Gå til innhold
Arkivverket

[#4235] Hans Grenader Hansen


Gjest Bjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei søkerlitt flere opplysninger om Hans Grenader Hansen fra barneboksklassikeren til Jørgen Moe " i brønden og i Tjærnet.Han er f.1754 og døde april 1834 på Moe. Trenger også litt flere opplysninger om hans andre ekteskap med Marie Borgersdatter.Takker for et hvert innspill. Mvh.Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Det er en artikkel om Hans Grenader i Hringariki nr 1 fra 1998. Artikkelen omhandler mest etterslekt i 2.ekteskap, samt en del av anene til hans svigerdatter Kjersti Olsdatter Klype.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Jo takk for det Ole jeg har fått en Kopi av det men lurte på om det fantes noen fler opplysninger rundt han.Han var en Gevorben soldat og jeg lurer på om han tjenestegjorde noen gang eller om han var i noen strid?.Takker for all videre hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Er det noen som vet om Jørgen Moe skrev noe mer om Hans Greanader enn de to som er nevnt over. Ellers er alle opplysninger gode.Mvh.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen.Hans fikk også en datter Mari f.1797. og Mads f.1815.Men fikk han noen flere barn.Trenger også og vite litt mere om Jørgen Moe. Når flyttet han fra Hole fks.Takker for all hjelp som måtte komme. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Jeg søker opplyninger rundt Hans Grenader Hansen Etter hva jeg tror var han med i den store krigen rundt 1810-1814.Men er det noen som sitter med andre opplysninger om han.Vet han døde på Mo gård i 1834.Takker for alle innspill Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Jørgen Moe var fødd i Hole i 1813. Han vart cand. theol. 1839, altså kring 26 år gamal. Han må då ha vore student ei tid, men når han dro frå heimbygda for å gå på skule/studere veit eg ikkje sikkert. Men eg vil tru det skjedde seinest 1830, truleg nokre år før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.