det eneste mor husker er at han het Gerhard - og kom fra Berlin området. Gerhard snakket kun tysk - og det var det ingen i familien vår som kunne. Derfor ble nok kontakten minimal. Han ble naturligvis som ett familiemedlem etter hvert - ,men reiste til slutt tilbake til Tyskland. Dessverre er det ingen i familien som har adressen. Nå har vi lyst til å få kontakt med ham. Er det noen som kjenner til disse "tyskerbarna" - hvem organiserte reisene, og hvor kan man finne opplysninger om dem ? Vennligst send meg mail - eller legg inn info på denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Vågene

Naboen vår hadde også et barn fra Tyskland, men dette må har vært sommeren 1960 eller 1961. Hun het Angelica og var fra Berlin. Hun hadde vært i Norge flere somre og kunne snakke norsk. Vi ble bestevenner den sommeren. Skuffelsen var stor da jeg skrev brev til henne i Berlin og det kom brev tilbake at hun ikke kunne lese det! Så slik strandet vennskapet for 7(8)-åringene. Jeg har tenkt på henne flere ganger. Det hadde vært artig og funnet henne igjen!Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Idland

Ingrid - dersom du vil, så kan jeg oversette brevet for deg - eller deler av dette. Kan du sende meg adressen i alle fall - kanskje personen kan lede meg til "min" person ? Angelica vet vel i alle fall hvem som sendte dem , og hvem som organiserte turene. Min mail adresse er : stale.idland@c2i.net Ta kontakt alle som vet noe om dette - eller dersom du også leter.... - sammen klarer vi kanskje finne utav det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Vågene

Ståle! Dessverre etter alle disse årene eksisterer nok ikke brevet lenger! Håpet mitt var kanskje at noe skulle dukke opp her. Kanskje vi kan finne ut av det sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.