Gå til innhold
Arkivverket

[#4215] Familien Bø i Vesterålen


Gjest Kate Øren
 Del

Recommended Posts

Gjest Kate Øren

Per Christian Bø er høgst truleg son til Hans Christian Bø f. ca. 1847, frå Bø i Vesterålen, Sortland sokn.Det eg lurer på er kven som er mor til Per og mor til Hans. I FT tyder opplysningane på at konene på det tidspunkt er stemødre (eller døde).Elles er eg interessert i opplysningar som kan bringe meg vidare bakover frå Hans Chr. Pederson Bø. Faren Peder Chr. er fødd kring 1780 ifølgje FT, og eg trur han er son til Hans Ingebriktson Bø, skjønt eg slett ikkje er sikker på om det er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Tror du blander gården BØ på Sortland med BØ i Vesterålen. Bø i Vesterålen og Sortland er to forskjellige kommuner som begge har en gård som heter BØ. Mvh. Pål W. Martinussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd H Bjugn

Her trengs det flere opplysninger hvis man skal forsøke å hjelpe. Hvilke folketellinger og gård/kommune er det du finner disse personene du nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Ja, det er det som er problemet. Eg er overhodet ikkje kjent med området, og har nettopp byrja med slektsforskning i Nord-Noreg.For Bø i Vesterålen finn eg garden Bø (Elvekroken) i 1865-tellinga. Eg er ganske sikker på at dette er rett gard og rett familie. Hans Chr. Pedersen, f. 1809, gardbrukar og sjølveigar. Gift med Hanna Andreasdatter. Det står imidlertid at barna er hans søner/døtre, og eg lurer difor på om Hanna ikkje er rette mor. Her er også Peder Chr., kårmann, f. 1780.I 1801-tellinga fann eg to Bø-gardar som kunne passe. Båe med ein Hans som husbond, og båe med søner som heiter Peder. Den eine garden heiter Bø -Nykvågen. Hans Ingebriktson, f. 1751, er gardbrukar. Sonen Peder er fødd 1777.Den andre garden har ein Hans Hansson som "jordmann, sygelig", f. 1756. Sonen Peder er her fødd 1789, noko som er litt seint.Eg har sett på namnebruken for å sjå om det er ein samanheng, og då kjem den siste garden betre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Håkon Bjugn

Ja, som Pål W. M. antyder så blander du to forhold. Både i Bø kommune og i Sortland kommune er det en gård med navn Bø. I 1865-tellinga er det Bø i Sortland (Elvekroken)du har funnet, og det er Sortland kommune du bør holde deg til i første omgang. Jeg tviler på at den Peder Hansen du etterlyser er fra Nykvåg i Bø kommune. Den P.H. (1778-1846)du nevner ble gift to ganger i Bø kommune: 1. Marta Andersdatter i 1802 -(ingen barn nevnt)og 2. med Anne Margrethe Johansdatter i 1819 og fikk to døtre med henne. I 1801-tellinga bør du ikke låse deg til gårder som heter Bø. Slektsbok for Sortland er under utarbeidelse, men ikke ferdig. Jeg kan dessverre ikke bidra med mye i Sortland kommune, men kanskje ei etterlysning rettet mot gården Bø i Sortland kunne være et forsøk verdt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.