Gå til innhold
Arkivverket

[#4231] Ekle og Einarsvoll i Lom


Gjest Per Bragstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Bragstad

Er det noen som har nærmere kjennskap til gårdshistorien til disse to gårdene i Lom? Ft.1801 viser hmd. Jacob Eriksen og hans kone Guri Andersdatter samt 5 barn hvorav Mads Jacobsen 22 år er i mitt søkelys. Stamruller for Gudbrandsdalske kompani (?år) viser at denne Mads er født 1779 og har anmerkningen Trondhjems Stift.Min 3xtippoldefar Mads Jacobsen Wold synes å dukke opp ingenstedsfra da han i 1807, som landsoldat, blir gift i Trondheim Domkirke med Berit Iversdatter Nergård (fra Røros).I ft.1801 for Stene i Strinda finner jeg en tjenestekar Mads Jacobsen samt en tjenestepike Berit Iversdatter. Han er muligens identisk med den Mads Jacobsen Leeren som 1803 blir innrullert i det Strindenske 1.kompani og som fra 1812 er musketer. Min Mads var musketer da hans yngste datter ble døpt i 1815. Alle disse Mads'ene er født omkring 1779/80. Muligens vil et eventuelt skifte etter Jacob Eriksen/Guri Andersdatter kunne fortelle om disse Mads'ene er en og samme person. Noen som kan hjelpe meg? Var det forresten mulig å bli oppført to steder samtidig i ft.1801?Per Bragstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Tilfeldigvis er teksten til bygdebokverket for Lom på det nærmeste klar. Den Mads du finner i stamrullen og 1801 vokste opp på bruket Garmosøygarden, som var husmannsbruk under Einarsvoll i Vårdalen statsalmenning på nordsida av Vågåvatnet. Ved skiftet etter foreldra i 1810 var han riktig nok i Trondheim (stift). Det framgår ikke av vår avskrift om han var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Kan denne Mads fra Garmosøygarden ha reist til Trondhjems stift like før tellingen i 1801 og ved en feiltagelse ha blitt telt to steder (i Strinda og i Lom)? Måtte alle personer være hjemme da tellekorpset kom, eller satt presten og hans medhjelpere på prestegården og "saumfor" gårdene i bygda? Jeg hadde håpet at anmerkningen om Trondhjems stift i Stamrullen kunne dateres nærmere, men det er i alle fall et godt utgangspunkt at skiftet bekrefter opphold omkring 1810.Takk til Arnfinn Kjelland for opplysningene. Dersom denne Mads med dette forsvinner fra Lom for godt, øker det vel sannsynligheten for at det er min Mads. Min 2xtippoldemor får navnet Elisabet Gurine og kan altså være oppkalt etter Guri Andersdatter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.