Gå til innhold
Arkivverket

[#4240] Margrethe Sørensdatter fra Setskog i Høland


Gjest Eva Lillian Vedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Lillian Vedahl

Jeg leter etter foreldre og aner til Margrethe Sørensdatter f. ca. 1704 i Setskog i Høland. Margrethe giftet seg i 1729 med Mogens Olsen Brangerud f. ca. 1705. Mogens var sønn av Ole Siversen Aamot og Malene Johannesdatter Brangerud. Jeg leter også etter anene til Malenes mor Goro som var f. ca. 1640 på Brangerud? i Høland. Goro giftet seg ca. 1660 med Johannnes Torkelsen Botner. Goro døde ca. 1712. Goros far het Aslak.Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Rannem

Den som foerst og fremst burde svare paa innlegget ditt er Odd Ottesen (se "Jørgen Jørgensen f. 1835 i Høland"), siden han er ekspert paa slektshistorie i Høland. I tillegg til aa ha skrevet Hølands Bygdebok er han ogsaa forfatter av "Slekten Botner i Høland", utgitt av Høland Historielag 1982. Dersom du setter inn et nytt innlegg med denne tittelen vill du forhaapentligvis fange hans interesse. I mellomtiden kan jeg hjelpe til med litt informasjon fra denne boken.Johannes Torkildsen Brangerud, f. ca. 1636, d. ca. 1712 var gift med Goro Aslaksdatter. (Boken har ingen annen informasjon of Goro.) De hadde seks barn: Rolf, f. ca. 1662, Jon, f. ca.1671, Iver, f. ca. 1675, Aslak, f. ca. 1678, Torkild, f. ca. 1685 og Malene, ingen foedselsdato oppgitt. Malene solgte i 1741 sin loesningsrett til Brangerud til sin bror Jon. Hun var gift med Ole Sivertsen Aamot i Setskog, f. ca. 1675, begr. i Høland 30. mai 1727, skifte 21. august samme aar, soenn av Siver Torbjørnsen Aamot (ca. 1641 - ca. 1713). En soenn Christen, f. ca. 1698 (levet i 1701), doede ung, mens to soenner levet opp: Gulbrand Olsen Aamot, f. ca. 1702, og Mogens Olsen Aamot, f. ca. 1705.Dette gir deg dessverre ikke saa mye mere informasjon enn det du allerede hadde, spesielt ikke om Margrethe Sørensdatter, men Odd Ottesen kan antageligvis hjelpe med det. Er du foroevrig klar over at anene til Johannes Torkildsen Botner er kjent i flere slektsledd tilbake? Dersom du ikke har denne informasjonen kan jeg besoerge det i et nytt innlegg. Som du antageligvis har gjettet er jeg ogsaa etterkommer av Botner slekten, muligens ogsaa av Johannes Torkildsen Botner.Mvh Sigmund Rannem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Takk for svar Sigmund. Jeg har også lest slekten Botner i Høland og Bygdehistorien du nevner, så jeg har Johanne aner langt tilbake. Kanskje er Margrethe født i Trøgstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Rannem

Hei Eva Lillian,Siden kirkeboekene fra Høland gaar tilbake til 1719 (se http:\\www.nndata.no/home/jborgos/register.htm)kan du forhaapentligvis finne informasjon om giftermaalet til Margrethe Sørensdatter og Mogens Olsen Brangerud paa den maaten. Spoersmaalet er saa om hennes foreldre er navngitt. Lykke til!Kjenner du til andre kilder for Botner slekten enn de to tidligere nevnte boekene?Mvh Sigmund Rannem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Takk for svar. Tror jeg har vært borte i Botnerslekten i en av bøkene til Romerike ættehistorie som består av 4 bind. Det sto også litt om Florentin slekten i en av disse bøkene, hvis du også er interessert i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Hei igjen, Eva.Jeg har gjort et lite dykk i mine kilder. Først: Malene Johannesdatter, fra Brangerud, ble begravet i Trøgstad 24. mai 1744, med oppgitt alder 82 år. Hun bodde da på Sentvet, hos sin sønn Mogens Olsen. Jeg har ikke klart å identifisere foreldrene til hennes mor, Goro Aslaksdatter, i Høland, så trolig er Goro ikke fra Høland.Margrete Sørensdatter døde på Vennemo i Høland 1792, og hennes ektemann, Mogens Olsen døde på Lille Vennemo i 1769. Ekteparet bodde ikke i Høland ved ekstraskatten 1762. Derimot bodde ekteparet fra omlag 1741 på (Nedre) Sentvet i Trøgstad etter å ha vært på Åmot på Setskog i tolv år. Hvorvidt ekteparet bodde her inntil de flyttet til Vennemo innen 1765, vet jeg ikke (men det kan se slik ut).Margrete Sørensdatter var datter av Søren Stensen Brøtmet i Høland (ca.1665-1743) og hans første kone, Barbro Paulsdatter Flåtukken i Setskog (død før 1721), datter av Paul Tordsen Flåtukken (ca.1636-1697) og Ulvhild Johannesdatter (levet 1697). - Søren Stensen Brøtmet var andre gang gift med Tora Hansdatter Øsken, Høland (ca.1688-1759).Søren Stensen Brøtmet var sønn av Sten Erlandsen Brøtmet, født ca. 1641, levet 1701. Sten ser ut til å ha vært gift med Margrete Jonsdatter, enke etter Søren Svendsen Årnes i Øymark (født ca. 1661, levet 1666). Og Margrete var datter av Jon Olsen Årnes (født ca. 1614) og Siri Olsdatter (død før 1667), datter av Ola Iversen Skjørtorp i Rakkestad (omkr.1580-1647) og Karen Pedersdatter (død ca. 1667). (Om slekten til Ola Iversen Skjørtorp, se bl.a. mine artikler i "Romerikstun", b. XV, s. 250ff, og NST, b. XXXV, s. 13-48.) - Søren Stensen Brøtmet hadde halvsøsteren Siri Sørensdatter (ca.1661-1747), gift med Erik Gudmundsen Riser i Høland.Sten Erlandsens herkomst er ukjent, i Høland. I 1664 var han tjenestedreng og rytter på Lund i Høland. Innen 1671 og ennå i 1701 var han bruker på Brøtmet; i 1711 hadde sønnen Søren overtatt som bruker på gården. Søren Stensen kjøpte alt i 1695 en part i Brøtmet, og han kjøpte senere andre parter.Stens bror var Bottolf Erlandsen Brøtmet (f.ca.1640), bruker på Brøtmet i 1660-årene. Og tre søstre var: Live Erlandsdatter, bodde på Natterud i Båstad i 1675, Elin Erlandsdatter (gift 1) med Tord Christensen Natterud (ca.1613-1675), 2) med Halvor Trondsen Natterud (født ca.1656)) som døde barnløs (skifte 1685?), og Ingrid Erlandsdatter, levet 1685.Med dette gir jeg meg for denne gang.Hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.