Gå til innhold
Arkivverket

[#4217] Tveten - Disen- Hovland på Modum


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er kanskje mulig at 'slektskapet' til Sønsteby i virkeligheten går gjennom Peder Eriksens kone Maren Nilsdtr., som jo ville være etterkommer til Syver Sønsteby, og så har muntlig tradisjon kanskje forkludret det hele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Når det gjelder Peder Eriksen har jeg ikke mye å bidra med. Det som kan nevnes er Peder Eriksens bygselseddel på halve øvre Sønsteby. Datert Bragnes 08.01.1686 under mad. Mette Jørgensdatters hånd.Mener og ha lest at Peder Eriksen Sønsteby har eid i gården Tangerud.Du nevner en Erik Mikkelsen på Engelstad som en alternativ far til Peder. I den sammenheng vil jeg nevne at Ingeborg Syversdatter fra Sønsteby hadde en søster Kirsten Syversdatter som ble gift til Engelstad. Hvis jeg ikke husker feil, med Erik Mikkelsens farbror Lauge Eriksen.Du skriver at Nils Pedersens ekteskap med Bodil, ikke stemmer ut fra det jeg skriver. Det er vel ikke utenkelig at Nils kan ha giftet seg på nytt, etter Ingeborgs død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for innspill vedr. Peder Eriksen, jeg skal ha dette i bakhodet.- Jeg formulerte meg kanskje litt klønete, men det jeg mente ikke stemte var at Nils Pedersen skulle være sønn av Peder (vel den Peder Hansen du nevner), ettersom han skulle ha dødd uten livsarvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Er det forresten kjent hva som var opphavet til Åse Corneliusdatter Hovlands 2. mann Amund Jonsen (ca. 1636-1693), på Hovland fra 1666?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg tar sjansen på å hekte meg på med et spørsmål om Nils Amundsen, dvs. den eldste sønnen til Aase Corneliusdatter og Amund Johnsen. Jeg har ham født i 1666, gift med Ingeborg Pedersdatter og død i juli 1717. Regner med at Nils og Ingeborg hadde flere barn enn min 5-tippoldefar, Peder Nilsen (1702-1766), men der er jeg blank. Er det noen som vet noe mer?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Håper dette kan være til nytte.Hofland, Modum prestegjeld 09.06.1718Niels Amundsen, dødJngebor Pedersdaatter, enkeDeres sammen avlede barn:1. Peder Nielsø 16 år2. Amund Nielsøn 2 år3. Bergette Nielsdaatter4. Jngeborg Nielsdaatter5. Karj Nielsdaatter6. Aase NielsdaatterAlle barna er ugife. Sølv: P:H:S:J:E:D: Sterboet tilkommer i Hovland 1 skipp. 11 lisp. 2 rem. SAKO EMS Skp. 3b folio 577b-580.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Litt til:Hoffland Modum hovedsogn. 30.04.1737Jngebor Pedersdaatter, dødNiels Amundsøn, død førOle Poulsøn, enkemannBarn i første ekteskap1. Peder Nielsøn, myndig2. Amund Nielsøn 21 år3. Berthe Nielsdaatter g.m. Joen Simenssøn Hervig nu boende på Bragenes.4. Jngebor Nielsdaatter, død, var g.m. Andor Anderssøn boende på Braaten Modum hovedsogn. a. Marthe Andorsdatter 9 år5. Karen Nielsdaatter g.m. Ole Gregersøn boende på Rød Modum hovedsogn.6. Aase Nielsdaatter g.m. Ole Jverssøn boende på Gulsrud Modum hovedsogn.Peder curator for Amund, Andoe verge for datteren. Jordegods i Hoffland. Hjemmel skifte etter hennes første mann Niels Amundssøn 09.06.1718. SAKO EMS Skp. 7c folio 555b-557. Samme skifte også SAKO EMS Skp. 8 folio 52-52b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hjertelig takk for tilbakemelding! Opplysningene gav et vesentlig fyldigere bilde.Tar sjansen på et spørsmål til: Sier kildene noe om bakgrunnen til hhv. Ingeborg Pedersdatter og hennes svigerdatter (min 5-tippoldemor) Karen Knudsdatter (som ble gift med Peder Nilsen Hovland)?Hvis min tolkning av kildene så langt er riktig skal min 4-tippoldemor være Kirsti Pedersdatter (1741-1807?) og hun ble gift med Elling Andersen, muligens fra Sigdal (se Disen).Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til 21, vedr. Tollevsgard, Nes: Gården er vel ikke behandlet ennå, så vidt jeg vet (i hvert fall ikke i bind 1 av gårdshist. for Nes som jeg har sett). Imidlertid har jeg annetsteds, muligens i de to utgitte bindene av gårdshistorien for Flå, sett oppgitt at Øystein Ellefsson Hilde d. omkr. 1610, skulle være sønn av Ellef Bjørnsson Tollevsgard.Tenkte du, Jan, at Øystein Hilde og Bjørn Ellefsen Hovland evt. kunne være brødre? Hva bygger du i så fall dette på, bortsett fra forekomsten av navnene Ellef og Bjørn der baki?Øystein Hilde skal ha blitt veldig gammel, han var kanskje f. omkr. 1535. Jeg har ikke 'regnet' på generasjonene rundt Bjørn Hovland - kan han ha blitt født på nogenlunde samme tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Vedrørende innlegg 33. Dette er en tidsperiode som jeg ikke har så mye kunnskaper om. Så her kan jeg ikke hjelpe til så mye. Jeg har et spor du kunne følge opp. I innlegg 31 er det nevnt sølvtøy ved skifte på Hovland, med bokstavene P:H:S:J:E:D:. Dette passer fint med et ekteparet Peder Hansen og Ingeborg Eriksdatter på Korsbøen. De hadde faktisk en datter som heter Ingeborg. Dette er et skudd i blinde fra meg, men burde følges opp. Vedrørende innlegg 34. Det jeg nevnte om Bjørns eventuelle bakgrunn fra Hallingdal, var noe jeg tok etter husken. Jeg gjorde noen notater om dette for kanskje 15 år siden. Dette og mer til forsvant i en datakræsj. Her vil jeg ikke stole for mye på hukommelsen. Burde vel holdt kjeft om noe jeg per i dag, kan ha problemer med og dokumentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til innlegg 27 vedr. Peder Eriksen Sønsteby og Engelstad:Et søk i fotokopien av 1666-mannt. og digitalt i samme for Modum, samt digitalt for hele Bragernes og Hadeland prostier, synes å vise at det bare er én aktuell kandidat for Peder Eriksen på Sønsteby, og det er sønnen til Erik Mikkelsen på Engelstad. - Det er også en husmannssønn på Hurum av uviss alder ved navn Peder Eriksen, men Sønsteby-bonden er vel trolig ikke ham.I Modums historie sies det at enken på Dignes eier Engelstad i 1617, og at brukeren på Dignes 1612-17 het Erik. Det sies vel ikke direkte, men antydes vel at den senere eieren av Engelstad, Lauge Eriksen Fossen på Engelstad (og da vel Erik Mikkelsens far Mikkel Eriksen) skulle være sønn av Mikkel Dignes. Kan dette stemme?Hvor kan denne Mikkel Eriksen ha oppholdt seg?Ellers var det interessant det som sto at Kirsten og Ingeborg Syversdøtre (Sønsteby) hadde odel i en av Lunde-gårdene i Ringebu. Det dreide seg kanskje om en av dem som lå i Venabygd, for de i Fåvang var i hvert fall ikke i bønders eie i 1668 (iflg. den heller kortfattede gårdshistorien for Ringebu). I 1647 var det Jens Hovland i Modum som rådde bygselen på halvgården Lunde av skyld 2 huder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Ad innlegg 36.At du ikke finner Peder Eriksen andre steder en de to du nevner, utelukker ikke at det er fler med samme navn. Det er flere mantall som ikke har med barn i så ung alder. Uanset ville jeg sjekket de andre mantallene også. Midt på 1660-tallet ble det tatt opp i hvertfall fire mantall.I mine notater har jeg bl.a. følgende om Erik på Dignes n. 1612-1620 men trolig død 1616 eller tidligere. Gift med Karen Jonsdatter. Karen giftet seg muligens med Halvor Jonsen på Engelstad. Som barn av Erik arbeider jeg med følgende mulige oppsett. Mikkel Eriksen, Sebjørn Eriksen, Oluf Eriksen, Lauge Eriksen, Tord Eriksen, Ingeri Eriksdatter i Gulbrandsdalen, Guri Eriksdatter, Birgitte Eriksdatter.Mikkel Eriksen tror jeg startet sin 'karriere' på Engelstad. Er trolig identisk med Mikkel på Engelstad nevnt i hvertfall 1624-1630.Når det gjelder Lunde så har jeg ikke undersøkt noe særlig ennå. Kan nevne at Lunde var arv. Syver Sønsteby skatter av to huder allerede i 1615.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for mer interessant info.Når det gjelder manntallene og Modum, ser det ut til at det bare er bevart ett: Sogneprestens fra 1666. Mt. 1664 og fogdens manntall mangler fullstendig.Til gjengjeld ser det ut til at det i hvert fall for Modums vedkommende er talt småbarn med i 1666, som jo også var hensikten med dette siste manntallet. Jeg ser barn ned til ett år der. Jeg tror det kan være et større problem når det gjelder de eldre ungdommene som ble talt i 1664, enkelte områder har ikke talt disse på nytt i 1666, og det kan være et problem dersom 1664-manntallet senere ble borte. Om dette er en problematikk som også gjelder Modum, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Til Jans innlegg 20 kan bemerkes at Hovlandgodset til Jens Fingarsson på Rolstad er i 1624 spesifisert som 2 lp i Hovland i Sigdal. Dermed er Jens Rolstad 'sjekket ut av saken'.Dette med interessant jordegods blant Modumbønder kunne fortjene en grundig behandling. Det er ikke bare snakk om Lunde i Guldbrandsdalen, men også Elstad i samme dalføre og Simonstad på Hedemarken og flere interessante gårder på Ringerike, bla. Sørum og Søhol som gjenfinnes blant bønder på Modum. Dessverre er Modumbøkene svært fragmentariske i sin behandling av de jordeiende slektene på 1500- og 1600-tallet.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det har tydeligvis vært en del forbindelse mellom nettopp Modum og Ringebu:Haldor Pedersen Myklebø i Gausdal (f. ca. 1616) fikk skjøte 17/2 1657 på 1 1/2 hud 2 kalvskinn i Elvestad i Ringebu av Amund Ufindsen på Furu i Modum. 25/6 1666 var det på tinget i Ringebu en sak mellom Haldor Pedersen Myklebø i Svatsum og Torger Olsen Rottås vedrørende Brattløkken, som lå under Elvestad. Skjøtet av 1657 ble nevnt i den forbindelse.Ellers har jeg sett at det heller spesielle navnet Ufind (også 'Offin(d')og lignende stavemåter)finnes både i Modum og Gausdal på 1600-tallet, men har ikke sett det andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest kjersti amodt

Hei Det er lenge siden dette evnet er diskutert. Desverre vet jeg ikke noe bakover på dette emnet. Men lurer på hvem Ole Pedersen Hovland på Modum var sønn av. Og hans kone.Han ble gift Heggen Prestegjeld 28.12 1734 med kirsti Trygsdatter med kongelig bevilling. Det ernevt i Tellingen 1765 på Hovland Jeg kjenner til 3 barn da1.Løk Olsen døpt 07.13 1738 faddere Marthe Mattisdatter Ovren, ...Gabrielsen Ovren, Trygg Tryggsen refsal, Claus bentsen Refsal, Ingebor Pedersdatter Jaer2. Peder Olsen n.1765 på Hovland3. Amund olsenLøk Olsen ble g.m10.09 1769 med Taran Andersdatter sannsynlig fra Disen Forlovere Ole Trulsen spone og Amund Olsen ibidPå slutten av 1700 tallet flyttet Løk til mellom Sørum i Lierdet hadde vært gøy om noen vet noe jeg ikke vet.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Kjersti! Ole Pedersen Hovland og Kirsti Trygsdatter hadde ihvertfall sønnen Tryd (dpt. 2.Feb.1736) i tillegg til de tre du har nevnt.Når det gjelder Taran Andersdatter (ca.1746 i Sigdal? - død 12.1.1810 i Lier) bodde hun og familien på Disen fra ihvertfall 1763 (Har funnet tre søsken til Taran (Elling, Karen og Niels). Mener bestemt at de kom fra Sigdal eller Eggedal. Foreldrene, Anders Ellingsen og Sønnev Olsdatter, giftet seg i Eggedal 18.4.1736. Taran Andersdatter var søster til Elling Andersen som er nevnt i Liers Historie som husmann fra rundt 1797 på plassene Dammen og Lelangen under Sjåstadverket.Jeg har notert meg 11 barn etter Taran Andersdatter og Løg Olsen: 1-3) trillinger f.22.8.1770-alle døde 22.8-1770 (df.gutt, Lars og Anders) 4) Gunhild (f.31.8.1771) 5) Sønnev (f.12.4.1774) 6) Anders (f. 26.9.1776) 7) Ole (f.23.7.1779) 8) df.gutt (f.17.7.1781) 9) Tryg (f.9.7.1782) 10) Elling (f.30.10.1784) 11) Kirsten (f.15.3.1788).Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Nei kjell Dette var gøy å få vite. Vet du om Ole Pedersen ellet Kirsti Tryggsdatters opphav, siden de kom til Hovland?Jeg har prøvd å finne ut dette, men er ikke flink nok.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Jeg vil ikke si noe sikkert men følgende folk bør sjekkes. 17.09.1755 skifte på en husmannsplass under Østre Sønju på Eiker etter Tryg Trygsen. Hans første avdøde kone var Gunnild Olsdatter, enke Åse Iversdatter. Blant Trygs barn med Gunnild nevnes vristen Olsdatter gift med Ole Pedersen på Bjølgerud, Modum. Datterens navn er noe klusset til, men lenger ut i skiftet nevnes Kirsten Trygsdatter. SAKO EMS skp. 13a folio 137-137b.Ut i fra andre kilder jeg ikke har anledning til og komme innpå nå så var nok Tryg identisk med en med samme navn som tidligere var på Lerskallen og Refsal på Modum og østre Borge på Eiker. Tryg var igjen trolig sønn av Tryg Pålsen, og Kirsten Jonsdatter, Hassel, Modum. Tryg igjen sønn av Pål Trygsen, Hobbelstad, Eiker og Hassel, Modum. Påls slekt kan følges videre bakover i flere generasjoner. Kirsten Jonsdatters har opphav på Selvik på Hurum.Gunnild Olsdatter datter av Ole Jonsen og Ragnild Olsdatter. Skifte 12.07.1708 etter Ragnild på Bøen, Modum. SAKO EMS skp. 3a folio 303-307.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Kjersti! Jeg har selv aner tilbake til Hovland. Elling Andersen som jeg nevnte var min 3t-oldefar. Han var gift med Kirsti Pedersdatter Hovland (f.nov 1741). Hennes far het Peder Nilsen Hovland. Peder-navnet synes å gå igjne, men jeg klarer ikke å finne noen direkte kobling til din Ole Pedersen.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Jan og KjellTusen takk Jan for alle nye opplysningene du har.Jeg lurer på hva gjorde det at Ole Pedersen kjøpte Hovland 1761 med odelsskjøte. Ole Pedersen er nevnt på Hovland da han gifter seg 1734.Hilsen kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

HeiJeg lurer på hvorfor det ble søkt om bevilling for at kirsti tryggsdatter og ole pedrsen Hovland des 1734. er det fordi de var slektninger?Kjøpte ole Pedersen Hovland uten å ha slektstillknyttning til denne gården?Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H.Bakken

til Tormod - Ser ifra ditt søk 13/11-2000 at du kjenner historie nærmere vår tid om bl.din ane Gierson Olsen, Hovland. Jeg mener også kommet frem til Gierson og jeg lurer på om du kan stadfeste at jeg er på riktig spor med min ane -Gierson Olsen bl.a. en datter: Karen f.1688-d 14/4-1742 g.22/10-1713 m. Joen Torgersen Sønsteby f.1676 - d 1753de igjen en datter: Sarcha f. 1719 -d 1810 g.1743 m. Ole Sørensen, Tingelstad f. 1719-d 1806 hans far Søren Thomassen Braaten-har ikke noe merde igjen en sønn: John Olsen f.1763 Sandager g.m. Dorthe Olsdatter er ikke sikker men tror hun kan være datter av Ole Hansen Engelstad og Ellen Hansdt. Gunnerudde igjen en sønn Ole Jonsen f.1796 d.1877 bodde Ødeverp g. 811-1824 m. Larine Olsdatter f. 1804 d.1882 fra Brekke til hit er jeg sikkerkan du vlg. gi meg et hint - takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Min ane i denne saken er sønnen Lars. Når det gjelder Karen , vet jeg at hun var født i mars 1688, død torsdagen før 19.4.1742, sikkert 14.4. og ble begravet 27.4.1742.Jeg har ikke registrert noen mann og eventuelle barn. Men Sarcha navnet er jo i familien. Sarcha Catosdatter fra Skien? Navnet Sarcha er vanlig i Tsjekkia.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Til Finn H.Bakken. En artikkel i Årsskrift for Modum Historielag 1989, 'Gamle Modum' har en artikkel skrevet av Jon Mamen som bekrefter din antagelse om at Dorthe Olsdatter er datter av Ole Hansen Engelstad (eller Sponelandet eller Brekke) og Ellen Hansdt. Gunnerud. Artikkelen heter 'Søskenflokken fra Brekke' og siterer blant annet en gammel opptegnelse, trolig ført i pennen av to av Dorthes nevøer. I den fortelles det blant annet om Dorthe: 'Dorthe Olsdatter havde i nogen Tid bestyret en Omgangsskole, for hun i sit 27de Aar blev gift. Derefter boede ogsaa hun paa Ødeværp, der var delt imellem hendes og Søsteren Annes mand. Hun satte høi Pris paa huslig Lykke, og hun fandt den i mange Aar med sin Mand og sine 3 Børn, indtil hun maate begræde Tabet af begge sine Døtre, der døde ugifte 20 og 39 Aar gamle. Fik hun som Husmoder en ledig Stund, glemte hun ikke Bogen. Hun døde paa Ødeværp den 21de Februar 1834, henved 69 Aar gammel. Hendes Mand og hendes Søn med Kone og 2 Børn vare da hendes kjære Efterladte.'Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.