Gå til innhold
Arkivverket

[#4237] På søk etter opplysninger om Johan Pers(s)on Hamme


Gjest Irene Ekeberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Ekeberg

Hans kone het Anna(?) Mathilde Hammerstrøm, f. 1859, d. ca. 1918. Han flyttet senere til Mo i Rana. Jobbet som "Rallar" og ble formann("Stiger") på Ofotbanen. De hadde flere barn: Anna Charlotte, Birger, Sigurd, Evald og Elna. Skulle så gjerne fått vite litt mer om hans foreldre, mine tippoldeforeldre.....Noen som kan hjelpe meg??? På forhånd takk!Irene Ekeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Irene.Du må nok få tak i microkortene over husførhør /dåp o.l. fra Sverige.Biblioteket i Tønsberg vil være behjelpelig med det.Jeg har selv funnet slekt fra Gunnarskog på 1700 tallet. Det var ikke på Hammerstrøm.Lykke til!mvhTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Hei! Jeg var en tur til Landsarkivet i Göteborg, og prövet å finne Johan når jeg var der. Jeg prövet först å finne Johan Pers(s)on Hammerströms födsel i Gunnarskog 1859, uten resultater. Da fortsatte jeg med noen slumpvis valgte år i "utflyttningslängden", og fant ham 21.08 1884. Han flyttet alene fra Stommen i Gunnarskog til Luleå. "Husförhörslängden" for Stommen i 1884 gav födselsår 1849 (19/7).I födselsboka står for 1849: födt 19/7, döpt 20/7, fra Stommen. Föräldrar h.ä. Per Ersson o. hustru Stina Hammarström. Faddrar h.ä. Olof Persson och dess hustru Cajsa Hammarström, derstädes. Moderns ålder 35-40 år. (h.ä. = hemmansägare) I husförhörslängden for 1849: Per Ersson f. 26/10 -05 hustru Stina Hammarström f. 8/5 -10 barn: Magnus f. 1835 (fikk ikke med dato her) Fredrik (1840-51)(fikk ikke med dato her) Anna f.1843(fikk ikke med dato her) Kerstin (1846-48)(fikk ikke med dato her) Johannes f. 19/7 1849Men på Stommen bor også Johannes Hammarström, f. 8/10 1786 i Elgå, som er gift med Marie Olsd. f. 9/11 1794 i Gunnarskog. De har flere barn. Et er Cajsa, ugift datter.Her ble jeg nödt å gå p.g.a. at Landsarkivet lukket for dagen...M.v.h. Vibeke Lund Åhling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Til Vibeke.Hei!Jeg undret på om du kjente til om at det planlegges et riksarkiv i Strømstad i fremtiden.Jeg har blitt fortalt det for tre-fire år siden.Kjenner du noe til det??Jeg har slekt i Glava , Gunnarskog , Køla, Stillerud , Blomskog på 1800 - 1650 tallet.Jeg har sett på mange av filmene ( microkortene), men da man tidlig på 1700 tallet brukte kullstifter ble det vanskelig å tyde skriften på microkortene.Kirke skriveren på Blomskog var helt forferdelig. Umulig å tyde når det gjaldt fødte 1748.Jeg synes det å reise til Gøteborg blir noe langt.mvhTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Ekeberg

Vibeke Lund Åhling!Takker deg så hjertelig for hjelpen med å finne ut litt mer om Johan Person Hammarstrøm!! Nå blir min mor meget glad!!Det er flott at folk engasjerer seg i andres slekts-gransking! Hjertelig hilsenIrene Ekeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Ekeberg

Tormod Thoresen, hei der!! Tusen takk for godt råd, men som du ser så ble "floken" løst av Vibeke Lund Åhling!Takk for at du tok deg tid til å svare meg!!Vennlig hilsen Irene Ekeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Til TormodDessverre vet jeg ikke noenting om arkivplaner i Strömstad. Landsarkivet i Göteborg har mikrokort for Västra Götalands og Värmlands län. Men for deg tror jeg at det er bedre å dra til Karlstad (särlig hvis du trenger å se originalene - det er såfremt jeg vet der som originalene for Värmland oppbevares nå. De var i Göteborg för, men blev sendt til Karlstad da det blev bygget landsarkiv der).M.v.h. Vibeke Lund Åhling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Til IreneHvis jeg får tid og du er intressert kann jeg se hvis jeg finner noget mere neste gang jeg besöker Landsarkivet. Jeg skal hvis tiden rekker dit igjen om noen dager.M.v.h. Vibeke Lund Åhling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vibeke Lund Åhling

Nå har jeg besökt landsarkivet igjen. Det kom fram en del "nyheter".husförhörslängd 1851-55 Per Ersson f. 26/10 1805 Gunnarskog Gick åt Norrige 1852 [han er altså kommet tilbake] hustru Stina Hammarström f. 8/5 1810 Gunnarskog s[on] Magnus 8/12 1835 Gunnarskog s[on]Fredrik 25/1 1840 Gunnarskog död 13/5 1851 d[otter] Anna 19/9 1843 Gunnarskog s[on]Johannes 19/7 1849 GunnarskogFlyttningslängd+husförhörslängd 1856-1860: Per Ersson flyttet til Toten [i Norge]21/2 1861. hustrun Stina Hammarström d. Anna Persdotter Flyttet 1862. s. Johannes Persson s. Magnus Persson lösdriveri 1864. arb. att. 6/5 1863. Til Kristiania 6/8 1864.Om Johannes er det skrevet noenting som vi (hjelpsomme ansatte og jeg) ikke klarte av å lese. Vi er alle enig i at det så intressant ut. Muligens begynte det med varnad.....för..... jeg skal pröve å finne ut hva det står.Jeg har ikke sökt i flyttlängden etter Anna.Og så bakover: Per er födt 26/10, döpt 27/10 1805, sönn av Eric Larsson fra Gravås, mor h[ustrun]Britta Jönsdr. Test. Gunnar Olsson, [uleslig] Olsson, h. Ingrid Mattsdr., alla Grafås. Moderns ålder 34 år.Stina er f. 8/5, döpt 9/5, 1810 fra Timmeråsen i Stommen. Far: Mathias Hammarström, hustru Kari Andersdr. Test. Mäster[?] Hammarström, h. Annicka Nilsdr, dr[ängen] Johannes Hammarström, Britta Maria Hammarström, alla från Stommen.Husförhörslängd 1806-1811Mathias Hamarström f. 22/? 1882 Elgå hustru Kari Andersdr f. 1776 ?uleslig Gårdsjö? [muligens S. eller L. ] son Magnus f. 1807 Stommen dotter Stina f. 1810 StommenHusförhörslängd 1806-1811 Erik Larsson f. 1779 ....ed h Britta Jönsdr f. 1771 [Ny sn? vansklig å lese!] s ? Eriksson f. 1791 Myre? Til Gröttvål? [vansklig å lese!] 1810 d. Marta f. 1800 s. Per f. 1805 d. Kjersti f. 1809 svärmor Ingeb. Svensdr. f. 1744 Gröttvål? död 31/3 1809[det finnes et sted som heter Gröttvål i Gunnarskog. Kann stå Grästvål, Grättvål eller lignende.]Husförhörslängd 1800-1806 Eric Larsson f. 1779 26/10 Rexed [finnes et sted som heter Räxed/Rexed i Gunnarskog] h Britta Jönsdr f. 1771 Myre? med flere - fortsettning fölger etter neste besök.I 1865-tellingen ved sök på Hamm* finnes en Magnus Hammarström i Tvedestrand. Det er en sönn av Johannes H.f. 1786 som flytter ut med attest i 1857 - muligens en fetter av Stina H., og ikke hennes sönn=Johannes bror.Finner bare en P* E* födt i Sverige i Toten i 1865-tellingen (Vestre Toten). Han kaller seg Peder Eriksen, enkling, 61 år. Hvis han er Per Ersson er han ikke enkling..... Tjenestepigen Guline Evensd., ugift, og sönnen hennes August Peders., 12, bor sammen med ham.Jeg skal tilbake igjen om noen dager; hvis jeg hinner ser jeg om jeg finner noget mere.Hilsener Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med i innleggene og lurer på om familien Hammarstrøm på noe vis kommer i familiær kontakt med familien Mokvist også en familie i Stommen Gunnarskog? I tilfelle kan jeg kanskje bidra med noen navn. er usikker på hvodan Mokvist skrives men den siste jeg kjenner til i den familien er Svenn. Hans kone het Anna og de hadde/har to piker. Annas pikenavn er meg fortalt å være Hammarstrøm. Det svever også navn som manne og bror uten at jeg kan huske etternavn. Har i Arvikakatalogen funnet at detfemdeles lever folk med disse to etternavnen fremdeles i Stommen, men ved mitt siste forsøk i sommer hadde jeg ikke tur. stedet er så forandret at det eneste je gmed sikkerhet kunne finne igjen, var min mormors skole. Kullen der hun vokst opp var ikke synbar for meg, men jeg skal bort dit til sommeren igjen for å prøve en gang til. Vennlig hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Teksten på Johannes er: Varnad enskildt för oloflig vedtägt å Backa Skog d. 12/4 -66.Anna arbeider et år 1866-67 i en annen gård i Gunnarskog. Hun kaller seg da Anna Persd. og ej Hammarström. Hun gifter seg 1874 med Anders Magnusson(?) Engström.Stina Hammarström dör 4/12 1869.Kilde: husförhörslängd 1866-1870.Til Ella: Har du noen år (trenger ikke å vaere exakt)? Eller noen farsnavn?Jeg har sett to Anna, en Anna Stina, og en Anna Lisa (tror jeg) uten å lette. Noen Mokvist har jeg ikke lagt merke til enn, men jeg har jo ikke sökt....Vennlig hilsen Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Lie [uønskt]

Desverre har jeg veldig lite å fare med enda, men det jeg vet er at sist jeg var i kontakt med familiene var for ca 16 år siden, men i telfonkatalogen sto for 2.5 år siden Mai s bror oppført med adresse Stommen. Han var "handlare" på torget i Arvika i min barndom. Ca -56 og til jeg var godt voksen ca 1980. ellers antar jeg at Manne het Magnus, men da det vaar fler med samme navn, ble den yngste kaldt Manne. Bror har jeg aldri hørt annet navn på og antar derfor at det var hans navn. På grunn av diverse omstendigheter har jeg ingen kontakt i dag, men har hørt at Mai s ene datter ble sykesøster på Arvika Lasarett på begynnelsen av 1980 tallet uten at jeg kan bekrefte noe mer. Navnet var på det tidspunktet Elisabeth. Dersom du gir meg din e-post adresse kan jeg kanskje gi deg flere personlige opplysninger som er uønsket i et så åpent forum som her. Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre har jeg veldig lite å fare med enda, men det jeg vet er at sist jeg var i kontakt med familiene var for ca 16 år siden, men i telfonkatalogen sto for 2.5 år siden Mai s bror oppført med adresse Stommen. Han var "handlare" på torget i Arvika i min barndom. Ca -56 og til jeg var godt voksen ca 1980. ellers antar jeg at Manne het Magnus, men da det vaar fler med samme navn, ble den yngste kaldt Manne. Bror har jeg aldri hørt annet navn på og antar derfor at det var hans navn. På grunn av diverse omstendigheter har jeg ingen kontakt i dag, men har hørt at Mai s ene datter ble sykesøster på Arvika Lasarett på begynnelsen av 1980 tallet uten at jeg kan bekrefte noe mer. Navnet var på det tidspunktet Elisabeth. Dersom du gir meg din e-post adresse kan jeg kanskje gi deg flere personlige opplysninger som er uønsket i et så åpent forum som her. Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Irene Ekeberg

Kjære Ella og alle andre, som har vært så vennlige å hjelpe meg! Tusen takk!! Vil svært gjerne få mail fra deg Ella!!...Og andre, hvis de ønsker!Det er utrolig hvor flinke dere er, alle sammen og så engasjerte!! Takk igjen! Irene Ekeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Irene. Er nok for uerfaren på nette, men med fare for at mitt svar nå blir slettet, er min e-post: ellinor@lie.nu Ta kontakt via denne adresse så kan vi opprette direkteforbindelse. Har søkt ca 1 time etter deg på nettet uten å finne noen som kan passe. Hilsen ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg har en Jahn eller John Hammarstrøm som jobbet på kirkegårdmsuren i Rugsund, Nordfjord rundt 1860, giftet seg med søsteren til min oldefar og emigrerte til Amerika rundt 1865. Stor etterslekt. Han er oppgitt å være født i Dalsland, Âlvsborgs Län, Sverige. Kan dette være en person i samme slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Irene Ekeberg

Hei du! Noe svar kan jeg ikke gi deg...Skal snakke med mamma....Hun husker endel og er SÅÅÅÅ nysgjerrig på slekten sin....Det er jeg og... *Ler* Vi snakkes kanskje???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Den Jahn eller John Hammarstrøm jeg har i registeret mitt skal være født 24. januar 1823 i Bolstad sokn, Dalsland Sødra i Sverige. Foreldre: Joannes Hammarstrøm f. 1792 og Anna Jonsdtr. Emigrerte til USA 1861 hvor han døde 1908. Stor etterslekt der. mvh. Tor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Ekeberg

Hei! Snakker med mamma i tlf. hun sier at hun en gang på førsten av -80-tallet så en etterlysning etter Anna og Johan Hammarstrøm,som de tror utvandret fra Dalarne(?) ca. år 1885.....Dette er kjempespennende!!Kan du fortelle meg noe mer???På forhånd takk!!Vennlig hilsenIrene Ekeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hvis du sender meg e-post adressen din, kan jeg sende deg det jeg har av tekst om denne personen. Send meldingen til: mailto:tkvien@online.noTor Kvien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.